ریاست این نشست برعهده «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا خواهد بود و از طرف ایران سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان ریاست هیات ایرانی را برعهده دارد.

ایران و اتحادیه اروپا بعد از خروج آمریکا از برجام گفت‌وگوهای فشرده‌ای برای تضمین منافع اقتصادی ایران از برجام داشتند تا اینکه سرانجام وزیران امور خارجه سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس یازدهم بهمن‌ماه گذشته اعلام کردند کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان «سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا&#۳۹; (اینستکس - INSTEX) به ثبت رسمی رسیده است. 

این سازوکار در گام نخست تجارت کالاهای اساسی (مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد، اما به‌تدریج دامنه‌اش گسترش خواهد یافت. 

میخائیل اولیانف نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی پیش‌تر با اشاره به برگزاری قریب‌الوقوع نشست کمیسیون مشترک برجام در وین گفته بود برای طرف روسی مهم است که در این نشست از تروئیکای اروپایی (فرانسه، انگلیس و آلمان) اطلاعاتی درخصوص کارکرد سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا (اینستکس - INSTEX) به دست آورد.

وی ادامه داد: می‌خواهیم ببینیم استفاده از این سازوکار مالی تا چه اندازه در جهت منافع روسیه است و نحوه دور زدن تحریم‌های آمریکا چگونه سازمان‌دهی می‌شود.

اولیانف با اشاره به اینکه هنوز وضعیت اینستکس روشن نیست ، تصریح کرد: به ‌احتمال‌زیاد نشست آتی کمیسیون مشترک برجام، ابهامات در این عرصه را برطرف خواهد کرد. 

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز امروز اعلام کرد به‌زودی هیاتی از اتحادیه اروپا که در زمینهٔ سازوکار ویژه مالی (ساحات) مسئولیت دارند به ایران سفر خواهند کرد.

وی در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: راه‌اندازی این سازوکار به‌عنوان یک گام نخست و دیرهنگام و البته مهمی بود و در داخل ایران دستگاه ذی‌ربط درحال ایجاد سازوکار متناظر هستند تا بتوانند در ارتباط با سازوکار اروپایی اقدام عملی خود را آغاز کنند.

نشست کمیسیون مشترک برجام درحالی در وین برگزار می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته گذشته برای چهاردهمین بار پایبندی ایران به برجام را مورد تائید قرار داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.