به گزارش رویترز، هند قصد دارد به خرید نفت ایران به میزان فعلی ۳۰۰ هزار بشکه در روز ادامه دهد. این کشور با واشنگتن در مورد تمدید معافیت از تحریم‌های آمریکا پس از ماه مه مذاکره می کند .

هند خرید نفت از ایران را کاهش داده ولی در حال مذاکره در مورد تمدید معافیت ها است .

این مذاکرات در بحبوحه افزایش تنش های تجاری بین واشنگتن و دهلی‌نو صورت می‌گیرد. آمریکا قصد دارد امتیازات تجاری هند را لغو کند.هند طبق این امتیازها می‌تواند تا ۵.۶ میلیارد دلار بدون عوارض به آمریکا صادرات داشته باشد .

هند بزرگترین ذینفع سیستم کلی امتیاز دهی است که به دهه ۱۹۷۰ برمی‌گردد و حذف آن از این سیستم سخت ترین اقدام تنبیهی واشنگتن علیه هند از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ است .

در این بین، دهلی‌نو از واشنگتن می‌خواهد اجازه داشته باشد همچنان نفت ایران را به میزان فعلی ۱.۲۵ تن در ماه معادل ۳۰۰ هزار بشکه در روز خریداری کند .

گرچه آمریکا به هشت مشتری بزرگ نفت ایران اجازه داده به واردات محدود نفت از ایران ادامه دهند ولی واشنگتن بر این کشورها فشار می آورد که بالاخره باید خرید از ایران را به صفر برسانند. دور اول معافیت‌ها چهارم ماه مه به پایان میرسد .

وینسنت کمپوس، سخنگوی بخش انرژی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که مذاکرات با هشت مشتری نفت ایران که در نوامبر معافیت دریافت کردند ادامه دارد و هدف صفر کردن واردات نفت از ایران است .

کمپوس گفت:« ما به مذاکرات دوجانبه ادامه می دهیم ».

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا در همین هفته وارد کره جنوبی، چهارم مشتری بزرگ نفت ایران، شد تا در مورد تحریم‌ها مذاکره کند .

ایران یکی از اعضای اوپک است که تقریباً ۳ میلیون بشکه در روز نفت قبل از تحریم ها صادر می کرد ولی این مقدار حالا به ۱.۲۵ میلیون بشکه در روز از آغاز سال جاری کاهش یافته است .

مذاکرات با واشنگتن در مورد تمدید معافیت ها به خاطر تعطیلی دولت آمریکا در ژانویه کند پیش رفت، حالا این گفتگوها از سر گرفته شده و هند می خواهد قبل از انتخابات عمومی ماه مه به نتیجه برسد .

ایران هفتمین تامین کننده نفت هند در ژانویه بود در حالی که این کشور قبل از تحریم ها سومین صادرکننده نفت به هند بود .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.