سردار قاسم رضایی در حاشیه مراسم اخذ درجه و دانش‌آموختگی دوره ششم مرزبانی مرکز آموزش تخصصی ثامن‌الائمه(ع) مشهد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه باوجود همه توطئه‌هایی که پیرامون مرزها وجود دارد، مرزهای کشور امن است، اظهار داشت: فرزندان این ملت شبانه‌روز از مرزهای جمهوری اسلامی ایران حراست و پاسداری می‌کنند که این چنین امنیتی خوشایند استکبار و دشمنان نظام اسلامی نیست.

فرمانده مرزبانی کشور با اشاره به مشکلات کشور در قاچاق سوخت و کالا افزود: به لطف خداوند، حضور و تلاش مرزبانان جمهوری اسلامی توانسته‌ایم با این پدیده‌های آسیب‌زا و شوم مقابله کنیم.

وی با اشاره به همسایگی دو کشور افغانستان و پاکستان بیان کرد: تولید مواد مخدر در شرق کشور مشکلاتی را برای مرزهای جمهوری اسلامی پدید آورده که سبب درگیری‌های پی‌درپی میان مرزبانان ما و اشرار شده، به‌طوری که در ۱۱ ماه گذشته موفق به کشف و جلوگیری از ورود ۵۶ تن مواد مخدر به کشور شده‌ایم.

سردار رضایی اضافه کرد: در سال جاری با افغانستان سه نشست برگزار کرده‌ایم و آن‌ها وعده داده‌اند که مشکلات موجود در مرزها را با کمک مرزبانان ایران حل کنند، آن‌ها از ایران درخواست کرده‌اند که بیشتر از گذشته مرزها را محافظت کنیم.

فرمانده مرزبانی کشور افزود: در مرز مشترک با پاکستان مهم‌ترین مشکل این است که این کشور بیشترین تمرکز خود را روی مرزهای مشترک خود با افغانستان و هند گذاشته و کمتر به مرز مشترک میان جمهوری اسلامی ایران و پاکستان اهمیت می‌دهد، از این رو از دولت پاکستان تقاضا داریم که بیشتر روی این مرز تمرکز و توجه داشته باشند، چرا که مرزهای مشترک باید به صورت مشترک اداره شوند و به‌صورت انفرادی نمی‌توان آنها را مدیریت کرد.

سردار رضایی ادامه داد: برابر گزارشات واصله، این نوید به ما داده شده که پاکستان قصد تقویت مرزهای مشترک کشورشان با جمهوری اسلامی ایران را در دستور کار قرار داده و این نوید آینده‌ای روشن را برای هر دو کشور می‌دهد که امیدواریم توافقات حاصله نتیجه‌بخش باشد.

وی با اشاره به وضعیت مرزبانان ربوده شده، اظهار کرد: یکی از مطالبات جمهوری اسلامی ایران از پاکستان بازگرداندن مرزبانان ربوده شده به کشورمان بوده و بر این باوریم که ارتش پاکستان می‌تواند به‌راحتی گروه‌های تروریستی ساکن در این کشور را شناسایی کند.

فرمانده مرزبانی کشور با اشاره به مصاحبه چند روز پیش خود در زمینه اختصاص نیافتن بودجه انسداد مرزها به مرزبانی، تاکید کرد: برادر ما آقای نوبخت در گفت‌وگویی اعلام کرده که همه اعتبارات به مرزبانی واریز شده که طبق وعده‌های داده شده، قرار بر این بوده اعتبارات سال ۹۷ به ما اختصاص داده شود، ما بر حسب این قول، برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده بودیم، اما متاسفانه این اتفاق هنوز میسر نشده، ما از آقای نوبخت تقاضا داریم که مجدد این موضوع را بررسی کنند.

وی عنوان کرد: در سال‌های گذشته اعتباراتی از سوی دولت به مرزبانی هر چند ناقص اختصاص داده شد، اما ذکر این نکته هم ضروری است که اعتبارات به صورت تمام و کمال به حساب مرزبانی واریز نشد.

سردار رضایی با اشاره به جایگاه مرز و مرزبانی در هر کشور، گفت: وقتی مردم عزیز این کشور فرزندانشان را برای دفاع از مرزهای کشور به مناطق مرزی اعزام می‌کنند، توقع دارند که امکانات اولیه و شرایط مطلوبی را برای آنها فراهم کنیم، مگر می‌شود در پاسگاه‌های مرزی آب و برق وجود نداشته باشد، تامین این نیازها از عهده مرزبانی خارج است.

فرمانده مرزبانی کشور بیان کرد: از دولت و مجلس شورای اسلامی تقاضا داریم تا به طرحی که مرکز پژوهش‌ها که طی چند ماه و در بازدید از استان‌های مرزی داشته‌اند، رای مثبت داده تا بتوانیم خلاءهای ۵۰ ساله موجود در مرزهای کشور را برطرف کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.