امسال با افزایش میزان تولید سوخت در پالایشگاه‌های کشور، ظرفیت مناسبی برای ذخیره‌سازی فرآورده در کشور ایجاد شد.

با افزایش تولید بنزین از محل راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس، حجم ذخایر بنزین کشور رشد قابل توجهی یافت به طوری که در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۴۰۰ میلیون لیتر افزایش داشت.

در بخش گازوییل نیز تولید پالایشگاهی بیشتر از مقدار مصرف داخلی بود و بخشی از آن به صادرات اختصاص یافت، به گونه‌ای که از ابتدای سال ۹۷ به ‌طور میانگین روزانه ۹۸ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر گازوییل در کشور تولید شد که با توجه به مصرف روزانه ۸۱ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتری گازوییل در سال ۹۷ حدود ۱۶ میلیون لیتر فرآورده مازاد تولید شده که بخشی از آن در نیروگاه‌ها و بخشی نیز در انبار مخازن راهبردی ذخیره‌سازی شده است.

به گفته علیرضا صادق‌آبادی، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، در سال ٩٧ میانگین مصرف روزانه بنزین ٨٧ میلیون لیتر و میانگین تولید در بهمن سال ٩٧ روزانه ١٠٣ میلیون لیتر بوده که این ارقام نشان‌دهنده فاصله مطلوب تولید و مصرف است.

* حفظ استقلال کشور همراه با خودکفایی در تولید بنزین

حسن روحانی، رئیس جمهوری در آیین گشایش رسمی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اقدام صنعت نفت مبنی بر افزایش ۲ برابری تولید بنزین در پنج سال گذشته را از افتخارات دولت دانست که نشان‌دهنده توانمندی دولت تدبیر و امید در شرایط تحریم و اعمال فشارهاست.

از نگاه رئیس جمهوری، وزارت نفت در چند سال گذشته با افزایش کیفیت تولید بنزین و گازوئیل، گام مهمی برای حفاظت محیط زیست برداشته است و امروز به جایگاهی رسیده‌ایم که بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر در روز بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ تحویل مردم داده می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.