شبکه خبری دویچه وله نوشت، گوایدو که خود را رئیس جمهوری ونزوئلا خوانده، از تصمیم اش برای بازگشت به ونزوئلا از اکوادور خبر داده است.

وی همچنین به تازگی با سران برزیل، پاراگوئه و آرژانتین دیدار کرده است تا حمایت آنها از خود را به دست آورد و «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا را برای کناره گیری از قدرت تحت فشار قرار دهد.

گوایدو تاریخ دقیق بازگشت خود به ونزوئلا را اعلام نکرده، اما سخنگوی وی از احتمال بازگشت وی در روز دوشنبه خبر داده است.

آمریکا و ۶۰ کشور دیگر، گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت شناخته اند و اتحادیه اروپا نیز در خصوص بازداشت وی به دولت مادورو هشدار داده است.

اتحادیه اروپا، بازداشت گوایدو را محرک تشدید تنش در ونزوئلا دانسته و اعلام کرده است که این اقدام، با محکومیت جامعه جهانی رو به رو خواهد شد.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای که در تارنمای رسمی این اتحادیه منتشر شد، از گوایدو حمایت کرد.

وی با تاکید بر راهکار سیاسی، دمکراتیک و مسالمت آمیز برای بحران ونزوئلا، گفت: هر اقدامی که آزادی، امنیت و فردیت گوایدو را به خطر اندازد، منجر به تشدید تنش ها شده و با محکومیت قاطع از سوی جامعه بین المللی رو به رو خواهد شد.

اتحادیه اروپا در ابتدا هشت روز به مادورو فرصت داد تا از قدرت کناره گیری و انتخابات زودهنگام برگزار کند؛ اما با خودداری رئیس جمهوری ونزوئلا از این اقدام، این اتحادیه گوایدو را به رسمیت شناخت.

براساس این گزارش، وضعیت بحرانی ونزوئلا منجر به مهاجرت سه تا چهار میلیون ونزوئلایی شده که شمار زیادی از این افراد به کلمبیا در همسایگی ونزوئلا، نقل مکان کرده اند. بحران در ونزوئلا همچنین باعث افزایش نرخ تورم و کمبود شدید غذا و دارو در این کشور شده است.

رئیس جمهوری ونزوئلا، تحرکات و اقدامات گوایدو را بخشی از توطئه ای برخوردار از حمایت آمریکا برای ساقط کردن خود از قدرت خوانده است.

گوایدو پس از مراسم تحلیف مادورو برای دور دوم ریاست جمهوری، خود را رئیس دولت موقت خواند و خواستار حمایت بین المللی از خود و برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.