به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری آسوشیتدپرس از کاراکاس، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا در توییتی اعلام کرد که تهدید گوایدو یا اقدام علیه وی با پاسخ محکم و قابل توجه آمریکا و جامعه جهانی همراه خواهد بود.

بولتون همچنین با اذعان به تلاش کاخ سفید برای روی کار آوردن دولتی دست نشانده در ونزوئلا، خواستار تشکیل ائتلافی گسترده برای سرنگونی دولت مادورو شد.

بولتون گفت: مایلیم ائتلافی تا جای ممکن گسترده برای جایگزینی مادورو و رژیم فاسد ونزوئلا تشکیل دهیم. این هدفی است که برای آن تلاش می‌کنیم.

ماه گذشته تصویری از یک جلسه خبری با حضور بولتون منتشر شد که وی در آن، دست‌نوشته‌ای با مضمون اعزام نیرو به کلمبیا در مرز با ونزوئلا در دست داشت.

گوایدو از حامیان و هواداران خود خواسته است به هنگام ورودش به ونزوئلا از سفری به آمریکای لاتین، تظاهرات کنند تا مادورو برای برکناری از قدرت تحت فشار قرار گیرد.

کارگران ونزوئلایی صبح روز دوشنبه مکانی را در میدان کاراکاس مهیا کردند تا تظاهرات معترضان دولتی در آنجا برگزار شود.

آمریکا و حدود ۵۰ کشور دیگر گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت شناخته اند، اما مادور می گوید که خود، هدف توطئه کودتایی شده که از حمایت آمریکا برخوردار است.

مقام های ونزوئلا ممکن است گوایدو را پس از بازگشت به ونزوئلا، به دلیل نقض حکم صادره علیه وی مبنی بر خارج نشدن از کشور، بازداشت کنند.

گوایدو به تازگی با سران برزیل، پاراگوئه و آرژانتین دیدار کرده است تا نظر مساعد آنها را برای حمایت از خود به دست آورد.

اتحادیه اروپا نیز بازداشت گوایدو را محرک تشدید تنش در ونزوئلا دانسته و اعلام کرده است که این اقدام، با محکومیت جامعه جهانی رو به رو خواهد شد.

«فدریکا موگرینی» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای که در تارنمای رسمی این اتحادیه منتشر شد، از گوایدو حمایت کرد.

وی با تأکید بر راهکار سیاسی، دمکراتیک و مسالمت آمیز برای بحران ونزوئلا، گفت: هر اقدامی که آزادی، امنیت و فردیت گوایدو را به خطر اندازد، منجر به تشدید تنش ها شده و با محکومیت قاطع از سوی جامعه بین المللی رو به رو خواهد شد.

اتحادیه اروپا در ابتدا هشت روز به مادورو فرصت داد تا از قدرت کناره گیری و انتخابات زودهنگام برگزار کند؛ اما با خودداری رئیس جمهوری ونزوئلا از این اقدام، این اتحادیه گوایدو را به رسمیت شناخت.

وضع بحرانی ونزوئلا منجر به مهاجرت سه تا چهار میلیون ونزوئلایی شده که شمار زیادی از این افراد به کلمبیا در همسایگی ونزوئلا، نقل مکان کرده اند. بحران در ونزوئلا همچنین باعث افزایش نرخ تورم و کمبود شدید غذا و دارو در این کشور شده است.

گوایدو پس از مراسم تحلیف مادورو برای دور دوم ریاست جمهوری، خود را رئیس دولت موقت خواند و خواستار حمایت بین المللی از خود و برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.