نگهداری از پوست هم از لحاظ سلامت و هم از لحاظ زیبایی اهمیت بسیاری دارد اما چگونگی این مراقبت اهمیت بیشتری دارد.

در این مقاله از سی ان ان یک متخصص پوست از دانشگاه "داندی" اسکاتلند و بنیاد پوست انگلیس به تشریح برخی حقایق درمورد پوست که گاهی درست و گاهی گمراه‌کننده هستند، پرداخته است.

- پوست به طور مداوم خود را بازسازی می‌کند:

درست: پوست مانعی پویا میان محیط داخلی بدن و دنیای بیرون است. سلول‌هایی به نام "کراتینوسیت" در "اپیدرم" یا همان روپوست (لایه بیرونی پوست) به طور مداوم تقسیم می‌شوند تا ذخیره سلول‌هایی که از سطح پوست جدا می‌شوند را تولید و جایگزین کند.

- نوشیدن روزانه دو لیتر آب برای داشتن پوستی سالم ضروری است:

نادرست: مقدار آبی که می‌نوشید به طور مستقیم بر پوست شما اثر نمی‌گذارد. آب از طریق جریان خون به پوست حقیقی که لایه درونی پوست است می‌رسد و از طریق روپوست به خصوص در محیط‌های خشک به محیط خارج منتقل می‌شود.

آب برای حفظ رطوبت پوست لازم است و زمانی که بدن فرد به طور جدی خشک شود،‌ پوست ظاهری خشن و با قابلیت ارتجاعی کمتر به خود می‌گیرد. در یک فرد سالم اعضای داخلی بدن مانند کلیه‌ها، قلب و عروق خونی میزان آبی را که به پوست می‌رسد را کنترل می‌کنند. 

بنابراین هیچ میزان کلی و مشخصی برای نوشیدن روزانه آب وجود ندارد و این امر بستگی به هر فرد و میزان آبی که دریافت می‌کند و از دست می‌دهد، دارد.

- استرس می‌تواند پوست را ناسالم کند:

درست:  در زندگی مدرن مسائل بسیاری وجود دارد که ما بر گردن استرس می‌اندازیم اما مطالعات علمی ثابت کرده بسیاری از بیماری‌های پوستی می‌توانند به دلیل برخی رخدادهای زندگی تشدید شوند. احتمال می‌رود این امر از طریق هورمون‌های استرس مانند کورتیزول صورت گیرد.

از نمونه‌های قابل توجه در این مورد می‌توان به بیماری طاسی منطقه‌ای، یک یماری خودایمنی که سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله کرده و باعث ریختن موها می‌شود، پسوریازیس، یک نوع بیماری خودایمنی دیگر که باعث ضخیم شدن، پوست پوست شدن و التهاب پوست می‌شود و درماتیت، نوعی التهاب خارش‌آور و قرمزی پوست که به طور معمول همراه با آسم، تب یونجه و دیگر آلرژی‌ها رخ می‌دهد، اشاره کرد.

متاسفانه زمانی که فرد تحت فشار استرس و تنش باشد، این بیماری‌ها و علائم آن‌ها در او تشدید خواهد شد.

- خوردن شکلات باعث جوش زدن می‌شود:

نادرست: آکنه یا همان جوش غرور جوانی که در واقع تا دهه ۳۰ و ۴۰ سالگی عمر افراد ایجاد می‌شوند، در نتیجه واکنش متقابل اثر هورمونی بر غدد چربی در پوست و هم‌چنین واکنش سیستم ایمنی بدن به منافذ مسدود شده پوست و میکروب‌هایی که در آن‌ها زندگی می‌کنند، رخ می‌دهند.

داشتن رژیم غذایی با چربی بالا به دلایل متعددی بسیار ناسالم است اما باعث ایجاد آکنه در پوست نمی‌شود.  

در واقع حتی برخی قرص‌های تجویزی برای آکنه‌های شدید مانند "ایزوترتینوین خوراکی"، هنگامی که با خوراکی‌های چرب مانند شکلات خورده شوند، تاثیر و عملکرد بهتری خواهند داشت.

- پودرهای شست‌وشو باعث اگزما می‌شوند: 

نادرست: اگزما بیماری‌ای است که پوست در آن خشک، قرمز و خارش‌آور می‌شود. دلیل این التهاب نیز ترکیبی از مسائل ژنتیکی (این که پوست شما چگونه ساخته شده است) و اثرات محیطی است. صابون‌ها، پاک‌کننده‌ها و پودرهای شست‌وشو می‌توانند پوست را تحریک کرده و همان‌طور که چربی‌ها را از سطوح مختلف می‌زدایند، چربی‌های پوست را نیز از بین ببرند. این امر خود به خشک شدن پوست دامن می‌زند.

پودرهای شست‌وشوی زیستی حاوی آنزیم‌هایی هستند که چربی‌ها را تجزیه کرده و می‌توانند باعث تحریکات پوستی شوند. از این رو می‌توانند باعث تشدید اگزما شوند. پس بهتر است برای پیشگیری از هرگونه تحریک پوستی پیش از پوشیدن هر لباسی پودرهای شست‌وشو به طور کامل از آن آبکشی شوند.

- لکه‌های سفید ناخن علامت کمبود کلسیم است:

نادرست: ناخن‌ها در ناحیه‌ای به نام بستر ناخن که در زیر پوست و لبه بالایی ناخن قرار دارد، تشکیل می‌شوند. در صورتی که بستر ناخن ضربه بخورد یا دچار آسیب دیدگی و زخم شود، در رشد ناخن‌ها بی‌نظمی‌ ایجاد شده و هوا داخل آن به دام می‌افتد. این هوای به دام افتاده از بیرون به شکل لکه‌هایی سفید در ناخن دیده می‌شود. 

اگرچه کلسیم برای سلامت ناخن‌ها و هم‌چنین دندان‌ها و استخوان‌ها لازم است اما این لکه‌های سفید در ناخن‌ها نشانه‌ای از هیچ‌گونه کمبودی نیست.

- نور خورشید برای پوست خوب است:

درست و نادرست: عوامل خوب و بدی در نور خورشید برای پوست وجود دارد. نور از خورشید شامل ترکیبی از طول موج های مختلف نور است. برخی از این طول موج‌ها برای انسان قابل مشاهده بوده و برخی دیگر مانند فرابنفش و فروسرخ غیر قابل مشاهده هستند. طول‌ موج‌های مختلف نور بر روی پوست اثرات مختلفی دارند.

پوست از نوعی از اشعه فرابنفش با نام UVB برای تولید ویتامین D که برای سلامت استخوان‌ها لازم است، استفاده می‌کند. در صورتی که پوست در معرض نور خورشید قرار نگیرد، این ویتامین باید از طریق رژیم غذایی تامین شود. 

متخصصین پوست از دوزهای مشخصی از اشعه‌های فرابنفش UVA و UVB با دقت کامل و به طور کنترل‌شده برای درمان برخی التهاب‌های پوستی استفاده می‌کنند که درمانی ارزشمند برای بیماری‌های پوستی محسوب می‌شود.

اما هنگامی که پوست در معرض بیش از حد اشعه فرابنفش قرار بگیرد، ممکن است موجب تولید کنترل‌نشده سلول‌های پوستی شود که اساس سرطان است. به عنوان قانونی ساده می‌توان گفت تا زمانی که بیماری‌ خاصی دارید یا تحت نوعی از درمان هستید که سیستم ایمنی بدنتان را سرکوب می‌کند، نور خورشید می‌تواند در صورت تعادل برایتان مفید واقع شود. اما همیشه از آفتاب‌سوختگی اجتناب کنید.

- از قوانین ساده‌ای پیروی کنید: 

اصول اساسی برای حفظ سلامت پوست به طور عمده میان اطراف مشترک است. برای زدودن کثیفی‌ها باید پوست خود را به طور مرتب بشویید اما تعداد این شست‌وشوها نباید به حدی برسد که چربی لازم و مواد ضدآب پوست از بین بروند.

اگر پوست زبر و خشکی دارید از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید. کرم‌های چرب گزینه‌هایی بهتر هستند اما در صورتی که پوستتان چرب و مستعد آکنه زدن است، بهتر است از کرم‌های مرطوب‌کننده فاقد چربی با پایه آب استفاده کنید. 

تا حد امکان از هرگونه استرس اجتناب کنید. از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنید و به محض احساس تشنگی کردن، مقدار کافی آب بنوشید و در آخر پوست خود را با کرم‌های ضدآفتاب، کلاه، دستکش‌ و لباس‌های  مناسب از نور بیش از حد خورشید محافظت کنید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.