حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌‌مقدم پیش از ظهر امروز امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن گرامی داشت ماه رجب گفت: این ماه، ماه امیرالمومنین (ع) است. امروز هم روز ولادت امام باقر (ع)‌ است، امامی که علوم را می‌شکافت. ماه رجب ماه عبادت و مناجات خدا و ماه دعاها است.

وی با اشاره به موضوع حمایت از کالای ایرانی که شعار سال ۹۷ بود، اظهار داشت: مقام معظم رهبری از دولت و ملت خواستند که این حمایت صورت بگیرد. دولت امسال در این راستا ۳۵۰۰ قلم از کالاهایی که در داخل تولید می‌شد، لیست آن را به گمرک داد، واردات این کالاها را ممنوع کرد، این حمایت خوبی بود و آثار خوبی هم داشت.

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه بعد از گذشت یک سال در گزارش گمرک شاهد واردات اقلامی از این لیست هستیم، تصریح کرد: از جمله سنگ پا، غذای سگ و گربه که با ارز وارد می‌شود و همچنین گل زیر پای گربه وارد می‌شود و خیلی مایه تعجب است که ارزی که اینچنین سخت به دست می‌آید، به واردات این‌ها اختصاص  یابد. برخی می‌گویند این‌ موارد در ازای صادرات وارد شده و ارزی به آنها اختصاص داده نشده است.

مصباحی مقدم با بیان اینکه واردکنندگان باید رعایت الگوی واردات را داشته باشند، خاطرنشان کرد: روی هم رفته تراز تجاری ایران خوشبختانه مقداری مثبت بوده است؛ بدین معنا که صادرات بیش از واردات بوده و این امتیازی بوده که امسال کسب شده و سال‌های بعد باید تقویت شود. امسال قیمت ارزها هم افزایش پیدا کرد، به طوری که صادرات به همسایگان ما با صرفه شده که کالاهای یارانه‌ای هم قاچاق می‌کنند، به طوری که گوشت هم قاچاق می‌شود و این موجب افزایش قیمت گوشت شد. این افزایش قیمت ارز باعث شده که واردات پوشاک کاهش و صادرات کفش افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه برخی تولیدات لوازم خانگی مثل لباسشویی و... افزایش داشته و از این منظر حمایت از کالای ایرانی رخ داده است، ابراز داشت: صادرات مواد پتروشیمی و فولاد افزایش داشته، از ارزآوری بسیاری برخوردار بوده و بیش از ۴۰ میلیارد دلار بوده است. البته یکی از اشکالاتی که به سیاست‌ها وارد است، موضوع پیمان‌‌‌‌سپاری است؛ این یعنی باید صادرکننده تعهد دهد که ارز ناشی از صادرات را وارد کشور کند که این به صورت ناقص انجام شده است. 

این عضو کمیته فقهی بازار بورس ادامه داد: این باید کامل انجام شود، خود بانک مرکزی مواردی را استثنا کرده است و گفته کسانی که تا یک میلیون دلار صادر می‌کنند، لازم نیست ارز خود را وارد کنند و این باعث می‌شود که راه گریز درست شود.

مصباحی مقدم با بیان اینکه پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها بیشترین صادرکنندگان هستند و اینها ۶.۵ میلیارد دلار به سامانه نیمایی داده‌اند و حال آنها نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار صادرات داشته‌‌اند و مابقی وارد این صحنه نشده است، عنوان کرد: سامانه نیمایی تحت نظارت دولت و بانک مرکزی است، خارج از این تحت نظارت نیست که یا می‌برند بازار آزاد می‌فروشند یا بخشی از این درآمد ارزی به صادرات غیرضروری اختصاص پیدا می‌کند.

وی افزود: بانک مرکزی و وزارت صمت باید این رخنه را ببندند و جلوی اینکه صادرکنندگان هر تصمیمی که می‌خواهند نسبت به ارز خود بگیرند را جلوی آن را بگیرند و اگر اینچنین شود قیمت ارز کاهش خواهد یافت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.