دکتر سعید نمکی در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه نسخه نویسی الکترونیک در ۳۱ استان کشور، گفت‌: سازمان بیمه سلامت تلاش کرد تا در راستای استقرار پرونده  الکترونیک سلامت، نسخه نویسی الکترونیک را که جزو لاینفک الکترونیک سلامت است را ایجاد کند. باید توجه کرد که این اقدام پیامدهای مثبتی مانند محدودیت در مصرف بی‌رویه دارو، پرهیز از نسخه نویسی بیهوده، کنترل تداخلات دارویی و عدم تجویز داروهای خارج از لیست دارویی کشور را در پی دارد.

وی ادامه‌ داد: در ‌عین ‌حال می‌دانید که چقدر ممکن است در مواردی در داروخانه، داروهای ایرانی با مشابه خارجی‌شان جایگزین شود و مابه التفاوت آن را از جیب بیماران بپردازند.

وزیر بهداشت  ادامه‌ داد: در بهار آینده با ایجاد زیرساخت‌های کامل پرونده الکترونیک، نسخه نویسی الکترونیک هم به عنوان گامی مثبت ذیل پرونده الکترونیک سلامت به نظام سلامت و منطقی شدن خدمت کمک خواهد کرد.

وی با بیان این که اجرای نسخه نویسی الکترونیک به شفافیت در حوزه سلامت نیز کمک می‌کند، در این رابطه خاطر نشان کرد: یکی از راه‌های رسیدن به شفافیت در تمام جهان، دولت الکترونیک است که یکی از اجزای آن پرونده الکترونیک و نسخه نویسی الکترونیکی است. باید توجه کرد که با اجرای نسخه نویسی الکترونیک از نوشتن سه نسخه متفاوت در یک دفترچه و در یک روز از سوی چند پزشک جلوگیری می‌شود. در حال‌ حاضر گاهی اوقات می‌بینیم که این فرایندها رخ می‌دهد و داروها ممکن است سر از جاهای دیگری در آورده و در بازار به فروش رسند، اما ما از بیت‌المال پول آن را پرداخت کنیم. در ‌عین ‌حال با اجرای نسخه نویسی الکترونیک، نسخه‌های غیر علمی و غیر منطقی افشا شده و طبیب می‌داند که باید طبق اصول علمی نسخه بنویسد؛  چرا که در غیر این صورت از طریق مراجع ذیصلاح به آنها واکنش نشان خواهیم داد.

وزیر بهداشت با بیان این که  با اجرای نسخه نویسی الکترونیک هزینه‌های ما نیز شفاف می‌شود، خاطر نشان کرد: پیش از این ممکن بود که نسخه به داروخانه رود و در آن جا داروی خارجی با چند برابر قیمت جایگزین داروی داخلی شود و داروی ایرانی در قفسه داروخانه بماند؛  به طوری که عملا داروی خارجی مشابه داروی داخلی با پنج برابر قیمت فروخته شده بود، اما صنعتگر ما با هزار امید، دارویش در قفسه داروخانه می‌ماند. حال با نسخه نویسی الکترونیک می‌توان از این کارها پیشگیری کرد.

نمکی در پاسخ به سوال ایسنا درباره زمان اعلام تعرفه‌های پزشکی سال ۱۳۹۸، گفت‌: در این زمینه  یک تیم کارشناسی از وزارت بهداشت، انجمن‌های پزشکی، نظام پزشکی و ... کار می‌کنند و امیدواریم که در اسرع وقت عدد و ارقام تعرفه در آید.

وی اضافه کرد: در ‌عین ‌حال با توجه به این که سال ۹۸ از نظر اقتصادی سال نسبتا سختی است، همکاران‌مان در بخش خصوصی هم این را می‌دانند که نباید به دنبال سودهای کلان باشند.  از طرفی ما نیز باید انصاف را رعایت کنیم و تعرفه ها به گونه‌ای نباشند که همکاران مان با زیان انباشته مواجه شده و دچار خسارت شوند. بر این اساس با مکانیزمی معقول و منطقی کار را جلو می بریم و امیدواریم که تا پایان هفته‌ آینده به یک جمع بندی مثبت در زمینه تعرفه‌های پزشکی سال آینده برسیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.