سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه پس از نشست ۵ ساعته کمیسیون مشترک برجام، گفت: امروز نشست پنج ساعته کمیسیون مشترک برجام را برگزار کردیم. در حاشیه این نشست طی دیروز و امروز نشست‌های کارشناسی و تخصصی انجام شد. کمیسیون مشترک برجام دو موضوع اصلی را در دستور کار خود دارد: تحریم‌ها و هسته ای که دو بخش اصلی برجام هستند و مورد بررسی قرار می‌گیرند و البته پیگیری‌های لازم هم در این خصوص صورت می‌گیرد. در حوزه هسته‌ای که بخش اصلی کار بود مباحث بسیاری صورت گرفت. طرف‌های اروپایی درباره اینستکس توضیحات مفصلی را ارائه کردند. این توضیحات شامل این بود که دریافت‌ها و پرداخت‌ها در این سازوکار چگونه صورت می‌گیرد، این نهاد چگونه با نهاد ایرانی متناظر خود ارتباط برقرار می‌کند، این نهاد چگونه صادرات و واردات ایران و اروپا را تنظیم خواهد کرد و در مرحله بعدی چگونه این سازوکار برای کشورهای غیراروپایی و ثالث هم قابل دسترس خواهد بود.

عراقچی در ادامه افزود: در این جلسه دوستان و همکاران ایرانی ما در نهادهای اقتصادی درباره نهاد ایرانی متناظر اینستکس توضیحاتی ارائه دادند و به نظرم بحث خوبی بود. البته واقعا باید منتظر شویم تا این ساز و کار عملیاتی شود و در عمل ببینیم که چگونه می‌تواند کار خود را پیش ببرد. اگرچه اروپایی‌ها خیلی دیر اقدام کردند و زمان برای رسیدن به اینستکس طولانی شد اما به هرحال ما اکنون این نهاد را داریم که ثبت شده و هیات مدیره و مدیرعامل آن هم از سوی اروپایی‌ها مشخص شده است و منتظر هستیم که کار خود را شروع کند تا در عمل ببینیم چگونه پیش‌خواهد رفت.

معاون سیاسی وزیر خارجه در ادامه افزود: ما به اعضای برجام و طرف‌های اروپایی تذکر دادیم که کانال مالی تنها یکی از تعهدات آنهاست و همکاری‌های اقتصادی با ایران ابعاد مختلفی دارد. بعد از خروج آمریکا در جلساتی که میان وزرای خارجه ایران و کشورهای باقی مانده در برجام به اصطلاح ۱+۴ در بروکسل و نیویورک تشکیل شد بر روی ۱۱ بند مختلف توافق شد و طرف‌ها تعهد کردند که در همه این ۱۱ بند با ایران همکاری داشته باشند. یکی از این ۱۱ بند همکاری‌های مالی است و بندهای دیگر به همکاری در حوزه تضمین ادامه فروش نفت و گاز، محصولات پتروشیمی، حوزه حمل و نقل و سرمایه‌گذاری، تجارت با ایران، تشکیل اتاق‌های بازرگانی مشترک، شوراهای تجاری و حمایت از شرکت های اروپایی برای کار با ایران اختصاص داشت.  توافق‌ ۱۱ بندی فوق بسیار جامع بود و ما در جلسه امروز آنها را مورد بحث قرار دادیم. تشکیل کانال مالی تنها یکی از این تعهدات است و البته تعهد اصلی است چرا که با ایحاد کانال مالی بقیه همکاری‌های اقتصادی ممکن خواهد شد.

مذاکره کننده ارشد ایران افزود : قرار شد در گروه کاری تحریم‌های برجام که در حاشیه کمیسیون مشترک تشکیل می‌شود گروه‌های کاری در حوزه تجارت، انرژی، حمل و نقل، مسائل مالی و بانکی تشکیل دهیم تا سایر تعهدات کشورهای حاضر در  برجام نیز به تدریج اجرایی شود. معتقدیم می‌توانیم از طریق برجام، کشورهای اروپایی، چین و روسیه مسیرها و گشایش‌هایی را در مسیر مقابله با تحریم‌های امریکا ایجاد کنیم  البته جمهوری اسلامی ایران و دولت متکی به این مسیر نیست و همه مسیرها و راه‌حل‌های دیگر را هم تعقیب می‌کنیم. مسیر برجام و مسیر کشورهای اروپایی یکی از مسیرهای ما در سیاست خارجی است و هرچقدر که بتوانیم این مسیر را فراخ‌تر و با ظرفیت‌تر بکنیم موفقیت بیشتری خواهد بود اما اگر نشد اتکای ما به اروپایی‌ها و مسیرهای برجام نیست اما از ظرفیت‌های این مسیر هم استفاده خواهیم کرد.

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره حضور چین و روسیه در نشست روز گذشته و نظرات آنها درباره سازوکار اروپایی اینستکس گفت: چین و روسیه شرکای نزدیک ما هستند. همکاری‌های دو جانبه ما همواره خوب بوده است. این دو کشور از سازوکار مالی اینستکس حمایت می‌کنند و این پشتیبانی را امروز هم اعلام کردند. این دو کشور امیدوار و اماده هستند در مرحله بعدی که اینستکس قابل استفاده برای کشورهای غیراروپایی خواهد بود از آن استفاده کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.