سرهنگ محمد اقبالی در خصوص خرید آنلاین اظهار کرد: سودجویان همواره روی اشتباهات شما حساب می‌کنند بنابراین باید بدانید در فروشگاه‌های آنلاین در قسمت تماس با ما، حتماً آدرس و اطلاعات تماس از فروشگاه و امکان مراجعه حضوری برای خریدار وجود داشته باشد.

وی گفت: فروشگاه‌های اینترنتی باید دارای نماد اعتماد الکترونیکی  «اینماد» باشند و تمامی این فروشگاه‌ها باید دارای گواهی SSL بوده و در سایت مربوطه سیاست‌ها و روندهای بازگشت کالا که عموماً بین سه تا پنج روز در نظر گرفته می‌شود، برای خریدار وجود داشته باشد تا در صورتی که خریدار از خرید منصرف شد، بتواند کالا را بازگرداند.

این مقام انتظامی ادامه داد: باید محصولات ارائه شده دارای گارانتی و یا خدمات پس از فروش باشد و کالاها اصل باشند و حتماً اطلاعات کامل و عکس از محصول مورد خرید در سایت وجود داشته باشد.

رئیس پلیس فتا استان البرز با اشاره به اینکه باید فاکتور خرید برای خریدار با مهر و سربرگ شرکت ارسال شود گفت: باید امکان فرستادن محصول و دریافت وجه درب منزل نیز علاوه بر پرداخت الکترونیکی وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: دقت کنید که حتماً کامپیوتر یا تبلت یا هر وسیله دیگری که از آن برای انجام خرید اینترنتی استفاده می‌کنید، دارای آنتی ویروس به روز باشد.

سرهنگ اقبالی خاطر نشان کرد: آدرس سایت مربوطه را خودتان تایپ کنید و از لینک‌های موجود داخل ایمیل و ... استفاده نکنید و به  پروتکل HTTPS   و  کد امنیتی کنار دکمه پرداخت توجه کنید تا در دام فیشینگ گرفتار نشوید.

این مقام مسئول بیان کرد: هرگز از کامپیوترها و شبکه‌های عمومی برای انجام خرید اینترنتی استفاده نکنید و حین خرید بدانید که کامپیوتر و شبکه وای فای خود را باید به رمز عبور قوی مجهز کنید.

رئیس پلیس فتا استان البرز در پایان گفت: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir   قسمت ثبت گزارش مردمی اعلام کنند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.