براساس این گزارش، تصاویر گرفته شده از «سانوم دانگ» یکی از تاسیسات مورد استفاده کره شمالی برای تولید موشک های بالستیک بین قاره ای و راکت های فضایی چند روز قبل از دیدار «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در هانوی، گرفته شده است. 

ان پی آر که به این تصاویر دست یافته، از وجود چند دستگاه خودرو، کامیون و جرثقیل در این مکان در تاریخ ۲۲ فوریه (۳ اسفند) خبر می دهد. 

«جفری لوئیز» پژوهشگر موسسه مطالعات بین المللی «میدل بری» در شهر مونتری ایالت کالیفرنیا در این خصوص گفت: با در نظر گرفتن همه این موارد، به نظر می رسد که کره شمالی در حال ساخت یک راکت است. 

این خبر در حالی منتشر شد که مرکز مطالعات بین المللی و راهبردی براساس بررسی تصاویر ماهواره ای اعلام کرد که پیونگ یانگ احتمالا فعالیت های خود در سایت پرتاب راکت های دوربرد «سوها» را از سر گرفته است. 

براساس این گزارش، این اخبار ممکن است به استیصال واشنگتن به دلیل شکست از وا داشتن کره شمالی به چشم پوشی از زرادخانه اتمی اش، دامن زند.

دومین دیدار ترامپ و رهبر کره شمالی در هانوی، بدون انتشار بیانیه ای مشترک و دستیابی به توافق در زمینه خلع سلاح هسته ای پایان یافت.

به گفته مقام های ارشد آمریکایی، کره ای ها در هفته منتهی به اجلاس هانوی خواستار لغو تحریم های اقتصادی شورای امنیت سازمان ملل شدند که از مارس ۲۰۱۶ علیه پیونگ یانگ به اجرا گذاشته شده است. 

چنین ادعا شد که پیونگ یانگ در ازای لغو تحریم ها، پیشنهاد بستن بخشی از مجتمع «یونگ بیون» را که در برگیرنده تاسیسات چندگانه بوده، ارائه داده است. همچنین غرب مدعی است که کره شمالی از تاسیسات دیگری در زمینه غنی سازی اورانیوم برخوردار است. 

این در حالی است که «ری یونگ هو» وزیر امورخارجه کره شمالی ادعای آمریکا را رد و اعلام کرد که پیونگ یانگ پیشنهاد برچیدن همه تاسیسات هسته ای اش در منطقه یونگ بیون را در ازای لغو بخشی از تحریم ها ارائه داده است. 

ترامپ در عین حال روز جمعه گفت که روابطش با رهبر کره شمالی، به رغم شکست مذاکرات هانوی، خوب باقی می ماند.

به گفته مقام های آمریکایی، واشنگتن معتقد است که خلع سلاح هسته ای نهایی و کاملا تائید شده کره شمالی ممکن است تا پایان دوره نخست ریاست جمهوری ترامپ، شدنی باشد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.