در تحلیلی که در پایگاه خبری عرب ۴۸ منتشر شده، آمده است که  بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی با نبرد سرنوشت‌سازی درباره زندگی سیاسی خود در سه جبهه مختلف و همزمان روبرو است، اولین نبرد، نبرد قضایی،دوم نبرد سیاسی داخلی و سوم نبرد سیاسی خارجی است.

برای اولین بار در رژیم صهیونیستی، مندلبلیت مشاور قضایی کابینه پس از تحقیقات پیچیده‌ای که حدود دو سال طول کشید، تصمیم گرفت فهرست اتهامات(کیفرخواست) را علیه نخست وزیر رژیم ارائه کند و در نهایت تصمیم گرفت سه فهرست اتهامی خطرناک در سه پرونده را ارائه کند به طوری که نتانیاهو در پرونده موسوم به ۴۰۰۰ به دریافت رشوه، و در پرونده‌های ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ به کلاهبرداری و خیانت در امانت متهم خواهد شد.

در این چارچوب باید  اشاره کرد که تصمیم ارائه کیفرخواست علیه نتانیاهو منوط به جلسه استماع وی است، در حالی که طرفداران نتانیاهو می‌گویند این حکم ممکن است تغییر کند و نهایی نیست، ولی در صحنه واقعیت، احتمالات بسته شدن این پرونده‌ها، کم است به ویژه اینکه مشاور قضایی کابینه تمام جوانب احتیاط را در نظر گرفته است،‌همچنانکه انتشار توصیه‌ها درباره رشوه‌خواری نتانیاهو در آستانه انتخابات به میزان اعتمادی اشاره می‌کند که وی پیش از تصمیم نهایی خود از آن برخوردار است.

در نتیجه، اسرائیل با زلزله‌ها یا پس‌لرزه‌هایی بنا به توصیف «بن کسبیت» تحلیلگر صهیونیست در پایگاه المانیتور روبرو شده است که از یک هفته پیش با اعلام ائتلاف بنی گانتس و یائیر لاپید آغاز شده است که با اتحاد حزب مصونیت برای اسرائیل و ییش عتید شکل گرفت و دو رئیس ستاد مشترک اسبق به نام‌های گابی اشکنازی و موشه یعالون به این دو سبب شد تا نتانیاهو در نظرسنجی‌ها در مکان دوم برندگان انتخابات آتی رژیم صهیونیستی قرار گیرد.

اما دومین پس لرزه زمانی بود که مشاور قضایی کابینه، فهرست اتهامات را علیه نتانیاهو اعلام کرد و آنچه وی در خلال انتخابات و در جریان تلاش برای تشکیل دولت اعلام خواهد کرد، و نیز در جریان جلسه استماعی که برای نتانیاهو برگزار می‌شود،در حالی که پس‌لرزه بزرگتر زمانی خواهد بود که نتانیاهو مجبور به استعفا از صحنه سیاسی شود تا با فهرست‌  اتهامی روبرو شود. به گفته بن کسبیت، نتانیاهو با نبرد سرنوشت‌سازی روبرو است و در سه جبهه مختلف و همزمان می‌جنگد که اولین جبهه، جبهه قضایی است که بیشتر از جبهه‌های دیگر وی را تهدید می‌کند و ممکن است زندگی سیاسی وی را نابود کند به طوری که در هفته‌های گذشته این احتمال که زندگی سیاسی‌اش در همان مکانی پایان یابد که زندگی سیاسی ایهود اولمرت نخست وزیر پیشین پایان یافت یعنی در زندان وجود دارد.

اما جبهه دوم، جبهه سیاسی داخلی است که متشکل از دو جبهه ثانویه است، اول نبرد وی برای پیروزی در انتخابات آتی است به ویژه اینکه نتانیاهو می‌داند شکست وی در انتخابات،‌احتمال ورودش به زندان را دو برابر کرده است، چرا که برای وی مدیریت نبرد قضایی در صورتی که در پست نخست وزیری باشد، آسان‌تر خواهد بود، اما دومین جبهه ثانویه، نبرد وی برای تثبیت ائتلاف دولتی در آینده با وجود فشارهای مشاور قضایی است به طوری که پیروزی در انتخابات بدون توانمندی برای تشکیل دولت، ارزشی نخواهد داشت.

مشکل نتانیاهو در اینجا نهفته است که برای چنگ زدن به زندگی سیاسی و تشکیل دولت در جایگاه متهم به دریافت رشوه به شرکایش نیاز دارد، مشکل وی در اینجا با احزاب حریدی‌ها یا با آویگدور لیبرمن نیست، بلکه مشکل وی با موشه کاحلون و نفتالی بینت و اییلیت شاکید است، به طوری که موشه کاحلون تاکید کرده است که در صورت ارائه کیفرخواست علیه نتانیاهو هرگز در دولت وی مشارکت نخواهد کرد، در صورتی که بینت و شاکید فضا را بازگذاشته‌اند.

ارزیابی‌ها به این اشاره می‌کند که از نظر احزاب کولانو به ریاست کاحلون و راستگرای جدید به ریاست بینت، حکم نهایی مشاور قضایی پس از جلسه استماع، تعیین کننده است و انتظار می‌رود که در اواخر سال جاری میلادی یا  اوایل سال ۲۰۲۰ باشد و در صورتی که نتانیاهو نتواند نظر مشاور قضایی را تغییر دهد، معنایش این است که وی به پایان زندگی سیاسی خود خواهد رسید.

اما دومین جبهه که نتانیاهو با آن روبرو است، جبهه سیاست داخلی است به طوری که وی به زمان ارائه طرح صلح آمریکا که نام معامله قرن بر آن گذاشته  است، نزدیک می‌شود، به گفته بن کسبیت تحلیلگر اسرائیلی، ممکن است این مسئله یک جرعه سمی و زهرآلود برای نتانیاهو یا تخته نجات برای وی باشد، مسئله به زمان مربوط است به طوری که نتانیاهو برای کسب آرای راستگرایان می‌جنگند، باید از این مسئله اجتناب کند که خود را به عنوان کسی که موافق طرحی نشان  دهد که هدف از آن تشکیل دولت فلسطین است،‌اما پس از انتخابات امکان تغییر وضع وجود دارد.

بن کسبیت تحلیلگر اسرائیلی از اشاره به این مسئله غفلت نمی‌کند که پس از کمتر از یک ساعت از اعلام تصمیم مشاور قضایی کابینه، نتانیاهو در سخنانی به طور گسترده به پلیس، دادستانی کل و دستگاه‌های قانون و چپگراها حمله کرد و حقایق و ادله و شهادت‌ها را نادیده گرفت و روایت خودساختگی مبتنی بر نظریه توطئه و دروغ وریختن جام خشم خود را بر نهادهای رسمی دولت که ریاست دولت را برعهده دارد، ایجاد کرد، وی همچنین برای اولین بار طوری به شای نیتسان دادستان کل اسرائیل یعنی شای نیتسان و لیئات بن آری دادستان همراه اشاره کرد گویی از نظر وی، این افراد به منافع طرف‌های خارجی خدمت می‌کنند.

بن کسبیت افزود : در مقابل گانتس با سخنانی آرام و رسمی و حساب شده به نتانیاهو پاسخ داد و گفت وی هرگز در دولت آینده در کنار نتانیاهو نمی‌نشیند. گانتس از نتانیاهو خواست با مسئولیت‌پذیری، از مقام خود استعفا کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.