فرهاد دژپسند در مراسم رونمایی از پنجره واحد شروع کسب و کار گفت: یکی از دلایل مهم برگزاری این مراسم برقراری ارتباط دستگاه‌های مختلف است. ما همیشه تاکید داشتیم که هیچ گونه تعللی را نمی‌‌پسندیم و قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: وقتی که به رتبه‌‌بندی کشور در موضوعات مختلف مانند ذخایر نفت و گاز و شرایط جغرافیایی را با افتخار بیان می‌‌‌کنیم، باید متناظرا در متغیرهای که حاصل کار ماست، نمود داشته باشند تا بدانیم چه اندازه از این قابلیت استفاده کرده‌‌‌ایم. 

این عضو دولت دوازدهم با بیان اینکه اگر ما سهم بالایی در اقتصاد بین‌‌الملل، درآمد سرانه بالا، سهولت در زندگی داشته باشیم می‌‌‌توانیم افتخار کنیم که از این مواد خدادادی توانسته‌‌ایم بهره ببریم، اظهار داشت: اگر در این رتبه‌‌‌بندی‌‌‌‌ها جایگاه خوبی نداشته باشیم این مسئله می‌‌تواند به عنوان تلنگر برای ما باشد تا در مقام علت‌‌یابی باشیم. برای نمونه رتبه ما در فضای کسب و کار رتبه قابل قبولی نیست و با هدف‌گذاری برنامه ششم فاصله دارد هر چند که این رتبه در دولت یازدهم بهبود یافت و تا رتبه ۱۱۷ افزایش داشت اما به علت دیر جنبیدن به رتبه ۱۲۴ تنزل یافته‌‌ایم.

دژپسند با اشاره به تاثیر رتبه ۱۲۸ کشور در شاخص فضای کسب و کار تصریح کرد: این به معنی آن است که ما اولویت ۱۲۸ برای سرمایه‌‌‌گذاری خارجی هستیم. از سویی سرمایه‌‌گذار و تولیدکننده داخلی در مواجهه با رقبای خارجی با سهولت مواجه‌‌ایم بنابراین خود را در مضیقه قرار داده‌‌‌ایم. سهم ما در اقتصاد بین‌‌الملل حداقل باید دو برابر میزان فعلی باشد که برای تحقق آن باید فضای کسب و کار روان شود و با کوچکترین مانع و پیچ و خم روبرو نشود.

وی افزود: یکی از دستگاه‌های مربوطه صاحب ۴۴۰ مجوز بود که خوشبختانه موافقت شد تا این تعداد به ۱۰۰ مورد کاهش یابد. این نمونه نشان می‌دهد که سرمایه‌‌گذاری با سختی روبه‌رو است نه با سهولت بنابراین در این راستا باید ید واحد شویم تا جایگاه ایران را ارتقاء دهیم.

وزیر اقتصاد با تاکید بر نقش فناوری‌‌های نوین در اقتصاد کشور خاطرنشان کرد: اگر خود را در قل و زنجیره روش‌‌های سنتی اسیر کنیم حرکت مورچه‌‌وار خواهیم داشت. از همین روی باید به سمت فناوری‌‌های نوین و سرعت بخش حرکت کنیم. باید از لحظه لحظه‌‌ها در این راستا استفاده کرد و خود را گرفتار حاشیه‌‌ها نکنیم. 

دژپسند با بیان اینکه باید درآمد سرانه کشور برازنده این همه مواحد باشد، ابراز داشت: چگونه می‌‌خواهیم این شکاف را توضیح دهیم؟ چرا این نرخ بیکاری را داریم؟ ما باید اقداماتی انجام دهیم که فعالان اقتصادی پشت خط تسهیلات منتظر نمانند و نظامات آنقدر روان باشد تا به سهولت دسترسی منابع امکان‌‌‌پذیر باشد. آن در گرو حرکت به سمت هوشمند است.

وی اضافه کرد: باید به سمت تعامل و فناوری‌‌‌های نوین حرکت کنیم تا مفاسد روی شوند و هزینه مواجهه با این مفاسد کاهش یابد. نباید فراموش کرد که اقتصاد زمانی زلال می‌‌‌شود که به معنای واقعی هوشمند باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.