نمایندگان هنگام بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای با ۱۳۴ رای موافق، ۹۵ رای مخالف و هفت رای ممتنع از ۲۲۴ نماینده حاضر تصویب کردند که هر فرد می تواند سه دوره پیاپی نماینده مجلس شود ولی یک دوره باید از انتخابات مجلس کناره گیری کند.

مخالفان مصوبه مجلس معتقدند «از آنجا که قانون اساسی درباره برخی مقامات از جمله رئیس‌جمهور نامزد شدن را به دو دوره محدود کرده اگر بنا داشت راجع به نمایندگان مجلس هم چنین محدودیتی قائل شود آن را در متن قانون ذکر می‌کرد بنابراین هر محدودیت دیگری غیر از آنچه در قانون آمده برای نمایندگی مجلس می‌تواند خلاف قانون اساسی باشد.

در مقابل موافقان مصوبه می گویند «اصل بر جواز است به این معنی که اگر در جایی محدودیتی وجود نداشته و اقدامی ممنوع اعلام نشده باشد علی الاصول می توان قانونگذاری کرد، بنابراین در این مورد هم  اصل بر این است که نمایندگان مجلس می توانند قانون وضع و محدودیت هایی برای کاندیداتوری مجلس اعمال کنند، همانند آنکه در گذشته مجلس شرط داشتن مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد را برای نمایندگی قرار داد».

اما در کنار دیدگاه های حقوقدانان، برخی سیاسیون هم به اظهارنظر پرداختند. برخی نگاه شان مثبت بود و برخی نیز منفی. عباس سلیمی نمین درباره ایجاد محدودیت در تعداد دوره نمایندگی مجلس شورای اسلامی به خبرآنلاین گفت: چنین طرحی یکسری ویژگی های مثبت و یکسری ویژگی های منفی دارد. معتقدم در کارهای فکری، سیاستگذاری و برنامه ریزی علی القاعده نباید محدودیت قائل باشیم به این دلیل که عمده تمرکز روی مسائل فکری است نه مسائل اجرایی.

وی افزود: در حوزه فکری هرچه تمرکز بیشتر شود رشد بیشتری حاصل می شود اما در حوزه اجرا این طور نیست، وقتی افراد در حوزه اجرا مسئولیت می گیرند، هر آنچه در چنته دارند عرضه می کنند، به طور طبیعی توانمندی های اجرایی آنها بعد از مدتی به سقف خود می رسد و بیش از این نیز بازدهی رخ نمی دهد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: منتها مصوبه ایجاد محدودیت برای تعداد دوره نمایندگی مزایایی نیز دارد و آن اینکه فرصت برای نیروهای دیگر فراهم می کند، ضمن آنکه می تواند مانع بروز مفاسدی شود که بعضا در مجلس شکل می گیرد.

وی ادامه داد: الان یکی از مشکلات جدی مفاسدی است که قوه مقننه دچارش است. بعضی از نمایندگان وارد معامله گری با قوه مجریه می شوند و حق نظارت و قانونگذاری خود را به نوعی در معرض فروش می گذارند. برای محدود کردن چنین آفتی ایجاد محدودیت در تعداد دوره نمایندگی خوب است اما با وجود دو حُسن یادشده به نظرم می رسد که این مزیت بر نقاط ضعف مصوبه برتری نداشته باشد. یعنی ضعف هایی که این مصوبه عرضه می کند بیشتر از قوت هایش است.

سلیمی نمین اظهار کرد: معتقدم این مصوبه، مجلس شورای اسلامی را از یکسری قوت ها محروم می کند. یعنی اگر یک فردی شایسته و عنصر قابلی باشد و توان فکری بالایی درباره قانونگذاری داشته باشد، مجلس به دلیل محدودیت در دوره نمایندگی از حضور او محروم می شود و این اتفاق خوبی نیست.

مدیر دفتر تدوین مطالعات تارخی معاصر ایران ادامه داد: ما افرادی در مجلس در گذشته داشتیم که افراد توانمندی بودند، از قضا حضورشان در ادوار مجلس موجب آشنایی آنها با ضعف های قانونگذاری و تسلط بر زوایای حوزه تقنین شده بود اما امروز از حضور آنها در عرصه قانونگذاری محروم هستیم، علتش هم برخی ترفند هایی است که در اصلاح قانون انتخابات به کارگرفته شد بنابراین در اعمال محدودیت های جدید باید مراقبت کرد که مجلس از عنصرهای توانمند خالی نشود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.