خبرگزاری رسمی کره شمالی روز جمعه برای اولین بار اعلام کرد که نشست هانوی ویتنام که قرار بود بخش تکمیلی دیدار سران دو کشور در سنگاپور (سال گذشته میلادی) باشد، بدون رسیدن به توافق شکست خورده است.

خبرگزاری رسمی ژاپن به نقل از مقامات اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد که رهبر کره شمالی برای جلوگیری از شکست نشست هانوی در ویتنام، تلاش زیادی کرده اما طرف آمریکایی همراهی نکرده است.

کیودو روز پنجشنبه به نقل از سی ان ان نوشت: در نشست هانوی کیم می خواست با آمریکا در مورد لغو تحریم ها و خلع سلاح هسته ای به توافق برسد و تعامل زیادی هم با ترامپ داشت اما موفق به این کار نشد.

این گزارش می افزاید: در روز دوم نشست و به دنبال آنکه ترامپ قصد خروج از هتل محل برگزاری نشست را داشت کیم از طریق چو سون خویی معاون وزیر خارجه کره شمالی پیامی به ترامپ فرستاده بود کیم در این پیام خواستار لغو تنها &#۳۹;برخی&#۳۹; تحریم ها در مقابل برچیدن سایت هسته ای یونگ بیون شده بود.

این پیام در شرایطی ارسال شده بود که کیم در ابتدای همان روز خواستار لغو تمام تحریم ها در برابر نابودی این سایت شده بود. 

بر اساس این گزارش، هیات آمریکایی بعد از دریافت پیام کیم، از معاون وزیر خارجه کره شمالی می پرسند آیا منظور رهبر کره شمالی فقط بخشی از تاسیسات است یا کل آن، که وی بعد از دیدار مجدد با کیم به طرف آمریکایی اعلام می کند که منظور وی تمام تاسیسات است.

کیودو می افزاید: با این وجود هیات آمریکایی نسبت به مذاکرات بی اعتماد شده و پاسخ رد می دهد که منجر به لغو نهار کاری و امضای توافق نامه مشترک می شود.

دومین نشست سران میان اون و ترامپ، رهبران کره شمالی و آمریکا روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۸ و ۹ اسفند ۹۷) در هانوی پایتخت ویتنام برگزار شد، اما این نشست به دلیل زیاده خواهی های دونالد ترامپ برابر درخواست های منطقی کیم، شکست خورد و ترامپ نشست را نیمه کاره رها کرد.

رهبران دو کشور پیش از این در خرداد ۹۷ در سنگاپور با یکدیگر دیدار کرده بودند نتیجه این نشست، توافقی مبهم در زمینه عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره بود.

همچنین از آن زمان تاکنون با وجود آنکه کره شمالی یکی از سایت های هسته ای خود را نابود و از آزمایش هسته ای خودداری کرده، آمریکا تنها به توقف رزمایش های مشترک با کره جنوبی اکتفا کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.