وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که به نمایندگی از سوی دولت عربستان سعودی قراردادی را به مبلغ نزدیک به یک میلیارد دلار جهت ساخت تجهیزات سامانه دفاع ضد موشکی تاد THAAD با شرکت آمریکایی لاکهید مارتین امضا کرده است. این قرارداد شامل اجرای مراحل اولیه مهندسی، تهیه تجهیزات آزمایش، و فراهم کردن امکانات آموزش پرسنل و خدمه این تجهیزات است.

به گزارش وب سایت خبرگزاری انگلیسی رویترز، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: کمپانی لاکهید مارتین در اولین مرحله از پرداخت به خاطر استقرار سیستم موشکی دفاعی "تاد" در عربستان سعودی به ارزش ۱۵ میلیارد دلار، حدود یک میلیارد دلار دریافت می‌کند.

هزینه کل تولید و استقرار این سامانه در عربستان سعودی حدود ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

در ماه نوامبر مقامات سعودی و آمریکا قراردادی درباره فروش ۴۴ سکوی پرتاب موشک و ۳۶۰ موشک،‌ ۱۶ مرکز فرماندهی و هفت رادار را نهایی کردند.

در حال حاضر سیستم‌ها مستقر شده و عملیات تطابق و هماهنگی با زیرساخت‌های دفاعی موشکی عربستان سعودی انجام می‌گیرد.

براساس قرارداد انجام شده این کمپانی آمریکایی می‌تواند مواد، ابزار و تجهیزات لازم را به عربستان سعودی بفروشد.

قرارداد فروش سامانه موشکی تاد در جریان ملاقات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با ملک سلمان، پادشاه سعودی در سال ۲۰۱۷ بسته شد و بخشی از توافق مربوط به فروش حدود ۱۱۰ میلیارد تسلیحات پیشرفته آمریکایی به عربستان طی ده سال آینده است. قرارداد وزارت دفاع با شرکت لاکهید مارتین نخستین مرحله از اجرایی شدن این توافق محسوب می‌شود.

به گزارش بی بی سی، خبر اجرایی شدن توافق تسلیحاتی ایالات متحده و عربستان سعودی در حالی اعلام شده که کنگره آمریکا موضوع روابط ایالات متحده و عربستان سعودی را در دست بررسی دارد. اعضای کنگره از اینکه دولت آمریکا در موعدی که وعده داده بود نتیجه نهایی تحقیقات پیرامون قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی را به کنگره ارسال نکرده ناخرسند هستند.

جمال خاشقچی در اوایل اکتبر سال گذشته میلادی در کنسولگری عربستان در استانبول، ترکیه، به قتل رسید و عربستان سعودی این قتل را اقدامی خودسرانه توسط تعدادی از مقامات امنیتی و اطلاعاتی این کشور اعلام کرده است. برخی از مخالفان دولت عربستان مقامات ارشد سعودی به خصوص امیر محمد بن سلمان، ولیعهد، را به دخالت در این قتل متهم کرده‌اند و نمایندگان کنگره آمریکا خواستار روشن شدن ارتباط دولت سعودی با این حادثه هستند. شماری از اعضای کنگره معتقدند که تحقیقات نهادهای اطلاعاتی آمریکا ارتباط ولیعهد سعودی را این حادثه را تایید می‌کند.

خاشقچی که زمانی از افراد نزدیک به حکومت سعودی بود در زمانی به قتل رسید که مطالبی را برای روزنامه آمریکایی واشنگتن پست می‌نوشت و در آنها دولت سعودی را مورد انتقاد قرار می‌داد.

پادشاه و ولیعهد عربستان روابط نزدیکی با دولت دونالد ترامپ دارند و گفته می‌شود که کسب رضایت دولت عربستان برای امضای توافقنامه خرید سنگین تسلیحاتی از آمریکا مدیون تلاش‌های جارد کوشنر، داماد و مشاور رئیس جمهوری آمریکا و روابط نزدیکی است که به خصوص با ولیعهد سعودی برقرار کرده است.

در پائیز سال ۲۰۱۷، وزارت دفاع آمریکا با تسلیم درخواست تایید فروش این تسلیحات به عربستان توسط کنگره، مدعی شد که فروش تجهیزات موشکی تاد به عربستان "برای امنیت ایالات متحده و متحدان و دوستان این کشور و منافع آنان در منطقه در برابر تهدیدات ایران و سایر منابع خطر لازم است."

تاد یک سامانهٔ موشکی ضد بالستیک پیشرفته با برد رادار ۱۰۰۰ کیلومتر، برد عملیاتی موشک ۲۰۰ کیلومتر، سقف پرواز ۱۵۰ کیلومتر و سرعت ۱۰٬۰۸۰ کیلومتر بر ساعت است. طراحی این سامانه نتیجه تجربه جنگ سال ۱۹۹۱ خلیج فارس است که در جریان آن، دولت وقت عراق در واکنش به تشکیل ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، موشک‌هایی را به خاک عربستان پرتاب کرد. اولین آتشبار موشکی تاد در سال ۲۰۰۸ در آمریکا راه‌اندازی شد.

سامانه جدید جایگزین سامانه دفاع موشکی کنونی عربستان سعودی خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.