براساس اخبار غیر رسمی عربستان سعودی اگر چه از امضا کنندگان پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای است اما همواره به دنبال خرید تسلیحات هسته ای بوده و بارها متهم شده است که در نزدیکی به پاکستان به دنبال دست یافتن به سلاح های هسته ای است.

برخی رسانه ها در چند سال گذشته حتی از همکاری های عربستان و رژیم صهیونیستی در این زمینه خبر داده اند ضمن اینکه عربستانی ها با چینی ها هم در خصوص توسعه همکاری های هسته ای سر صحبت را باز کرده اند.

 

چند هفته پیش این ماجرا ابعاد تازه ای به خود گرفت چرا که کنگره آمریکا از نگرانی خود برای همکاری مخفیانه مقامات کاخ سفید با طرف سعودی دراین خصوص پرده برداشت.

 

براساس اخباری که توسط رسانه های غربی منتشر شد کنگره آمریکا به شدت نگران همکاری های مخفیانه سران واشنگتن با طرف عربستانی در حوزه هسته ای است.

 

در همین راستا اعلام شد که سناتور &#۳۹;مارکو روبیو&#۳۹; از حزب جمهوری خواه، و سناتور &#۳۹;اد مارکی&#۳۹; از حزب دموکرات به طور مشترک طرحی را تسلیم سنای آمریکا کرده‌ اند که براساس آن، هرگونه توافق هسته ‌ای بین آمریکا و عربستان مستلزم کسب موافقت کنگره خواهد بود.

 

همزمان با این شرط، دو عضو مجلس نمایندگان از احزاب جمهوریخواه و دموکرات هم طرح مشابهی را در این مجلس مطرح کردند.

 

طرح پیشنهادی سنا که منع تسلیحات اتمی عربستان نام دارد بر اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از استفاده سعودی ها از تاسیسات صلح آمیز هسته‌ ای به منظور دستیابی به سلاح هسته ای تاکید دارد.

براساس این طرح، دولت آمریکا پیش از عقد هرگونه «همکاری اتمی ۱۲۳» با عربستان باید کنگره را در جریان بگذارد و موافقت نمایندگان را جلب کند.

 

اما در سوی دیگر میدان روسیه قرار دارد کشوری که عربستان به شدت به دنبال نزدیک شدن به آن برای روز مبادا است، روزی که دیر یا زود خواهد رسید و عربستانی ها با قطع حمایت های همه جانبه آمریکا روبرو خواهند شد.

پاییز سال گذشته بود که خبر رسید شرکت روس اتم با طرف عربستانی برنامه همکاری در زمینه استفاده از انرژی صلح‌ آمیز هسته‌ای امضا کرده است.

 

پایگاه خبری 'ورلد نوکلیر' آن زمان با اعلام این خبر افزود که این سند میان 'خالد الفلیح' وزیر انرژی و منابع طبیعی عربستان و الکسی لیخاچوف، مدیرکل و اوگنی پاکرمانوف رئیس بخش بین‌الملل شرکت روس اتم به امضا رسیده است.

 

هدف از این همکاری ها تولید راکتورهای کوچک و متوسط برای تولید برق و نمک ‌زدایی آب دریا عنوان شد ضمن اینکه گفته شد دو طرف توافق کردند در زمینه آموزش پرسنل و توسعه زیرساخت‌ های هسته ‌ای همکاری کنند؛ در این خبر اشاره ای هم به بحث ساخت نیروگاه هسته ‌ای توسط روسیه در عربستان شد.

 

در تازه ترین تحولات در رقابت هسته ای روسیه و آمریکا در عربستان، &#۳۹;سرگئی لاوروف&#۳۹; وزیر امور خارجه روسیه که برای دیدار با سران کشورهای قطر، عربستان، کویت و امارات راهی کشورهای حاشیه خلیج فارس شده است، روز گذشته پس از دیدار با &#۳۹;عادل الجبیر&#۳۹; وزیر مشاور در امور خارجه عربستان به گفت وگوهای خود با طرف عربستانی اشاره کرد.

 

او در میان صحبت های خود گفت که دو طرف در خصوص توسعه پروژه های بزرگ جدید در حوزه انرژی و استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی گفت وگو کردند.

 

لاوروف توضیحات بیشتری در این باره ارایه نداد اما بنظر می رسد فروش راکتور اتمی به عربستان مهمترین هدفی است که روس ها در گام اول دنبال می کنند.

 

آنچه مسلم است اینکه هر دو طرف (مسکو و واشنگتن) در پی حضور در صنعت هسته ای عربستان هستند و بر سر این ماجرا رقابتی سخت را آغاز کرده اند هر چند که به دلیل نفوذ بیش از پیش واشنگتن بر مقامات سعودی، واشنگتن بخت خوبتری در این زمینه دارد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.