سخنان «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در یک کنفرانس خبری در «هانوی»، پایتخت ویتنام درباره «اوتو وارمبیر»، دانشجوی آمریکایی که به دلیل حبس در کره شمالی جانش را از دست داد بار دیگر جنجال آفریده است. 

 اوتو وارمبیر به دلیل سرقت یک پوستر تبلیغاتی بازداشت شد و بعد از تحمل ۱۷ ماه حبس، در شرایط کما تحویل خانواده‌اش شد. او چند روز بعد جانش را از دست داد. 

ترامپ در یک کنفرانس خبری در هانوی، سخنانی مطرح کرد که تحلیلگران و رسانه‌های آمریکا آن را تلاش او برای تبرئه کردن «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی از مسئولیت این قتل تعبیر کرده‌اند. ترامپ گفته که حرف رهبر کره شمالی مبنی بر اینکه از شرایط حبس وارمبیر خبر نداشته را می‌پذیرد. 

رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه در هانوی گفت: «این زندان‌ها، مکان‌های بسیار خشنی هستند و در آنها اتفاقات بدی رخ داده؛ ولی باورم این نیست که کیم درباره آنها چیزی می‌دانست. او نظر مثبتی نسبت به آنها نداشت و نظرش درباره آن بسیار بد بود. او از این پرونده خبر داشت، ولی بعداً از آن خبردار شد.»

ترامپ اضافه کرد: «آدم‌های زیادی هستند و اتفاقات خیلی بدی برای اوتو افتاد. اتفاقات خیلی خیلی بدی. ولی کیم می‌گوید که از آن خبر نداشته و من هم به اعتبار حرفش آن را باور می‌کنم.»

 سخنان ترامپ با انتقادات گسترده‌ای رو به رو شد. لحظاتی بعد از این اظهارات، پدر و مادر اوتو وارمبیر با صدور بیانیه‌ای مخالفت خود را با ترامپ ابراز کردند. در این بیانیه آمده است: «کیم و رژیم شیطانی او مقصر مرگ پسر ما اوتو هستند. کیم و رژیم شیطانی او مقصر این قساوت و سبعیت غیرقابل تصور هستند. با بهانه‌جویی یا مجیزگویی نمی‌توان این واقعیت‌ها را تغییر داد.»

از نگاه سیاستمداران اما دفاع ترامپ از رهبر کره شمالی، جدا از دلالت‌هایش در خصوص مرگ وارمبیر، یادآور دفاعی است که او چند ماه پیش با نقض کردن جمع‌بندی‌های علنی نهادهای اطلاعاتی آمریکا  از «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه به عمل آورد. ترامپ در آن زمان هم گفت که به حرف‌های پوتین مبنی بر اینکه روسیه دخالتی در انتخابات آمریکا نکرده اعتماد دارد. 

چاک شومر، نماینده دموکرات مجلس سنا در توئیتر نوشت: «ترامپ یک بار دیگر به حرف‌های یک دیکتاتور بی‌رحم و سلاخ اعتماد کرده است. او به خانواده اوتو وارمبر یک عذرخواهی بدهکار است.»

«تام مالینوسکی»، نماینده دموکرات ایالت نیویورک هم اعلام کرد قصد دارد با صدور قطعنامه‌ای تقصیر کیم جونگ اون را در قتل دانشجوی آمریکایی یادآور شود.

انتقادها در میان سیاستمدارن، محدود به اعضای حزب مخالف دولت نیست و برخی از نمایندگان جمهوری‌خواه هم به شدت از سخنان ترامپ انتقاد کرده‌اند. به عنوان مثال، سناتور سوزان کالینز، نماینده جمهوری‌خواه ایالت «مین» گفت: «برای من باور کردن این حرف‌های ترامپ به شدت دشوار است.»

این فشارها ترامپ را به واکنش و عقب‌نشینی وادار کرد. او شنبه در توئیتر نوشت: «هیچ‌وقت دوست ندارم حرف‌هایم سوءتعبیر شود، به ویژه وقتی که صحبت از اوتو وارمبیر و خانواده بزرگش مطرح است. به خاطر داشته باشید این من بودم که اوتو را همراه با سه نفر دیگر آزاد کردم. دولت قبل، هیچ کاری انجام داد و دستگیری اوتو در برابر چشمان آنها اتفاق افتاد.»

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین نوشت: «البته من کره شمالی را بابت سوءرفتار و مرگ اوتو مقصر می‌دانم. مهم‌تر از همه اینکه اوتو برای هیچ جانش را از دست نداده است. اوتو و خانواده‌اش به نماد عظیمی برای شور و قدرت تبدیل شده‌اند که تا سالیان سال ادامه خواهد داشت. من اوتو را دوست دارم و زیاد به او فکر می‌کنم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.