به گزارش خبرگزاری رویترز، ترزا می، نخست وزیر انگلیس، که اتحادیه اروپا را مسئول اعطای امتیازات در موضوع «بک‌استاپ» (بند حفاظ) برای مسئله مرز ایرلند شمالی می‌داند، در خصوص احتمال خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا (برکسیت سخت) هشدار داد. وی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون انعقاد توافقنامه را در تضاد با منافع اروپا می‌داند.

مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا درباره بک‌استاپ که به مرز‌های ایرلند شمالی مربوط می‌شود به بن‌بست رسیده است. بند حفاظ به منظور جلوگیری از بازگشت مرز‌های فیزیکی و ایجاد کنترل‌های گمرکی در طول ۵۰۰ کیلومتر مرز میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند در توافق‌نامه برکسیت پیش‌بینی شده است.

ترزا می‌ در تلاش است از سوی بروکسل تضمین‌هایی را در خصوص این بند حفاظ بدست آورد تا بتواند پارلمان این کشور را برای تصویب توافق برکسیت متقاعد کند. نمایندگان انگلیس در ماه ژانویه طرح خروج این کشور از اتحادیه اروپا را با اکثریت آرا رد کردند. ترزا می‌ و اتحادیه اروپا مدت‌ها برای رسیدن به این توافق مذاکره کرده بودند.

از آنجا که قرار است هفته آینده درباره این موضوع بار دیگر در مجلس عوام این کشور رای گیری شود، نخست وزیر انگلیس می‌گوید بروکسل باید در مذاکرات درباره بند حفاظ از موضع خود عقب‌نشینی کند تا راه را برای رای گیری و توافق نمایندگان فراهم کند.

بر اساس چکیده‌ای از اظهارات ترزا می‌ که منتشر شده است، نخست وزیر انگلیس روز جمعه (امروز) در سخنرانی خود در شمال انگلیس خواهد گفت: «هر چند نمایندگان با انتخاب مهم هفته آینده مقابله خواهند کرد، اتحادیه اروپا نیز باید انتخاب کند. ما دو بخش از این فرآیند هستیم. به نفع کشور‌های اروپایی است که انگیس با انعقاد توافقنامه از اتحادیه اروپا خارج شود.»

وی همچنین اعلام خواهد کرد: «ما با کشور‌های اروپایی همکاری می‌کنیم، اما تصمیم‌هایی که اتحادیه اروپا در روز‌های آینده خواهد گرفت، تأثیر شدیدی بر نتیجه رأی‌گیری پارلمان انگلیس خواهد داشت.»

سخنرانی ترزا می‌ در حالی برنامه‌ریزی شده است که بروکسل از لندن خواست از آنجا که تنها ۲۱ روز به تاریخ خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باقی مانده است، تا روز جمعه روی پیشنهادات خود درباره بند حفاظ بازنگری کند.

به گفته دیپلمات ها، کشور‌های اروپایی چندان انتظار ندارند پیشرفت قابل توجهی در این زمینه حاصل شود. یک دیپلمات اروپایی گفت: «ما اکنون فکر می‌کنیم در موقعیتی هستیم که درباره پیشنهاداتی که ماه‌ها پیش آن‌ها را رد کرده‌ایم، مذاکره می‌کنیم.»

ترزا می‌، جفری کاکس -دادستان کل انگلیس- و استفن بارکلی-وزیر امور برکسیت- را مأمور کرده است تا با اتحادیه اروپا در خصوص ایجاد تغییرات درباره طرحی که پارلمان در ماه ژانویه رد کرد، مذاکره کنند.

به گفته دیپلمات ها، اگر مذاکره‌کنندگان تا پیش از پایان تعطیلات آخر هفته به توافقی دست پیدا کنند، ترزا می‌ روز دوشنبه هفته آینده به بروکسل خواهد آمد تا حمایت خود را از آن اعلام کند؛ پیش از آنکه مجلس عوام روز سه‌شنبه درباره این طرح رأی‌گیری کند.اما بروکسل درباره عدم دستیابی به یک توافق تا پایان تعطیلات آخر هفته، نگران است. ترزا می‌ در تلاش است در نشستی که قرار است روز‌های بیست و یکم و بیست و دوم ماه مارس (یکم و دوم فروردین ماه ۱۳۹۸ شمسی) یعنی یک هفته پیش از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا برگزار شود، درباره این توافق به طور مستقیم با ۲۷ کشور عضو این اتحادیه مذاکره کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.