عبدالرضا رحمانی فضلی در چهاردهمین جلسه شورای اجتماعی کشور که با عنوان نشاط اجتماعی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی پرداختن به مقوله نشاط اجتماعی لازم است و باید در این زمینه بسترسازی‌های لازم انجام شود.

 وی ادامه داد: آنچه قطعی است، این است که نشاط امری درونی بوده و ثبات و رضایت مندی و آرامش  است و جلوه بیرونی آن در شادی‌ها بروز می‌یابد.

 رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: انسان ذاتاً موجودی بی قرار است زیرل کمال گرا بوده و برنامه‌ها آینده و آرزو دارد که به سمت کمال گرایی حرکت کند و این کمال‌گرایی در جهت رسیدن به تعالی می باشد که انسان را به آرامش می‌رساند یعنی اگر انسان در مسیر اصلی  و در جوار حق بودن باشد، به آرامش می رسد.

 

 وی تصریح کرد: ادراک مردم ما مرتب دستکاری می‌شود و تأثیرگذاری‌هایی از طریق رسانه‌ها و برخی قوانین در این زمینه انجام می شود.

 همچنین نتایج نظرسنجی در خصوص مقوله نشاط اجتماعی نشان می دهد که باورهای فردی با پنداشت اجتماعی متفاوت است.

وزیر کشور اضافه کرد: مقوله نشاط اجتماعی یک بعدی و دوبعدی نیست، بلکه با روح انسان سروکار داریم بنابراین فقط نمی‌توان یک عامل مانند اقتصاد را به عنوان عامل نشاط معرفی کرد یا اینکه لزوماً فقر موجب بی نشاطی در جامعه خواهد شد.

 

رحمانی فضلی گفت: باید شورای اجتماعی در کارگروه اجتماعی برنامه‌های دراز مدت و میان مدت را تعریف کند تا جامعه به سمت نشاط حرکت کند.

 

 وی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها می‌توانند برای حوزه درونی خود و همچنین برای  مخاطبان بیرونی خود برنامه‌هایی داشته باشند اظهار کرد: روزانه ۴ تا ۵ میلیون مراجعه به ادارات  وجود دارد. از  این پنج میلیون مراجعه، چند میلیون نفر ناراضی بازمی‌گردند؟ همه این عوامل به خاطر مسائل مالی نیست بلکه به خاطر بی اهمیتی کارشناسان و فرآیندهای طولانی کارهای اداری است.

 

وزیر کشور گفت: بایستی خودمان تصمیم بگیریم با مکانیسم ها و سازوکارها، رضایتمندی را در نظام اداری خودمان فراهم کنیم.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبتهایش با بیان اینکه صدا و سیما می تواند در این میان نقش مهمی ایفا کند گفت: صدا وسیما می تواند در مشارکت جویی و نشاط عمومی و پر کردن اوقات فراغت با برنامه مختلف این کار را انجام دهد.

 

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه کشور ما جغرافیایی متنوعی با اقوام مختلف دارد افزود: در عین داشتن تنوع، نوعی وحدت نیز در بین مردم وجود دارد و این موضوع زیبایی خاصی دارد. اگر شبکه ملی بتواند بازتاب مناسب از نشاط در نقاط مختلف داشته باشد می تواند در افزایش نشاط تاثیرگذار باشد.

وزیر کشور با بیان اینکه بحث نشاط باید با مشارکت مردمی باشد افزود: نباید این موضوع به صورت رسمی و دولتی مطرح شود بلکه مشارکت عمومی مردم در این زمینه مهم است؛ ما نیز باید زمینه‌سازی انجام دهیم و بستر آرامش را برای مردم فراهم کنیم در واقع این بحث  بعد پیشگیرانه و درمانگری در بحث آسیب های اجتماعی دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.