سفارت سوئیس در تهران پیشتر در صفحه رسمی خود در توئیتر اعلام کرده بود: هفته آینده، بانک ملی سوئیس، از اسکناس جدید ۱۰۰۰ فرانکی، تقریباً معادل ۱۳ میلیون تومان یکی از ارزشمندترین اسکناس‌های بانکی در جهان رونمایی می‌کند.

این سفارت‌خانه در ادامه نوشته بود: با یک اسکناس ۱۰۰۰ فرانکی شما می‌توانید ۳۳ کیلوگرم پسته، ۱۳۰۰۰ بلیط تک سفره داخل شهری و تقریباً ۲ کیلو زعفران خریداری کنید.

اما این توییت با واکنش تند مخاطبان ایرانی در توئیتر مواجه و این مقایسه و ارزش‌گذاری را در شرایطی که ارزش پول ایران به خاطر تحریم‌های آمریکا و همراهی دیگر کشورهای اروپایی پایین آمده است، توهین آمیز خواندند.

مخاطبان در کامنت‌های مرتبط با این توییت نوشتند:

آیا سوئیس در عمرش واژه تحریم را شنیده است؟ سوئیس با چند کشور مرز مشترک دارد؟ سوئیس اصلاً در عمرش وارد جنگی شده است؟ اصلاً تا الان یک سوئیسی در جنگ کشته شده است؟ چند نفر در سوئیس با این همه رفاه، می‌تواند ماهیانه ۶ عدد از این اسکناس‌ها را ببیند؟

مخاطب دیگری نوشت:

"البته این قیمت یک کیلوگرم زعفران نگین درجه یک است. "

کاربر دیگری نوشت:

"حالا قصدتون چیه، تحقیر ما؟! ثبات در اقتصاد آرام ترین کشور دنیا اصلاً چیز عجیبی نیست، اگه شما هم تحت فشار این تحریم‌های سخت بودین اون موقع هم این حرف رو میزدین؟!"

در پی این واکنش‌ها سفارت سوئیس فوراً در توییتی دیگر نوشت:

"پست مربوط به اسکناس جدید ۱۰۰۰ فرانکی موجب سو تفاهم بسیار شده است. اگر همین مقایسه را در سوئیس انجام دهیم، با ۱۰۰۰ فرانک می‌شود ۱۵۰ کیلو شکلات سوئیسی یا ۶۰ کیلو پنیر سوئیسی خریداری شود. در واقع منظور فقط ارزش محصولات بود. "

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.