قنادی را باید از جمله این مشاغل به شمار آورد که کارشان با هنر آمیخته شده و ماحصل هنرشان را می توان به صورت انواع کیک و شیرینی مشاهده کرد. 

 

صنفی که در چند سال گذشته در میان جوانان طرفداران بی شماری یافته و سبب تا میزان علاقمندی برای تاسیس قنادی و کافه قنادی و … به مراتب بیشتر شود. 

 

این شغل نیز همانند سایر مشاغل در ماه های گذشته دستخوش تغییراتی به سبب افزایش قیمت ها شده است؛ افزایشی قیمت که با مقابله قنادان همراه بوده و اجازه نداده اند که فشار بیشتری به مردم وارد شود. 

اکثریت قریب به اتفاق فعالان این صنف موافقت کرده اند که در آستانه نوروز قیمت ها را افزایش نداده و با این کار به یاری هموطنان و اقشار ضعیف جامعه بیایند تا سفره های هفت سین و بساط پذیرایی عید خالی از شکلات و شیرینی نشود. 

در کافه خبر این هفته میزبان علی بهره مند، رییس اتحادیه قنادان تهران بودیم و با وی درباره مشکلات و موارد مختلف این صنف به گفت و گو نشستیم: 

اوضاع و احوال صنف قنادان چگونه است؟‌

همکاران ما در اتحادیه قنادان آمادگی کامل دارند تا نیاز هموطنان را به مناسبت ایام نوروز تامین کنند. بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است اعضای اتحادیه نسبت به تهیه و عرضه شیرینی های با کیفیت و ماندگاری بالا اقدام کنند. 

در هفته های اخیر قیمت آرد، روغن و … در بازار آزاد افزوده شده زیرا شرکت های تولیدکننده روغن به جای ارایه روغن به واحدهای صنفی، تولیدات خود را به بازار آزاد عرضه می کنند و با این کار سبب ایجاد بازار سیاه شده اند. 

تا هفته گذشته واحدهای صنفی روغن ۱۶کیلویی مایع را ۹۰ هزار تومان خریداری می کردند اما در روزهای گذشته و بازار سیاه قیمت این کالا تا ۱۲۰ و ۱۳۰ هزار تومان افزایش یافته است. کمبود کالا وجود ندارد اما کارخانه های تولیدکننده با اتحادیه همکاری ندارند. 

فاصله قیمتی مواد اولیه در بازار آزاد سبب شده تا همکاران ما از سود قانونی خود بزنند و با حاشیه سود کمتری نسبت به نرخ نامه اول سال ۹۷، مجبوریم سود کمتری دریافت کنیم. 

آیا همه مواد مورد نیاز این صنف در داخل کشور تهیه می شود؟‌

۱۸۰ قلم جنس مصرفی در صنف قنادان مصرف می شود که حدود  ۷۰ درصد این اجناس وارداتی هستند بنابراین نوسانات نرخ ارز سبب شده تا قیمت مواد اولیه در یازده ماه گذشته به طرز چشمگیری بالا رود. این مواد شامل شکلات، پودر کاکائو، وانیل و … می شود. 

کشورهایی که این مواد را به ایران صادر می کنند : پودر کاکائو از هلند، اسپانیا، برزیل، ترکیه و … ؛‌ روغن مخصوص و مورد نیاز قنادی از مالزی و سنگاپور ؛‌ پودر نارگیل از سریلانکا، اندونژی و هند ؛ کنجد از پاکستان و هند ؛ ژلاتین از ژاپن و چین و ... . 

چه تعداد واحد صنفی مجاز، زیر نظر اتحادیه فعالیت دارند ؟‌

۱۲۰۰ واحد صنفی اکنون از اتحادیه مجوز دارند و ۳۵۰ تا ۳۶۰ واحد صنفی نیز تقاضای صدور مجوز کرده اند که در مرحله انجام است. 

در مجموع ۱۵۷۰ واحد صنفی زیر نظر اتحادیه صنفی قنادان تهران فعالیت دارند . 

کار قنادی، کار حساسی محسوب می شود و باید گفت این کار ترکیب هنر و صنعت و عشق است و به دلیل اینکه صنف ما با مواد غذایی به صورت مستقیم سر و کار دارد فعالیت واحدها را رصد می کنیم و اکنون در حال شناسایی واحدهای فاقد مجوز و متقاضی دریافت مجوز هستیم. 

سودجویی در این شغل به چه شیوه ای انجام می شود؟‌

معمولا در اسفند ماه برخی واحدهای صنفی غیرمجاز اقدام به فروش شیرینی و شکلات در فضایی غیر استاندارد و غیر بهداشتی می کنند. بعضی افراد برای سودجویی شیرینی و آجیل نامرغوب و حتی غیراستاندارد را در واحدهایی که برای یک ماه اجاره کرده اند، عرضه می کنند در حالی که اگر مصرف کنندگان شکایتی از کیفیت و حتی قیمت محصولات عرضه شده، داشته باشند نمی توانند اقدام قانونی کنند زیرا اتحادیه هیچ دسترسی به این افراد ندارد و نمی تواند روند قانونی را انجام دهد. 

این در حالی است که فعالیت واحدهای دارای پروانه کسب از سوی اتحادیه قنادان به طور مستمر رصد و بررسی می شود و اگر تخلفی صورت گیرد به حتم برخوردهای قانونی صورت می گیرد.

بر اساس تجربه سال های گذشته باید گفت که برخورد قانونی با واحدهای متخلف نیاز به روند چندین روزه و پیگری دارد که مطابق بخشنامه سازمان های ذی ربط اعلام شده که از تاریخ ۱۵بهمن تا ۱۵ فروردین پرونده های تخلف بر اساس ماده های ۲۷ و ۲۸ به مراجع ارجاع داده نشود و این مساله سبب می شود تا واحدهای متخلف و افراد سودجو به راحتی کار خلاف خود را انجام دهند و به حتم پس از اتمام اسفند این واحدها برچیده شده و کسی نمی تواند متخلفان ردیابی کند. 

متاسفانه اجناسی که از سوی این افراد سودجو تهیه می شود، فاقد کیفیت لازم است به طوری که به دلیل استفاده از این اجناس برای نمونه آجیل را کیلویی ۵ تا ۱۰ هزار تومان ارزان تر عرضه می کنند و شهروندان نمی دانند که این اجناس تا چه حد می تواند بر سلامتشان تاثیرات منفی بگذارد. 

برای نمونه مشاهده شده افراد سودجو در واحدهای فاقد پروانه و یا دستفروشان، ۱۰ کیلو پسته «آب خندان» که برای سلامتی مضر است در ۵۰ کیلو پسته خوب مخلوط میکنند که با این کار سود خوبی به جیب می زنند. واحدهای دارای پروانه هیچ گاه چنین تخلف هایی انجام نمی دهد زیرا هموطنان می توانند از عملکرد آنها به اتحادیه شکایت کنند که به حتم تبعات قانونی به دنبال دارد. 

آیا به مناسبت نوروز قیمت انواع شیرینی و … گران خواهد شد؟‌

خیر. به دلیل اینکه شیرینی جزو اقلام پرمصرف خانوارهای ایرانی به شمار می رود و همچنین با توجه به افزایش قیمت ها و پایین آمدن توان اقتصادی خانواده ها، باوجود مشکلاتی فراوانی که صنف ما با آن مواجه است، ترجیح داده ایم به مناسبت نوروز قیمت اجناس خود را افزایش ندهیم و این گونه به هموطنان در کاهش هزینه های سال جدید کمک کنیم. 

با توجه به مشکلات اقتصادی ماه های گذشته، اتحادیه و اعضای آن خود را ملزم به حمایت از هموطنان می دانند بنابراین به مناسبت نوروز، سیاست افزایش قیمت شیرینی و … اصلا در برنامه کاری ما جایی ندارد. 

برای افزایش قیمت شیرینی در سال ۹۸ بعد از ماه رمضان تصمیم گیری خواهیم کرد. 

قیمت انواع شیرینی پرمصرف چقدر است؟ 

در واحدهای درجه یک قیمت شیرینی های تر کیلویی ۲۶هزار تومان، پاپیونی کیلویی ۲۱هزار و ۵۰۰ تومان، زبان کیلویی ۲۱هزار و ۵۰۰ تومان ، نان برنجی کیلویی ۲۱هزار و ۵۰۰ تومان ، گل محمدی ۲۱ هزار تومان و کیک یزدی نیز ۱۵هزار تومان است. 

گفتنی است اجناس پرمصرف در حرفه قنادی را اتحادیه و کمیسیون فنی قیمت گذاری می کند و یک سری اجناس وجود دارد که خارج از این روند نرخ گذاری و بر اساس میزان عرضه و تقاضا قیمت گذاری می شوند. 

  چرا قیمت جعبه بر روی قیمت شیرینی محاسبه می شود؟‌

بر اساس مصوبات قانونی مقرر شد که قیمت مقوا بر روی قیمت شیرینی محاسبه شود. امسال نسبت به سال قبل قیمت مقوا ۳۰۰درصد افزایش یافته است به طوری که مقوای کیلویی ۵تا۶ هزار تومان اکنون تا کیلویی ۲۵هزار تومان افزایش یافته است. 

با این حساب باید گفت قیمت هر کیلو جعبه مقوایی از قیمت یک کیلو شیرینی گران تر است. 

با توافق مسوولان اعلام شد که در نرخنامه ها، وزن جعبه های استاندارد زیر نرخنامه هر واحد صنفی ذکر شود. هر جعبه شیرینی استاندارد به طور معمول ۱۲۵ گرم است که بر روی جعبه باید مهر استاندارد، مهر بهداشت و تاریخ تولید و انقضا و … درج شود. وزن و قیمت جعبه ها در نرخ شیرینی محاسبه شده و از سوی اتحادیه این نرخ ها بر اساس محاسبه این هزینه ابلاغ شده است. 

جعبه های مقوایی شیرینی از معمولی تا لوکس را شامل می شود که قیمتی بین کیلویی ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان دارد و قیمت ها بر اساس کیفیت و نوع جعبه ها می تواند متغیر باشد. 

نظارت بر عملکرد واحدهای صنفی در ایام نوروز چگونه است؟‌

با توجه به اینکه تمام نظارت ها برعهده سازمان بازرسی اصناف و تعزیرات است و در کنار آنها اتحادیه حضور دارد که مقرر شده تا بازرسان در تعطیلات عید بر عملکرد واحدها نظیر کیفیت و قیمت  نظارت داشته باشند. در صورت بروز هرگونه مشکل،‌شهروندان می توانند با اتحادیه و یا سامانه ۱۲۴ تماس گرفته و درخواست و شکایت خود را ثبت کنند و حتم بدانند در روزهای اداری به مشکلات آنها رسیدگی خواهد شد. 

بیشترین شکایت ها شامل چه مواردی است؟ 

خوشبختانه صنف قنادان جزو اصنافی است که معمولا کمترین شکایت ها را به خود اختصاص می دهد برای نمونه بیشترین میزان شکایت ها از شکل ظاهری کیک هاست که مطابق سلیقه و خواست مشتری انجام نشده است. از سوی بازرسان بهداشت و اتحادیه از واحدها بازدید می شود و اگر شهروندی از کیفیت محصولات ناراضی باشد بازرسان به شکایت ها رسیدگی کرده و به واحدهای تذکر کیفیت می دهند زیرا معتقدیم که همکاران ما باید اجناس خوب و با کیفیت ارایه کنند. 

آیا از سوی اتحادیه در نمایشگاه های بهاره واحدهای قنادی شرکت خواهند داشت؟‌

به تازگی اعلام شده در ۳نقطه شهر مانند مصلی، بوستان ولایت و خاوران قرار است نمایشگاه بهاره برقرار شود و ما برای شرکت در این نمایشگاه ها هیچ اقدامی نکرده ایم. بنده با برگزاری نمایشگاه های بهار به طور کلی مخالفم. 

چرا؟‌

زیرا اعتقاد دارم متاسفانه در این نمایشگاه ها محصولات با کیفیت بالا عرضه نمی شود و برخی افراد اقدام به سودجویی در قالب عرضه محصولات بی کیفیت می کنند البته گفتنی است این تخلفات و تقلب ها در عرصه مواد غذایی به ویژه شیرینی و شکلات کمتر اتفاق می افتد اما بعضی از افرادسودجو ممکن است محصولاتی مانند پوشاک بی کیفیت عرضه کنند که پس از یک بار شستشو کیفیت خود را از دست می دهند و دست خریدار به جایی بند نیست و ضرر می کنند. 

با همکاران شما که صحبت کردیم از کمبود آرد و لزوم ثبت نام برای دریافت این محصول گلایه داشتند، علت این مساله چیست؟‌

به تازگی شورای آرد و نان تصمیم گرفته از طریق سامانه به قنادان آرد مورد نیاز را عرضه کند و به اتحادیه نیز اعلام کرده اند که اعضا کار ثبت سفارش در سامانه را انجام دهند که این کار تاکنون با مشکلات بسیار زیادی همراه بوده است. 

این سامانه تا زمانی که به اصطلاح در میان اعضا جا بیافتد به حتم موجب مشکلاتی خواهد شد که ایجاد بازار سیاه یک یاز این مشکلات است. دلال بازی سبب شده تا پس از ۲۲ بهمن قیمت هر کیسه ۴۰ کیلویی از ۶۰تا۷۰ هزار تومان به کیسه ای ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار تومان برسد . 

دلالان اکنون به سودجویی می اندیشند و سبب شده اند در هفته های اخیر حداقل ۶۰ هزار تومان بر قیمت هر کیسه آرد با کیفیت مرغوب افزوده شود. 

آیا در سال جاری پیشنهاد تغییر کاربری از سوی اعضا داشته اید؟‌

بله در یازده ماه گذشته بین ۴۰تا۵۰ واحد صنفی قنادی بسته شده و یا تغییر کاربری داده اند و در مقابل ۱۰۰ تقاضای جدید برای دریافت مجوز تاسیس قنادی دریافت کرده ایم زیرا بسیاری از افراد به ویژه جوانان فکر می کنند صنف قنادی کاری آسان و با حاشیه درآمد و سود بالاست اما پس از مدتی متوجه می شوند واقعیت با انتظارات بسیار متفاوت است و این کار فقط زرق و برق دارد. 

کیفیت محصولات واحدهای صنفی و کارگاه ها را چگونه ارزیابی می کنید؟‌

خوشبختانه کیفیت محصولات قنادان ایرانی در بین استادان بین المللی این حرفه بسیار خوب است به طوری که چندی پیش استاد پیتر بیکر از قنادان معروف اروپا در سفری که به ایران داشت بر این مساله تاکید و ابراز کرد که تنوع و نوع کار قنادان ایرانی بسیار خوب است و بنده به عنوان رییس اتحادیه می توانم مدعی شوم که شیرینی های ایرانی سبب شده تا در این عرصه حرف نخست را در دنیا بزنیم. 

اخیرا مسابقه ای برای قنادان سراسر کشور برگزار کردیم که ازسوی ۳۵هزار قناد سراسر کشور ۶۰۰۰ هزار اثر برای شرکت در مسابقه ارسال شد که ۶۰ اثر به مرحله نیمه نهایی راه یافت و در نهایت ۳اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند. 

آثار شرکت کننده در این مسابقه از نظر ظاهر و کیفیت بسیار متنوع و عالی بودند به طوری که انتخاب آثار برتر برای داوران کار بسیار سختی بود. 

صنف قنادان در سراسر کشور چه جمعیت و نیروی کاری را شامل می شود؟‌

درسراسر کشور ۳۵هزار قناد داریم که در مجموع با احتساب نیروی کار( قناد و کارگر) باید گفت ۵۰۰هزار نفر به طور مستقیم در این حرفه فعالیت دارند. 

میزان درآمد قنادی ها در سال ۹۷ به نسبت سال ۹۶ چگونه بوده است؟‌

به نسبت سال گذشته میزان فروش قنادی ها ۴۰درصد کاهش داشته و باید گفت علاوه بر کاهش میزان فروش،‌شاهد افزایش هزینه مواد اولیه نیز هستیم اما با این وجود هیچ کدام از همکاران ما، تفزتیش قیمت را به صلاح نمی دانند زیرا مردم توان خرید ندارند. 

امسال قنادی ها فروش محصولات را با سود بسیار کم و در حد ۱۵درصد انجام دادند که در هفته های گذشته و با افزایش قیمت ها( شکر،روغن، آرد و …) حاشیه سود این صنف بسیار کمتر هم شده است. 

آیا در پایتخت نمایندگی ای از شیرینی فروشی های بین المللی وجود دارد؟‌

خیر هیچ گونه نمایندگی از سایر کشورها در این صنف وجود ندارد . متاسفانه ما نیز نمایندگی در خارج از کشور نداریم و هنوز با وجود کیفیت بسیار خوب محصولات نتوانسته ایم نسبت به صادرات انواع شیرینی ایرانی اقدام کنیم.

اوج فروش شب عید قنادان از چه تاریخی آغاز می شود؟ 

معمولا تا ۲۵ اسفند خبری از خرید عید نیست و از ۲۵ اسفند تا پایان هفته نخست نوروز مردم برای خرید شیرینی اقدام می کنند.در سال های اخیر ذائقه‌ها تغییر کرده و مردم به دنبال شیرینی با قطعات کوچکتر و ماندگاری بالاتر هستند. 

  یکی از مواردی که همکاران شما از آن گلایه دارند،‌بحش حریم صنفی است؛ در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟‌

به حتم این مساله در میزان فروش واحدهای صنفی بسیار تاثیرگذار است. در۴سال گذشته پیگیر این مساله بوده و چند بار به صورت حضوری با نمایندگان مجلس و حتی دکتر پزشکیان جلساتی را برگزار کرده ایم اما هنوز این موضوع حل نشده است. در حالی که مساله نبود حریم شغلی سبب شده تا بسیاری از افرادی که هیچ گونه تجربه ای در زمینه صنف قنادی ندارد فقط به دلیل زرق و برق این شغل اقدام به تاسیس مغازه در کنار قنادی های قدیمی و … کنند و با این کار میزان فروش همکاران را تحت تاثیر قرار می دهند. 

حتی دیده شده در فاصله ۱۰۰متری از واحد صنفی و یا حتی دیوار به دیوار مغازه خود را تاسیس می کنند که سبب می شود برخی واحدها قدر به ادامه مسیر نباشند و با خطر تعدیل نیرو و یا حتی بسته شدن مواجه شوند. 

با توجه به میانگین جهانی تعداد واحدهای صنفی به جمعیت، یک واحد صنفی به ازای ۸۰۰ تا یک هزار نفر است در حالی که به طور متوسط در ایران یک واحد صنفی به ازای هر ۳۰ نفر و در تهران یک واحد صنفی به ازای هر ۲۰نفر است. در حالی که براساس استانداردها جهانی به ازای هر ۳۷تا۴۲خانوار یک بنگاه صنفی وجود دارد. رشد قارچ گونه واحدهای صنفی زیر نظر این اتحادیه که بیشتر تولیدی و توزیعی هستند، سبب تعطیلی واحدها و تغییر کاربری و همچمیم رکود شدید در بازار شده و در کنار آن نیز موجب ضرر مصرف کننده خواهد شد زیرا شیرینی های تولیدی که باید ظرف مدت یک روز به فروش برسند سبب شده تا با افزایش واحدهای صنفی و تقسیم مشتریان، مشتری نهایی شیرینی با چند روز ماندگی را خریداری کند. با حذف قانون سقف صنفی عملا قدرت اجرایی اتحادیه گرفته شده و باید در مقابل درخواست هر متقاضی اقدام به صدور پروانه کسب کرد. 

تداخل صنفی موجود در بازار از عواقب حذف قانون سقف صنفی است که بسیاری از واحدهای صنفی به دلیل رکود حاکم بر بازار اقدام به تنوع اجناس خود کرده تا کاهش فروش را جبران کنند که این مساله موجب گسترش تخلف تداخل صنفی در بازار و پیامدهای سوء آن برای اتحادیه قنادان شده است. 

یکی از اثرات منفی آن را می توان در خیل عظیم متقاضیان درخواست پروانه و مجوز برای راه اندازی واحدهای صنفی و به دنبال آن تعداد فراوان ابطال پروانه های کسب به دلیل ورشکستگی و نداشتن درآمد،‌مشاهده کرد. 

 پیشنهاد اتحادیه شما برای تعیین حریم شغلی مناسب چند متر است؟‌

حداقل ۵۰۰متر تا مردم راحت تر بتوانند خریدهای خود را از واحدهای صنفی انجام دهند.

آیا برای ارایه جواز کسب برای واحد صنفی قنادی شرایط خاصی وجود دارد؟‌

خیر شرایط خاصی نمی خواهد در مرحله نخست به دلیل سر و کار داشتن با مواد غذایی به تایید اداره بهداشت نیاز است و به متقاضیان جواز داده می شود و اگر متقاضی فاقد تجربه در این حرفه باشد باید از کسی که دارای تجربه است به عنوان مباشر استفاده کند. 

وضعیت میزان سواد در میان فعالان این صنف چگونه است؟‌

بعضی مشاغل هستند که افراد دارای تحصیلات و … بیشتری نسبت به سایر صنوف هستند که می توان به صنف طلا و جواهر، قنادان، املاک و … اشاره کرد که به اصطلاح باسوادتر هستند. در این صنف کسانی با مدرک دکترا و مهندسی و … نسبت به اخذ جواز و پروانه کسب اقدام می کنند. در کلاس های آموزشی اتحادیه نیز جوانان با سطح سواد بالا شرکت می کنند. 

در سال های گذشته دیده می شد که برخی از افراد و به ویژه خانم ها برای مهاجرت به بعضی کشورهای اروپایی اقدام به فراگیری دوره های تخصصی کیک و شیرینی و اخذ مدارک رسمی می کنند، آیا هنوز هم این روال وجود دارد؟‌

بله هنوز هم این مساله مشاهده می شود و تمایل به آموزش برای مهاجرت هنوز وجود دارد. 

یکی از اماکن پر طرفدار، کافه قنادی ها هستند؛ برای اخذ مجوز کافه قنادی چه مدارک و شرایطی لازم است؟‌

ارایه مجوز کافه قنادی دارای شرایط خاصی است که باید به داشتن حداقل ۸۰متر فضا اشاره کرد که صاحب جواز بتواند در این فضا نسبت به تولید و چیدن میز و صندلی و … اقدام کند البته معمولا بیشتر کافه قنادی ها دارای فضایی بیش از ۲۰۰متر هستند. برای اخذ جواز قنادی نیز به فضای حداقل ۴۰ متر نیاز است. 

آیا تعداد زیادی کافه قنادی ها در پایتخت وجود دارد؟‌ 

خیر تعداد کافه قنادی ها به نسبت کم است و باید گفت این کار بسیار سخت بوده و نیازمند تخصص و تجربه و پشتکار فراوان است. 

آیا قنادی ها مجاز به فروش آجیل و خشکبار هستند؟‌

با توافقی که میان اتحادیه قنادان و آجیل و خشکبار از سال ۶۷ منعقد شده ، قنادان می توانند نسبت به فروش محصولات بسته بندی مانند گز و پولکی و … همچنین آجیل اقدام کنند. 

میزان فروش آجیل در سال جاری به نسبت سال پیش چه تغییری داشته است؟‌

امسال حجم فروش آجیل به نسبت سال پیش بسیار کاهش یافته به طوری که به مناسبت شب یلدا میزان فروش خشکبار و آجیل به نسبت سال پیش ۷۰درصد کاهش یافت. 

به نظرتان به مناسبت نوروز نیز این وضع تکرار خواهد شد؟‌

با توجه به وضعیت اقتصادی مردم به نظر می رسد هموطنان قادر به خرید آجیل نباشند و شاهد کاهش ۳۰ تا ۵۰درصدی فروش آجیل به مناسبت سال نو باشیم. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.