«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده در چند روز اخیر بودجه پیشنهادی خود برای سال ۲۰۲۰ را ارائه کرد. یکی از بخش های مهم لایحه بودجه وی ارائه درخواستی به مراتب بالاتر برای ساخت دیوار مرزی بود.

نکته جالب اینجاست که بودجه ۸.۶ میلیارد دلاری مورد نظر رئیس جمهوری آمریکا، نه تنها چندین برابر بودجه ای است که دموکرات ها برای ساخت این دیوار موافقت کرده بودند بلکه از میزان ۵.۷ میلیارد دلاری که در ابتدا رئیس جمهوری آمریکا در خواست کرده بود بسیار بیشتر است. گفتنی است که بودجه مورد نظر ترامپ کمتر از نیم درصد از بودجه مورد نظر وی برای سال ۲۰۲۰ برآورد شده است.

بر اساس یک سنت دولت همیشه بودجه سالانه را در اولین دوشنبه ماه فوریه به کنگره ارائه می کند اما امسال به دلیل تعطیلی بیش از یک ماهه دولت، این اقدام با تاخیری چند هفته ای همراه شد. رسانه های آمریکایی مهمترین سرفصل های بودجه سال ۲۰۲۰ ایالات متحده را در افزایش شدید هزینه های نظامی، کاهش شدید هزینه های داخلی، موضوع دیوار مرزی، طرح بیمه ای و درمانی اوباماکر و کاهش بودجه برخی رسانه ها همچون PBS و NPR دانسته اند.

روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی با بیان اینکه ترامپ در بودجه سال ۲۰۲۰ خود خواستار پول های بیشتری برای ساخت دیوار در مرز مکزیک شده است افزود: به طور قطع این درخواست همچون دوره قبل با مقاومت دموکرات ها روبرو می شود.

بر اساس این گزارش بودجه جدید اتمام ساخت ۷۰۰ مایل دیوار در مرزهای جنوبی این کشور را هدف گرفته است.

**هراس از تعطیلی دوباره دولت

ساخت دیوار در مرز با مکزیک در روزهای پایانی سال ۲۰۱۸ به یک چالش بزرگ سیاسی در داخل آمریکا تبدیل شد و طولانی ترین تعطیلی دولت این کشور را رقم زد. اختلاف نظر دموکرات ها با ترامپ باعث شد تا لایحه بودجه مورد نظر دولت تایید نشود و نزدیک به یک میلیون نفر از کارکنان دستگاه های دولتی ایالات متحده به علت نبود بودجه به مرخصی اجباری بروند. اکنون برخی رسانه ها اقدام ترامپ در زمینه افزایش بودجه دیوار مرزی در کنار درخواست برای کاهش بودجه برخی سازمان ها را نوعی لجبازی می دانند که ممکن است باعث تشدید اختلاف ها و تعطیلی دوباره ادارات و سازمان های دولتی این کشور شود.

تارنمای نشریه «پلتیکو» در گزارشی درخواست ترامپ برای کاهش بودجه برخی نهادهای آمریکایی را عاملی برای تعطیلی دوباره بخش هایی از دولت ارزیابی کرد. بنابر این گزارش، بودجه پیشنهادی ترامپ همه امیدها برای دستیابی به یک توافق جامع را از بین برد و هراس های تازه ای را در زمینه تشدید اختلاف ها پدید آورد. وی در طرح خود از کاهش تا ۵ درصدی بودجه نهادهای غیرنظامی نسبت به سال ۲۰۱۹ خبر داد در حالیکه از ترفندهایی برای افزایش بودجه نظامی استفاده کرد.

این گزارش چالشی ترین بخش بودجه را درخواست بیش از ۸ میلیارد دلاری وی برای تکمیل دیوار مرزی توصیف کرد که ممکن است موجب تنش وی با قانونگذاران و افزایش احتمال تعطیلی دوباره دولت در پایان سپتامبر ۲۰۱۹ شود.

روزنامه «واشنگتن پست» نیز در این زمینه نوشت بودجه جدید دیوار مرزی عرصه جدید از تقابل را در کنگره ایجاد می کند زیرا دولت می گوید به دنبال ساخت دیوار در بخش های بیشتری از مرز با مکزیک است. وی سعی دارد تا ۵ میلیارد دلار از این بودجه را از بخش امنیت داخلی تامین کند و ۳.۶ میلیارد دلار باقی مانده را نیز از بودجه ساخت و ساز در وزارت دفاع به دیوار اختصاص دهد.

به نوشته این روزنامه، چهره های برجسته دموکرات اعتقاد دارند اینکه ترامپ به دنبال پول بیشتر برای ساخت دیوار است نشان می دهد که وی آن ها را به مبارزه طلبیده و بر این باور است که افکار عمومی هم با وی همراهی می کند.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده اعتقاد دارد: ترامپ در دسامبر گذشته باعث تعطیلی دولت شد؛ قانونگذاران این بار هم آماده هستند تا مانع درخواست وی شوند و در مقابل وی بار دیگر می ایستند. وی تاکید کرد «ما امیدواریم ترامپ درسش را یاد گرفته باشد».

پلوسی و دیگر نمایندگان دموکرات تاکید می کنند این بودجه ها باید در پروژه هایی بهتر و کارآمدتر همچون آموزش و توسعه مشاغل مورد استفاده قرار گیرد.

** آغاز رقابت انتخابات ۲۰۲۰

بسیاری از تحلیلگران و رسانه های آمریکایی اعتقاد دارند این اقدام دونالد ترامپ در واقع آغاز پیش از موعد رقابت ها برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ است زیرا وی از هم اکنون مشغول تبلیغ و کار بر روی شعار «دیوار را تمام کن» است. به نوشته خبرگزاری «رویترز» در سال ۲۰۱۶ هم یکی از شعارهای اولیه کمپین ترامپ ساخت این دیوار مرزی بود و اکنون وی تامین امنیت از طریق اتمام این دیوار را مهمترین وعده، وظیفه و موفقیت خود برای مردم آمریکا تبلیغ می کند.

به نظر می رسد تهدید سازی و ناامن نشان دادن اوضاع برای جلب حمایت افکار عمومی هم آغاز شده است. «لاری کودلو» رئیس شورای اقتصاد ملی ترامپ در گفت وگو با شبکه خبری «فاکس نیوز» ضمن تایید درخواست این بودجه اظهار داشت: کل موضوع ساخت دیوار و امنیت مرزها دارای اهمیتی اساسی هستند. ... ما آنجا با یک بحران روبرو هستیم.

وی با بیان اینکه بودجه در کنگره با موانعی روبرو شده است، افزود: هدف دولت رشد اقتصادی ۳ درصدی آمریکا است و بودجه نیز بر همین اساس بسته شده است. این درحالی است که فدرال ریزرو میزان رشد را کمتر از این میزان برآورد کرد.

به نوشته پلتیکو ترامپ مدعی شده است که این میزان بودجه را جهت اتمام ساخت دیوار مرزی قبل از انجام انتخابات نیاز دارد.

با اینحال به اعتقاد گزارش نیویورک تایمز به احتمال زیاد بخش های عمده ای از این بودجه پیشنهادی در کنگره ای که اکنون در کنترل دموکرات ها است به بن بست برخورد می کند و همان سرنوشتی را پیدا می کند که بسیاری از طرح های پیشین دولت در کنگره پیشین (جمهوریخواه) با آن روبرو شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.