الیوم‌السابع گزارش داد، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در جریان دیدار با الکساندر زاسپکین، سفیر روسیه در بیروت به بررسی سفر رسمی‌ای که وی در اواخر ماه جاری میلادی به مسکو خواهد داشت، پرداخت.

سفیر روسیه پس از دیدار با میشل عون در کاخ "بعبدا" تصریح کرد: سفر رئیس جمهوری لبنان به مسکو بیانگر اهمیت ویژه به روابط دوجانبه است که به طور گسترده در جریان این سفر تقویت خواهد شد.

وی گفت: پرونده آوارگان سوری در مذاکرات سیاسی کنونی میان بیروت و مسکو در مرحله پیشرفته قرار دارد به ویژه اینکه روسیه در سال گذشته میلادی طرحی را برای بازگشت آوارگان سوری از کشورهای میزبان آغاز کرد که آن را "استراتژیک" خواند.

زاسپکین در ادامه افزود: شمار زیادی از آوارگان سوری در کشورهای همسایه مانند لبنان، اردن و ترکیه حضور دارند. دولت جدید لبنان اعلام کرد که این طرح مبنایی برای بازگشت آوارگان است اما این طرح هنوز به طور موثر آغاز نشده است.

لبنان تخمین زده که در حال حاضر حدود ۱.۵ میلیون پناهجوی سوری در این کشور وجود دارند، این در حالی است که بیانیه‌های کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل نشان می‌دهد که تعداد پناهجویان سوری در لبنان کمتر از یک میلیون تن است. 

از چند ماه اخیر صدها پناهجوی سوری در لبنان با هماهنگی دمشق به کشورشان بازگشته‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.