رویترز گزارش داد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده از توافقنامه مهم تجاری با هند و ترکیه خارج شده است. بر اساس این گزارش دفتر نماینده تجاری آمریکا» در بیانیه ای اعلام کرد که واشنگتن درنظر دارد ترکیه و هند را از شمول برنامه «نظام عمومی ترجیحات» (GSP) خارج کند زیرا این کشورها دیگر واجد شرایط لازم برای استفاده از این برنامه نیستند.

این خبرگزاری در ادامه گزارش خود افزود: ترامپ با طرح پایان دادن به سیاست تجاری ترجیحی با هند ، درصدد گشودن جبهه جدیدی در جنگ های تجاری خود برآمده است.

دفتر نماینده تجاری آمریکا در بیانیه خود تاکید کرده است که هند نتوانسته تضمین بدهد که دسترسی لازم به بازارهای آن کشور را فراهم می کند. این درحالی است که ترکیه نیز «به اندازه کافی توسعه اقتصادی یافته» و دیگر واجد شرایط این برنامه نیست.

طبق برنامه (GSP)، اگر کشوری بتواند شروطی مانند «دسترسی متوازن و معقول آمریکا به بازار خود را فراهم کند» می تواند برخی «محصولات خاص» خود را بدون آنکه تعرفه ای بر آنها بسته شود به آمریکا صادر کند.

دفتر نماینده تجاری آمریکا گفته که هند «موانع تجاری ایجاد کرده است که تاثیرات منفی بر تجارت آمریکا دارد».

این دفتر در مورد ترکیه نیز اعلام کرد: این کشور که از سال ۱۹۷۵ مشمول (GSP) شده، سطح بالایی از توسعه اقتصادی» یافته و این به معنای خروج آن از این برنامه است.

این تغییرات تا دستکم ۶۰ روز بعد از اطلاع به کنگره، اجرایی نخواهد شد.

ترامپ روز دوشنبه به وقت محلی با ارسال نامه هایی به رئیس مجلس نمایندگان و رئیس سنا آنها را از تصمیم خود مطلع کرده و روند خارج کردن هند و ترکیه از برنامه (GSP) را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن و دهلی، ترامپ که قول داده است از کسری تجاری آمریکا بکاهد، به کرات از هند خواسته بود تعرفه های بالای خود را اصلاح کند. به گفته مقامات تجاری آمریکا لغو امتیازهای تجاری هند دست کم ۶۰ روز پس از اطلاع رسانی به کنگره و دولت هند انجام خواهد شد.

ترامپ در نامه ای خطاب به سران کنگره نوشت: این اقدام را انجام می دهم زیرا پس از تعامل فشرده بین آمریکا و دولت هند، به این نتیجه رسیده ام که هند قصد ندارد برای دسترسی عادلانه و معقول به بازارهای این کشور تضمینی به آمریکا بدهد.

هند کشوری است که بیشترین منفعت را از برنامه نظام عمومی ترجیحات (GSP) می برد و پایان دادن به حضورش در این برنامه بزرگترین ضربه تنبیهی برای این کشور آسیای جنوبی از زمان آغاز ریاست جمهوری ترامپ در سال ۲۰۱۷ خواهد بود.

یک منبع دولتی در دهلی با بیان این که اجرای برنامه نظام عمومی ترجیحات (GSP) سودی معادل ۲۵۰ میلیون دلار در سال برای هند به دنبال دارد، افزود اما به هرحال امید می رود حذف هند از این برنامه به شکل گیری موانع تجاری منجر نشود.

هنوز مشخص نشده است که مقامات هندی که قرار است امسال انتخابات عمومی برگزار کنند، چه اقدام تلافی جویانه ای در پیش خواهند گرفت.

پس از آنکه هند قوانین جدیدی در زمینه تجارت الکترونیکی اعمال کرد که فعالیت های شرکت های بزرگ اینترنتی مانند آمازون و والمارت را محدود می کرد، روابط تجاری آمریکا با این کشور آسیب جدی دید.

به گفته دفتر نماینده تجاری آمریکا، کسری تجاری آمریکا با هند در سال ۲۰۱۷ معادل ۲۷/۳ میلیارد دلار بود.

این اقدام درحالی است که جنگی تجاری میان آمریکا و چین در گرفته است و دو طرف درحال مذاکره برای برون رفت از این بحران هستند. دولت آمریکا می گوید قصد دارد از روابط تجاری نامتوازن با سایر کشورها خارج شود. دولت ترامپ با توجیهات مشابه از توافقنامه های معتبر جهانی از جمله برجام و معاهده آب وهوایی پاریس خارج شده است.

سیاست تجاری جدید دونالد ترامپ، صادرات ۵/۶ میلیارد دلاری بدون عوارض هند به آمریکا را متوقف می کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.