وزارت امور خارجه روسیه دقایقی پیش در بیانیه ای اعلام کرد: «دلسی رودریگز» برای برگزاری دیدارهای کاری راهی روسیه می شود و با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت وگو خواهد کرد.

بین روسیه و ونزوئلا تماس ها در سطح عالی بطور منظم در جریان است ضمن اینکه اواخر پاییز نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا برای دیدار با ولادیمیر پوتین به مسکو سفر کرد.

حدود یک ماه پیش نیز بلافاصله پس از بروز بحران سیاسی در کاراکاس، روسای جمهوری روسیه و ونزوئلا با یکدیگر تلفنی گفت وگو کردند.

در بخشی از بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است: ونزوئلا یکی از شرکای مهم روسیه در آمریکای لاتین و جهان است و مسکو در کنار کاراکاس مخالف تلاش ها برای تحمیل موضع بر کشورهای دیگر هستند و از شکل گیری نظام جدید جهانی بر اساس اصول چند قطبی، برتری قوانین بین المللی و عدم استفاده از تحریم ها و ساز و کارهای محدودکننده یکجانبه حمایت می کنند. 

انتظار می رود در جریان مذاکرات معاون رئیس جمهوری ونزوئلا و وزیر خارجه روسیه، سیر اوضاع در ونزوئلا و پیرامون آن مورد بررسی قرار گیرد و بر موضع روسیه در حمایت از حل و فصل صلح آمیز اختلافات در این کشور تاکید شود.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود یادآور شده است که این کشور مخالف هرگونه مداخله خارجی، نظامی، سیاسی، مالی و اقتصادی و هر نوع دخالت دیگر با هدف سرنگونی دولت قانونی نیکلاس مادورو است.

ونزوئلا از روز ۲۸ ژانویه (۸ بهمن ماه) که خوان گوایدو رئیس مجلس ملی این کشور در خیابان های کاراکاس خود را رئیس جمهور قانونی خواند، دچار بحران داخلی و بین المللی شده است.

آمریکا بلافاصله گوایدو را به عنوان رئیس دولت موقت در این کشور به رسمیت شناخت و خواستار کناره گیری مادورو از قدرت و برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

برخی کشورهای اروپایی و متحدان آمریکا در آمریکای جنوبی و شرق آسیا همگام با واشنگتن خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا شدند.

مادورو آمریکا را به راه انداختن جنگ تجاری علیه این کشور و تلاش برای ایجاد کودتا و براندازی نظام موجود در کاراکاس متهم می کند.

برخی کشورها از جمله روسیه، چین، ایران، ترکیه و کوبا از ریاست جمهوری مادورو حمایت کرده و نسبت به دخالت خارجی در امور داخلی این کشور هشدار داده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.