عدد ۴۰ در عرف، نشان بلوغ و پختگی است که بر همین اساس می توان صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر معظم انقلاب در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را در همین راستا تفسیر کرد.

مخاطب رهبری در این بیانیه آحاد مردم اعم از مدیران، کارگزاران، دولت مردان و عموم ملت هستند، با توجه به اینکه اداره مملکت در ایران که بر اساس یک حرکت مردمی شکل گرفته وابسته به همگان است بنابراین نمی توان گفت خطاب ایشان شخص خاصی بوده بلکه هر شخصی بنا به مسئولیت خود وظیفه پیشبرد کارها را برعهده دارد.

باید تاکید کرد که در اجرایی کردن این بیانیه تنها دولت مسئولیت ندارد، واقعیت آن است که بین دولت و مردم یک امرمتقابل مسئولیتی است به طوریکه هر دو در مقابل هم مسئولیت دارند، بر این اساس همه گروه ها برای اجرایی کردن بیانیه گام دوم عهده دار وظایف و مسئولیت هایی هستند.

رهبر انقلاب در بخشی از توصیه های خود درباره اجرای عدالت و مبارزه با فساد تاکیداتی داشتند، در این بخش هم توصیه رهبر معظم به آحاد ملت است به این معنی که مردم نباید دنبال فساد باشند، در این زمینه نمی توان دسته بندی خاصی قائل شد زیرا ممکن است فردی فساد کوچکی انجام دهد و فرد دیگری که امکانات بیشتری در اختیار دارد فساد بزرگ تری انجام دهد بنابراین رفع تبعیض به این معنی نیست که یک یا دو نفر رفع تبعیض یا فساد کنند، باید هم مسئولان به عنوان قوه مجریه و قضائیه به عنوان نهادهای بازدارنده و هم تک تک افراد نسبت به رفع تبعیض وفساد اقدام کنند.

متاسفانه دستورالعمل‌ها و نظرات مقام معظم رهبری در بعضی موارد به صورت شعاری در می‌آید این در حالی است که باید نقشه راه باشد، تاکید می کنم اگر تمام مسئولیت ها را متوجه دولت یا قوه قضائیه بدانیم به تنهایی قادر به اجرای آن نخواهند بود بنابراین عملیاتی کردن بیانیه نیازمند همت آحاد ملت است.

ضرورت دارد ابعاد مختلف بیانیه تشریح شده تا وظیفه کارگزاران نظام و مردم به صورت شفاف مشخص شود، به طور قطع با شفاف شدن وظایف امکان پیگیری بیشتری وجود دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.