اهوال گزارش داد، رجب طیب اردوغان گفت: نرخ تورم این کشور از ۱۹ تا ۲۰ درصد فعلی به ۶.۷ درصد کاهش خواهد یافت. البته وی به این که چگونه می‌خواهد چنین هدفی را محقق کند اشاره نکرد. رئیس جمهور ترکیه که در جمع هواداران حزب عدالت و توسعه در شهر ریزه سخن می‌گفت افزود: زمان روی کار آمدن دولت، ذخایر ارزی بانک مرکزی ۱۰۰ میلیارد دلار بود. ما به تقویت بانک مرکزی ادامه می‌دهیم و نرخ تورم را به سطح ۶.۷ درصدی باز خواهیم گرداند. نرخ تورم ۱۹ تا ۲۰ درصدی زیبنده ترکیه نیست.

اظهارات اردوغان در شرایطی بیان می‌شود که نرخ تورم ترکیه در نخستین ماه سال جاری میلادی به بالای ۲۰ درصد رسیده است. اقتصاد ترکیه سال ۲۰۱۸ را با ثبت تورم ۱۹.۹ درصدی به پایان رسانده بود. از تضعیف لیر ترکیه که سال گذشته حدود ۳۰ درصد ارزش خود را از دست داد به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش نرخ تورم این کشور یاد می‌شود.

به گفته مرکز آمار ترکیه، تورم این کشور برای نخستین بار از ماه اکتبر سال گذشته روند صعودی گرفته و به ۲۰.۴ درصد رسیده است که دلیل اصلی آن، تورم بالای مواد غذایی بوده است. در نخستین ماه از سال جدید میلادی، شاخص بهای غذا و نوشیدنی‌های غیر الکلی در ترکیه ۳۱ درصد افزایش داشته است که بیشترین میزان از سال ۲۰۰۴ محسوب می‌شود.

نرخ تورم ترکیه اکتبر سال گذشته سطح ۲۵ درصدی را تجربه کرد که بالاترین نرخ تورم این کشور در سال ۲۰۱۸ بود. بانک مرکزی ترکیه دستیابی به تورم ۶.۲۵ درصدی را هدف گذاری کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.