آسوشیتدپرس گزارش داد، دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل گفت که لندن ملزم است تا اجازه دسترسی به سرگئی اسکریپال و دخترش یولیا را به مقام‌های روس و بر اساس کنوانسیون وین بدهد تا مقام‌های مسکو بفهمند این دو زنده‌اند و آیا به کمک روسیه نیاز دارند یا اصلاً کمکی از جانب دولت مسکو می‌خواهند یا خیر.

وی همچنین گفت، انگلیس را می‌توان مسئول بازداشت اجباری یا حتی ربودن دو تن از شهروندان روس اعلام کرد.

معاون سفیر روسیه در سازمان ملل از نخستین سالگرد حمله به این دو شهروند روس در سالزبری برای انتقاد از دولت انگلیس بابت امتناع از ارائه شواهد و مدارک درباره اتهام زنی به مسکو استفاده کرد؛ لندن دولت روسیه را به دست داشتن در این حمله با استفاده از عامل اعصاب متهم می‌کند.

ترزا می، نخست وزیر انگلیس در سالگرد این حمله به سالزبری رفت.

این رویداد باعث تنش سیاسی و تنش‌هایی میان روسیه و انگلیس شده است. همچنین بیش از ۱۵۰ تن از دیپلمات‌های روس از سوی انگلیس، آمریکا و چند کشور دیگر از متحدان آن اخراج شدند و تحریم‌های جدیدی علیه مسکو وضع شد.

 نماینده روسیه ادامه داد: دولت مسکو نگران سرنوشت جاسوس سابق دو جانبه روس و دخترش است و خواستار دسترسی کنسولی به آنهاست تا ببیند آیا آنها کمکی می‌خواهند یا خیر. تنها راه برای تشخیص این مساله این است که آنها یک کنسول را ببینند و بگویند که ما کمک نمی‌خواهیم. خوب این ما را راضی می‌کند اما این کار صورت نگرفته است و این نقض کنوانسیون ژنو است.

دولت انگلیس گفته، زمانی که درباره سلامت این جاسوس سوالاتی پرسیده می‌شود، درباره پرونده‌های شخصی نظری نمی‌دهد. همچنین زمانیکه درباره کنوانسیون ژنو و دسترسی کنسولی حرفی به میان می‌آید، این مساله تنها به افرادی مربوط می‌شود که در زندان، بازداشت یا حبس باشند و این جاسوس سابق و دخترش در بازداشت نیستند.

یکی از دیپلمات‌های انگلیسی که خواست نامش فاش نشود، گفت: این دو زنده و شهروندان آزادی هستند که خواستار حفظ حریم خصوصی خود هستند و نمی‌خواهند کسی را از سفارت روسیه ملاقات کنند.

معاون سفیر روسیه در سازمان ملل همچنین مکرراً گفته که انگلیس و مابقی جهان بدون آنکه دلیلی بیاورند گفته‌اند روسیه مسئول این حمله بوده است.

وی ادامه داد: ما به دنبال حفظ تمرکز درباره سوالاتی بدون پاسخ هستیم که این حمله چطور و چرا رخ داد و چه کسی آن را انجام داده است؟

این مقام روس همچنین گفت که چرا مسکو می‌خواسته این جاسوس را بکشد و چرا باید از چنین روش عجیبی استفاده کند و چرا دولت پیش از انتخابات ریاست جمهوری و آغاز بازی‌های جام جهانی دست به چنین حمله‌ای بزند؟!

معاون سفیر روسیه در سازمان ملل با اشاره به اینکه یک سال از این حمله گذشته است، گفت: ما یکسری مسائل تأیید نشده و حقایق رازآلود داریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.