احمد میرعلایی، مدیرعامل پیشین بنیاد سینمایی فارابی در خصوص فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» گفت: «این انتقادات شدیدی که از فیلم شده بسیار اغراق‌آمیز و گاهی سلیقه‌ای است و اگر آقای امیریوسفی همان سال‌ها اصلاحات فیلم را انجام می‌دادند و مسئولین هم نگاه صمیمانه‌تری به فیلم داشتند، این همه داستان در امتداد فیلم اتفاق نمی‌افتاد.»

احمد میرعلایی ادامه داد: «فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» به جهت ساختار اتفاق نادری در تاریخ سینمای ایران و یکی از آثار کم‌نظیر سینمایی ایران است و امیر یوسفی در این کار از سینما استفاده بسیار جذابی کرده است. نمایش بازی‌هایی بسیار خوب در قاب عکس‌های کوچک از توانایی‌های آقای امیریوسفی و بازیگران فیلم است و این توانایی‌ها باید مورد استفاده قرار گیرد.»

او بیان کرد: «چه در زمانی که در بنیاد فارابی بودم و چه پس از آن به آقای امیریوسفی گفتم که چه اصلاحاتی باید در فیلم اتفاق بیفتد و در صورت آن اصلاحات، فیلم می‌توانست همان موقع پروانه نمایش بگیرد، در هر حال در تمام دنیا هم نظم و نظامی بر ساخت و اکران فیلم‌ها حاکم است. اگر آن اصلاحات انجام می‌شد، مخاطب متوجه داوری منصفانه‌تر فیلمساز می‌شد.»

میرعلایی اظهار کرد: «آقای شمقدری در دوران تصدی‌شان بر سازمان سینمایی فیلم را دیدند و گفتند تا زمانی که ما هستیم آقای امیریوسفی اصطلاحات فیلم را انجام بدهند تا مجوزش صادر شود تا در جشنواره و اکران عمومی مورد بازدید عموم قرار گیرد، چون بعد از ما کمتر کسی جرات نمی‌کند این فیلم را اکران کند. همان موقع این جمله را عینا به آقای امیریوسفی منتقل کردم اما ایشان کمی تعلل کرد و این اتفاقات افتاد. آقای امیریوسفی فکر کرد اگر دولت اصلاحات سر کار بیاید، رویکردها به فیلم ایشان مشتاقانه‌تر می‌شود، اما این اتفاق علی رغم خوش بینی ایشان به وقوع نپیوست.»

این تهیه‌کننده سینمای ایران در ادامه با اشاره به اینکه سینمای جمهوری اسلامی به اندازه‌ای ارزشمند است که باید وزارت سینما در دولت داشته باشیم، تاکید کرد: «کدام عرصه در کشور ما به جایگاه سینما می‌رسد، نه هیچ یک از رشته‌های هنری نظیر تئاتر و موسیقی، نه هیچ از رشته‌های ورزشی، هیچ کدام به پای جایگاه سینمای ما در جهان نمی‌رسد. مسئولان و فیلمسازان از این شرایط که برای سینمای ملی ما فراهم آمده در جهت اهداف ارزشمند کشورمان استفاده نمایند. سینمای ما البته به همت هنرمندان اما با سرمایه‌گذاری این مردم و این کشور به جایگاه فعلی دست پیدا کرده است و فیلم‌ها ما باید مدافع کشور و اهداف عالیه آن باشند و خدا نکرده مورد سواستفاده دشمنان قرار نگیرد.»

او در پایان خاطر نشان کرد: «فیلم «آشغال‌های دوست داشتنی» با رفع اشکالات اکران شد مگر چه مشکلی در کشور رخ داد؟ آقای امیریوسفی از فیلمسازان بسیار خوب ما هستند و باید فیلم بعدی‌اش را بسازد. اثر سینماگران متعهد باید اساس وحدت ملی باشند. شما توجه کنید در استادیوم‌های ورزشی حاضران در دو دسته طرفدار تیم‌های مختلف هستند اما در سالن‌های سینما همه حاضران طرفدار یک تیم هستند و این وحدتی که در تصویر و صدا منتقل می‌شود، ماندگاری بیشتری در ذهن ورروح مخاطبان دارد و این یعنی فراهم آوردن وحدت ملی.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.