خبرگزاری فرانسه گزارش داد، اپوزیسیون "ائتلاف مدنی برای عدالت و دموکراسی" گفته که تنها زمانی به مذاکرات جدید می‌پردازد که دولت نیکاراگوئه اقداماتی متقاعد کننده را برای یافتن راه حل‌های مناسب بحران ارائه کند.

چندین ماه بحران در سراسر این کشور آمریکای لاتین علیه دولت چپگرای دانیل اورتگا، رئیس جمهوری نیکاراگوئه باعث سرکوب وحشیانه اپوزیسیون و رسانه‌های مستقل شده که بیش از ۳۳۵ تن در آن کشته شدند.

صدهاتن از اشخاص برجسته اپوزیسیون به زندان افتاده و بیش از ۵۰ هزار نیکاراگوئه‌ای نیز از کشور گریخته‌اند.

ائتلاف مدنی به دنبال آزادی تمامی زندانیان سیاسی در کنار پایان سرکوب و دستگیری معترضان ضد دولتی است.

اپوزیسیون همچنین از مقام‌های دولتی می‌خواهد تا تهدید خانواده‌های فعالان زندانی را متوقف کرده و به هنجارهای بین‌المللی رفتار با زندانی‌ها شامل ممنوعیت رفتارهای خشونت آمیز، غیر انسانی و بی اعتبار کردن آنها، احترام بگذارد.

روز شنبه، اورتگا پیشنهاد آزادی تمامی زندانیان ساسی را داد که هنوز محاکمه نشده‌اند و گفت: برای آنهای هم محاکمه شده‌اند، پرونده‌هایشان مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد.

رئیس جمهوری ۷۳ ساله نیکاراگوئه گفته که انتخابات زودهنگام برگزار نمی‌کند؛ پیشنهادی که اپوزیسیون دارند.

عقب نشینی اپوزیسیون از مذاکرات پس از آن صورت گرفت که اسقف‌های پر نفوذ کاتولیک نیکاراگوئه گفتند، دیگر در این گفتگوها شرکت نمی‌کنند.

چندین دور مذاکرات در ماه‌های اخیر بدون نتیجه‌ای پایان یافته است.

یکی از نمایندگان "سازمان کشورهای آمریکایی" قرار است امروز (دوشنبه) با اعضای اصلی مذاکرات دیدار کند تا به این مساله برسد که آیا سازمان باید در مذاکرات شرکت داشته باشد یا خیر.

اپوزیسیون از سازمان کشورهای آمریکایی و سازمان ملل خواسته تا به عنوان ضامن روند صلح اقدام کنند. دولت اما مخالف چنین اقدامی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.