حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در مراسم معارفه‌اش به عنوان رئیس قوه قضائیه ضمن تسلیت شهادت امام هادی (ع) و تشکر از همه حاضرین گفت: باید ابتدا شاکر نعمت‌های خدا باشم در توفیقاتی که عنایت کرد و زمینه‌ای که فراهم کرد تا بتوانم خدمتگزار باشم بویژه خدمتگزاری‌ام در آستان قدس رضوی و امیدوارم اعتماد مقام معظم رهبری در مسئولیت قوه موجب شرمندگی بنده به خدمت ایشان و مردم نشود و صمیمانه از حسن اعتماد ایشان تقدیر می‌کنم.

وی با اشاره به ضرورت اجرای عدالت گفت: اجرای عدالت باید به گونه‌ای باشد که هیچکس در هیچ جایگاهی حق دور زدن قانون را نداشته باشد.

رییسی ادامه داد: جا دارد صمیمانه از تلاش‌های  روسای قوه قضاییه در طول تاریخ تقدیر و تشکر کنم و به روح بلند آیت‌الله شاهرودی درود بفرستم.  بی‌تردید در این چهار دهه خدمات بزرگی انجام شده و هر کس در خور خود و با امکانات و برنامه‌هایی که داشتند تلاش‌هایی انجام دادند که امروز این شرایط را داریم.

وی افزود: در دوره سه ساله دوری از قوه قضاییه چه در دوران آستان قدس و چه در دوران انتخابات ریاست جمهوری فرصتی فراهم شد تا با مشکلات، تنگناها و مسائل مردم بیش از گذشته آشنا شوم و این آشنایی در این دوره سه ساله با مشکلات، تنگناها و آلام مردم ضرورت بیشتری داشت و تلاش می‌کنم از ظرفیت‌های قوه قضاییه در جهت کاهش آلام و مشکلات، احقاق حقوق مردم، اجرای عدالت و آنچه مورد خواست مردم است، استفاده کنم.

 

وی با بیان اینکه منشور ۸ بندی رهبری را منشور کاری برای همکاران قضایی در این دوره قلمداد خواهم کرد، گفت: مردم همچنان علیرغم تلاش‌هایی که انجام شده است، در مورد عدالت نگران هستند و خواهان این هستند که عدالت را بیشتر ببینند. لذا  اساس تحول قضایی باید در بستر گام دوم شکل بگیرد و برنامه تحول قضایی در بستر گام دوم با همکاری همه بخش‌ها چه دولت و چه مجلس باید انجام شود و باید همه تلاش کنند این گام دوم در عرصه عدالت به خوبی برداشته شود.

وی تاکید کرد: باید در گام دوم حرکت انقلاب برای همه مسئولان و دستگاه قضایی، عدالت یک برنامه کلیدی تلقی شود و نکات کلیدی در تفکر دینی، قانون اساسی و قوانین موضوعه و از مسائل کلیدی مورد تاکید امامین انقلاب بوده است که می‌توانیم در مورد عدالت به تفاهم برسیم. سخن ما در مورد اثباتی و اجرایی عدالت است و  چه بابد کنیم تا عدالت اجرایی شود و مردم احساس اجرای عدالت کنند؟ من نمی‌گویم اجرای عدالت مساوی با اجرای قانون است ولی اگر می‌خواهیم در مورد اصلی تفاهم کنیم، اجرای قانون است.

رییس جدید قوه قضاییه ادامه داد: نزدیک‌ترین اساس به اجرای عدالت، اجرای قانون است. باید بگوییم هیچکس اجازه دور زدن قانون و تخلف قانونی را نخواهد داشت. اگر محور قانون باشد چه در دستگاه قضا و دستگاه‌های دیگر که البته مواردی که مشکلی داشته باشد، شامل شرایط بحرانی نمی‌شود. خدا رحمت کند امام(ره) را که در زمان جنگ باید و نبایدها را تعیین کردند.

وی با تاکید براینکه مساله اجرای قانون را باید جدی گرفت گفت: کشور ما کشوری است که هر روز یک جریان و یک حزبی می‌آید و  ما باید بر اجرای قانون توافق کنیم و انرا جدی بگیریم.  تاکید بنده هم بر اجرای قانون خواهد بود.

رییسی با بیان اینکه در ارتباط با دستگاه قضا تلاش‌های بسیاری شده اما امروز همچنان اطاله دادرسی و ورودی پرونده زیبنده نظام اسلامی ما نیست. گفت:  این تعداد ورودی پرونده زیبنده نیست و باید سرچشمه را بررسی کرد. در این رابطه وظیفه پیشگیری را هم دولت و هم مجلس بر عهده دارد. تمامی اقدامات باید با نگاه پیشگیرانه باشد. این نگاه نگاهی است که همه را مسئول می‌کند تا کاهش جدی پرونده را به دنبال داشته باشد؛ لذا مساله پیشگیری مساله بسیار مهمی است. اگر می‌گوییم حبس به احکام جایگزین تبدیل شود، از رییس و نمایندگان در رابطه با مساله پیشگیری و ورودی پرونده و قضازدایی می‌خواهیم همکاری کنند.

وی با اشاره به عفو مقام معظم رهبری افزود: عفوی را مقام  رهبری دادند و شما می ‌بینید با این قانون زندان‌ها دوباره به حالت قبلی خود باز خواهد گشت لذا ما می‌خواهیم زندان به گفته امام راحل دانشگاه و محل بازسازی نیروها  باشد و این مساله نیازمند این است که مسئولین کاری کنند.

رئیس جدید قوه قضاییه با تاکید بر اینکه برای تحول نیازمند نیروی انسانی تحول خواه هستیم، ادامه داد: کسانی را می‌خواهیم که تحول را در خودشان بیندیشند و در عمل تحول ایجاد کرده و در مقابل تحول قرار نگیرند. من با توجه به شناختی که از سطوح مختلف قضایی دارم می‌دانم که آنها در مقابل تحول نیستند ولی فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از نیروهای جوان را دنبال خواهیم کرد تا تحول در دستگاه قضایی ایجاد شود.  انجام آموزش از کارهای خوبی است که تاکنون انجام شده و نیازمند تداوم هم است.

وی با بیان اینکه صیانت از دستگاه قضایی و قضات سالم که تعدادشان هم زیاد است، ضروری است، گفت: امروز مدعی مبارزه با فساد در درون قوه قضاییه، خود قضات هستند. چند نفری هستند که به عنوان کارمند یا قاضی منحرف‌ می‌خواهند دستگاه قضایی را آلوده جلوه دهند ولی آنها بدانند با همکاری همکاران، در مقابل این افراد منحرف خواهیم ایستاد و مصمم هستیم تا سلامت دستگاه قضایی را تضمین کنیم.

رئیس دستگاه قضا با تاکید بر صیانت از آزادی‌های اجتماعی و حقوق مردم  ادامه داد: مسئله حقوق شهروندی از موضوعات جدی در دستگاه قضایی است. ما نمی‌توانیم در مقابل تجاوز به آب، خاک، جنگل، محیط زیست و سلامت قضایی مردم و آنچه حقوق حقه مردم است، بی‌تفاوت باشیم. حتما دستگاه قضایی در مورد حقوق عامه ساکت نمی‌نشیند و در مقابل متجاوزان خواهد ایستاد و مردم با عمل قضات، باید دستگاه قضایی را  پناه خود و قاضی را به عنوان حامی مطمئن بشناسند.

وی با بیان اینکه کرامت تمام نیروهای در مجموعه دستگاه قضایی، ارباب رجوع و حتی متهمان از مسائل کلیدی است و باید به آن توجه کنیم گفت: فرد اگر مورد تعقیب و مجازات قرار می‌گیرد، باید کرامتش حفظ شود. مسئله تکریم نسبت به همه کسانی که به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند، باید جزو اصول باشد. ما از دستگاه‌های اداری تکریم ارباب رجوع را مطالبه می‌کنیم.

رییسی با اشاره به مسئله نظارت گفت: دستگاه قضایی بیشتر دستگاه قضاوتی شناخته می‌شود تا نظارتی ولی قانون اساسی این مسئله را به صورت قانونمند شناخته است. مدیران دستگاه‌های اجرایی بدانند مسئله نظارت مچ‌گیری نیست بلکه تضمین اجرای قانون، تداوم اعتماد به مدیران کشور و  تضمین سلامت در دستگاه‌های اداری است. ما برای تقویت نظارت درون دستگاهی برنامه داریم و نظارت دادستان کل کشور بر کل دادستان‌ها و نظارت دیوان محاسبات یک امر جدی است.  از مدیران پرکار، شجاع و با جسارت برای انجام کارها که مانعی را به رسمیت نشناسند، به ویژه در دوران تحریم‌های ظالمانه حمایت می‌کنیم و  دستگاه قضایی از سرمایه‌گذاری حمایت می‌کند.

وی تاکید کرد: دولت باید زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم کرده و ما از مسئله سرمایه‌گذاری حمایت می‌کنیم و  مدیر سریع‌العمل، قاطع و شجاع مورد حمایت ما خواهد بود.

رییسی درباره مبارزه با فساد گفت: مبارزه با فساد خواست مردم است. هرچه بگوییم بهترین سخن و بهترین راهبرد، پیام هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری است. این پیام با گذشت چند سال همچنان زنده است که هم تکلیف دستگاه‌های اجرایی، مجلس و دستگاه‌های قضایی را مشخص کرده است. من سال ۷۴ در سازمان بازرسی بودم. پرونده اختلاس ۱۲۳ میلیاردی ان زمان مطرح بود  و بعد پرونده دیگری مطرح شد. اخیرا هم پرونده سه هزار میلیاردی و... مطرح هستند. مبالغ متفاوت است ولی همه یک جنس هستند. این مسئله نشان می‌دهد ساختارها اشکال دارند. باید ساختارها اصلاح شوند. ما از یک سوراخ نباید دو بار گزیده شویم. اصلاح قوانین و مقررات که دیگران از آن سواستفاده می‌کنند، ضروری است و دستگاه قضایی هم با  برخورد عبرت‌آموز نیز انرا  با قاطعیت دنبال می‌کند.

وی تاکید کرد: در مورد مسئله نظارت اگر اصلاح ساختارها صورت بگیرد، توجه به پیام‌های هشت ماده‌ای رهبری و امام برای همه دست‌اندرکاران ضروری است و دستگاه‌های نظارتی در مجلس قوه قضاییه و دولت اگر فعال شوند، می‌توان گام‌های خوبی برداشت.  در بروز فساد همیشه نباید فرد متهم را فقط تعقیب کرد و به نظر ما کوتاهی‌ها، عدم پیش‌بینی‌ها و عدم پیش‌گیری‌ها قابل پیگیری است و  کسانی که قصور کردند و پیش‌بینی انجام ندادند، باید مورد پیگیری و سوال قرار گیرند.

رئیسی با بیان اینکه در مورد مسائل اقتصادی قوه قضاییه در کنار دولت و مجلس است.  گفت: تعامل قوا از مسائل مورد تاکید رهبری است که ما آن را دنبال خواهیم کرد.

وی در مورد مسئله حقوق بشر نیز گفت:امروز ما معتقدیم قوانینی که می‌تواند تضمین حیات بشر باشد، قوانین حیات‌بخش اسلامی است. کسانی که مدعی حقوق بشر هستند و در کسوت برخی سازمان‌های بین‌المللی قرار دارند، در جایگاه متهم هستند و لیست بلندی از اتهامات در کارنامه آنها است.

رییسی افزود:  ما فکر می‌کنیم مسئله مهم، تنویر افکارعمومی در مورد ابعاد مختلف قوانین اسلامی است که در این چهل ساله ضعف داریم و در مورد تنویر افکارعمومی، تببین و کار رسانه‌ای باید  بیشتر انجام شود و با مردم بیشتر سخن بگوییم البته دنیا نمی‌خواهد صدای ما شنیده شود.

وی با بیان اینکه امنیت مسئله کلیدی است که به برکت انقلاب، خون شهیدان، ایثار ایثارگران و تدبیر رهبری و حضور نیروهای مسلح، کشور ما از امن‌ترین کشورهای منطقه است ولی تهدید همیشه بوده است گفت: ما موضوع امنیت را از مهمترین مسائل کشور می‌دانیم و در مقابل هر گونه اخلال در امنیت کشور، به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آییم و در مورد کوچکترین ناامنی  کوتاه نمی‌آییم. اجرای عدالت برای این است که امنیت داشته باشیم.

رییسی افزود:  من به عنوان خدمتگزار مردم و همکار شما در دستگاه قضا از جامعه نخبگان و اصحاب رسانه می‌خواهم به دستگاه قضا کمک کنند که در  جامعه اثرگذار هستند و با حضور نخبگان نشست خواهیم داشت و نگاه‌های آن ها را مورد توجه قرار خواهیم داد. نگاه دانشجویان و حزب‌الله را می‌خواهیم که هم در جریان باشند که در این رابطه احساس مسئولیت می‌کنند. مخاطب پیام آقا در مرحله نخست بنده هستم اما اجرای آن با همه بخش‌هاست. من پیام رهبر را منشور این دوره قوه قضائیه می‌دانم و  همکاران عزیز برای پیشنهاد ارائه، ایده و نقدهای منصفانه آستانه تحمل را باید بالا ببرند. اگر نقدپذیری را کنار بزنیم باید منتظر فساد باشیم.

وی یادآور شد:  کسی کنار یک قاضی نشسته و دارد کار می‌کند نظری دارد باید با استقبال با آن برخورد کرد. این را به همه مدیران در جلسه شب که با روسای قوه و دادستان‌ها است تاکید خواهم کرد تا نگاه‌های منصفانه را به عنوان فرصت نگاه کنند.

رئیسی در پایان گفت:  شرط همه این اقدامات تحمل اخلاص است. اگر آیت الله دکتر بهشتی و شهید قدوسی موفق بودند؛  اگر آیت الله شاهرودی و آیت الله یزدی موفق بودند و مشکلات قضائی را حل می‌کردند از اخلاص و توسل بود. مگر مفتی‌ها نبودند که در کنار قبر علی(ع) می‌نشستند تا قفل یک موضوع برایشان حل شود. باید به اخلاص و توسل توجه شود که  کار آنها و جایگاه آنهاست و متعلق به حضرت ولی عصر است و از امام رضا(ع) و پدر ایشان می‌خواهم که به دست ما گره از زندگی مردم گشوده شود و  به دست ما آن چه دیگران ایجاد کردند حفظ شود و ارتقا یابد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.