محمود واعظی سه شنبه شب در نشستی با فعالان اقتصادی گیلان که در آستانه سفر رئیس جمهوری به استان برگزار شد، افزود: دولت تلاش کرد تا راه صادرات را باز ، روابط بانکی را اصلاح کرده و روابط با کشورهای اروپایی و آسیایی و منطقه را بهبود ببخشد.

وی با یادآوری دشواری های این حوزه قبل از سال ۹۲ ادامه داد: مشکلات زیادی در بخش های مختلف داشتیم اما با استقرار دولت یازدهم و تلاش‌های انجام شده، فضا باز و اعتمادسازی بین همسایگان برقرار شد.

رئیس دفتر رئیس جمهوری با اشاره به پیشینه و موقعیت گیلان گفت: هر آنچه در این استان سرمایه‌گذاری انجام داده و راه را برای ارتباط با کشورهای قفقاز و روسیه هموار کنیم، کشور سود می برد.

واعظی صادرات به روسیه و کشورهای همسود (CIS) به دلیل موقعیت جغرافیایی گیلان و همچنین اتصال ریلی در آستارا و حمل و نقل دریایی را مزیت برای صادرکنندگان دانست و بر ضرورت چابک بودن دولت تاکید و اضافه کرد: غیر از بخش های امنیتی و آنچه که بر اساس قانون اساسی بر عهده حاکمیت و دولت است؛ اموری که مردم و بخش خصوصی می توانند از عهده آن برآیند، بایستی واگذار شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت نباید رقیب بخش خصوصی باشد، گفت: میراث اقتصاد دولتی به دولت‌های بعد از انقلاب رسیده و بزرگترین گرفتاری ما این است که کسانی که تصمیم گیر هستند، اکنون رها کرده اند و کسانی که مجری هستند، قدرت و اقتدار خود را در امضاهای طلایی و تصدی‌گری می‌بینند از این رو این بزرگترین گرفتاری است که ما در دولت با آن مواجه ایم.برای اصلاح این رویه تلاش بسیاری شده و رئیس جمهوری همواره در جلسات به بخش‌های مختلف تاکید می‌کند که دولت نمی پذیرد ما بتوانیم خودمان هم تصدی‌گری و بنگاه داری و همزمان سیاست گذاری کنیم و اینجاست که بخش خصوصی معنا پیدا می‌کند چون با همفکری بخش خصوصی می توانیم سیاست‌گذاری درستی انجام دهیم.

وی با اشاره به تلاش های دولت در چهار سال اول ریاست جمهوری دکتر روحانی گفت: مقایسه قبل از سال ۹۲ و بعد از آن به ویژه اواخر دولت یازدهم نشان می‌دهد که تا قبل از روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید آمریکا، فضا باز و اعتمادسازی بین همسایگان و کشورهای دیگر برقرار شده بود اما با اتفاقی روبرو شدیم که ارتباطی به داخل ایران و ربطی به دولت نداشت.

واعظی به خروج دولت آمریکا از بسیاری پیمان های بین المللی و نه فقط برجام اشاره و خاطرنشان کرد: برجام، دستاورد مهم و بزرگی برای کشور است و ما توانستیم با مذاکرات فشرده، زنجیره تحریم‌ها که دست و پای اقتصاد ایران را بسته بود، یکی پس از دیگری باز کنیم و روابطمان را با کشورهای دنیا عادی سازی و این تصور که ایران را به عنوان تهدید تلقی می کردند، برداشتیم.

وی با اشاره به رویدادهای پس از ریاست جمهوری ترامپ، به تعبیر رهبر معظم انقلاب از شرایط پیش رو که نام جنگ اقتصادی بر آن نهادند، اشاره کرد و گفت: همه تلاش ما این است که بتوانیم تجارت مان را تسهیل و موانع را برطرف کنیم و این مشکلات فقط گریبانگیر بخش خصوصی نیست و دولت بیشتر ضرر می‌کند.اکنون ما و شما در ارتباط با مشکلات همه در یک قایق و دچار یک سرنوشت هستیم و معتقدیم بایستی بخش خصوصی و دولت با هم کار کنند تا بتوانیم راهکاری پیدا کنیم تا بخش خصوصی شکوفا شود.

وی با تصریح اینکه تصمیمات را ما تغییر نمی دهیم ولی شرایطی که بر ما تحمیل می‌شود مجبور به تغییر هستیم، ادامه داد: بایستی همانطور که در زمان جنگ خود را با شرایط تنظیم می‌کردیم امروز نیز این عمل را انجام دهیم.

واعظی با اشاره برخورداری گیلان از ظرفیت بازار روسیه برای صادرات افزود: در تلاش هستیم خط ریلی از رشت به سمت انزلی و آستارا کشیده شود و با سرعت تلاش می‌کنیم که عملیات اجرایی آن آغاز شود.

وی در خاتمه سخنانش صدور اجرائیه از سوی بانک‌ها برای فعالان بخش خصوصی را در شرایط کنونی نادرست خواند و گفت: اکنون که از سوی دولت آمریکا تحریم شده ایم، نباید تحریم دیگری به بخش خصوصی وارد کنیم؛ بیکاری یک نفر شاغل و اشتغالزایی یک نفر بیکار، برای ما مهم است و اگر اصناف می‌توانند فرصت های شغلی به وجود بیاورند، دولت حتما حمایت می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.