رویترز به نقل از "فلایت رادار" که در زمینه پیگیری مسیر پروازهای هواپیماها فعال است، گزارش داد، هواپیمای دولتی الجزایر که عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهوری این کشور را ماه گذشته میلادی به ژنو برده بود، امروز الجزایر را ترک کرد و وارد ژنو شد.

رویترز با دادن احتمال بازگشت امروز بوتفلیقه به کشورش افزود، این هواپیمای دولتی الجزایر را ترک و به سمت شمال پرواز کرد.

اما منابع رسمی الجزایر جزئیات این سفر را فاش نکردند. همچنان محل حضور بوتفلیقه و وضعیت سلامتی‌اش نامشخص است.

براساس گزارش‌های خبری عصر پنج‌شنبه، رئیس‌جمهوری الجزایر مجتمع بیمارستانی ژنو را ترک کرده است.

ارائه درخواست به دادگاه جهت تعیین کفیل برای بوتفلیقه

این در حالی است که همزمان با ادامه تظاهرات در الجزایر علیه کاندیداتوری بوتفلیقه ۸۲ ساله برای پنجمین بار در انتخابات ریاست‌جمهوری ساسکیا دیتیشایم، وکیل سوئیسی بوتفلیقه که رئیس شعبه سوئیسی سازمان "وکلای بدون مرز" است طی درخواست یاد شده اعلام کرد، وضعیت جسمانی ضعیف بوتفلیقه به گونه‌ای است که او را در معرض سوءاستفاده از سوی نزدیکانش قرار می‌دهد. این درخواست به اسم یک شهروند الجزایری که نامش فاش نشده، به دادگاه ویژه رسیدگی به وضعیت کودکان و افراد بالغ ناتوان ارائه شده است.

در این درخواست آمده است، روشن است که رئیس جمهوری الجزایر در حال حاضر با توجه به شرایط جسمانی بسیار بدی که دارد، نمی‌تواند به کارها رسیدگی کند و او نمی‌تواند تصمیمی بگیرد بلکه حلقه سیاسی اطراف او این کار را انجام می‌دهد.

وکیل سوئیسی بوتفلیقه گفت که او خود برای ارائه درخواست کاندیداتوری دوباره در انتخابات پیش رو تصمیم نگرفته و احتمالا او این هفته شخصا در بیانیه‌ای به تظاهرکنندگان نسبت به تلاش‌های آشوب طلبان برای نفوذ به صفوف آنها و ایجاد آشوب در کشور هشدار نداده است.

همچنین خواسته شده کفیل بوتفلیقه از اطلاعات پزشکی او مطلع شده و نیز اجازه داده شود گواهی پزشکی دال بر اینکه او توانایی مدیریت کشور را دارد یا نه اخذ شود.

علاوه بر این درخواست شده هر گونه رایزنی رسمی با بوتفلیقه از قبل با کفیل او هماهنگ شود تا او از این مساله که این اظهارات واقعا از جانب بوتفلیقه هستند، اطمینان یابد.

وی افزود، باید این کفیل خارج از دایره اطرافیان رئیس‌جمهوری انتخاب شده و حتما فردی بی‌طرف باشد.

به گفته نیکولا جاندان، وکیل سوئیسی و استاد حقوق در دانشگاه ژنو، طبق توافقنامه لاهه قرار گرفتن فردی در الجزایر تحت کفالت به مسؤولان حقوقی الجزایر بازمی‌گردد.

وی افزود: اگر دادگاه سوئیس تشخیص دهد که نیاز شدیدی برای حمایت از شخص ناتوان جسمی وجود دارد، می‌تواند دخالت کند اما سوال اینست که آیا نیاز شدیدی وجود دارد؟

این استاد حقوق ادامه داد: به صورت تئوریک قاضی سوئیسی باید برنامه‌های سیاسی را نادیده بگیرد و تنها تعیین کند که آیا این شخص به کمک نیاز دارد یا نه.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.