«در همه جای دنیا اگر دولتی توان حل مشکلات را نداشته باشند، آنقدر شهامت دارند که استعفا دهند اما در کشور ما چنین مسئله‌ای مرسوم نیست» این را سید حسن نقوی حسینی نماینده اصولگرای مجلس می‌گوید؛ صحبتی که حداقل در یک سال اخیر اولین بار نیست که از زیان مخالفان مطرح می‌ش،ود. همین چند هفته پیش بود که ماجرای طرح عدم کفایت رئیس جمهور از سوی طیف مخالف در مجلس کلید خورد و نمایندگان جناح رقیب دولت عزم جزم کرده بودند تا هر طور شده این طرح را به پیش ببرند و شاید در تاریخ انقلاب اسلامی بتوانند بنی‌صدر دیگری بسازند. اما سوال اینجاست که چرا گروهی که خود را  مطیع رهبری می‌دانند و همواره پرچم ولایتمداری به دست می‌گیرند از کنار سفارشات رهبری در طول یازده دولت می‌گذرند. در تمام این سال‌ها یکی از مهمترین توصیه دولت به نهادها و ارکان‌های حکومتی همراهی و همکاری با دولت است تا باری از  دوش کشور برداشته شود. نکته قابل توجه اینجاست که در پنج‌سالی که حسن روحانی سکان قوه مجریه را به عهده داشته است بیشترین چالشش در مسیر بهارستان و در مواجهه با نمایندگان مجلس رقم خورده است این درحالی است که اتفاقا هرگاه مجلسی‌ها دیداری با رهبری داشته‌اند اولین سفارش همکاری و همراهی میان مجلس و دولت بوده است. این سفارش‌ها هم تنها به یک یا دو دولت خاص محدود نمی‌شد؛ از زمانی که دولت میرحسین موسوی هنوز تمام نشده بود تا هاشمی‌رفسنجانی و خاتمی. حتی دولت دوم احمدی‌نژاد که پر مسئله‌ترین دولت بعد از پیروزی انقلاب است نیز تا روز آخر مورد حمایت رهبری قرار گرفت و ایشان در بیانات خود بر همراهی و همکاری با دولت سفارش کرده‌اند. 

از آنجا که به نظر می‌رسد منتقدان امروز دولت که خواستار استعفا و کناره گیری رئیس جمهور هستند بیانات رهبری و توصیه‌های ایشان درباره همکاری با دولت را فراموش کرده‌اند، بر آن شدیم تا نگاهی به آنچه آیت‌الله خامنه‌ای در این رابطه و در دولت‌های مختلف مطرح کرده‌اند را دوباره یادآوری کنیم. براین اساس با مراجعه به آرشیو پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای (khamenei.ir) در جداولی به تاکیدات ایشان بر همکاری با دولت‌ها اشاره کردیم.

دولت هاشمی رفسنجانی

تاریخ

مناسبت

اهم بیانات

۶۸/۰۵/۱۲

تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری

*این فکر را نباید القا کرد که به مجرد آن‌که دولتتشکیل بشود، با فاصله‌ی کوتاهی همه‌ی مشکلات برطرف خواهد شد. البته مشکلات، در زمان معقول و مناسب برطرف خواهد شد. برنامه‌ریزی و تلاش و گرفتن همکاری از مردم و ابتکارات گوناگون لازم است تا ان‌شاءاللَّه مشکلات برطرف بشود.

*در مسایل داخلی و سازندگی، رفاه و رفع مشکلات و ایجاد سازندگی، تنها هدف نیست. در مسایل داخلی هم، تأمین عدالت اجتماعی و امنیت عمومی و رعایت طبقات ضعیف و محروم، یک رکن اصلی است؛

۶۹/۰۲/۱۲

دیدار معلمان و کارگران

*سیاست اداره‌ی کشور، باید در جهت سود طبقات محروم و رفع محرومیت از آنها باشد؛ کمااین‌که همین‌طور هم هست. بحمدالله این سیاستهای اقتصادی که امروز دولت تعقیب میکند و من این سیاستها را میشناسم و میدانم چه کار میکنند، در جهت خدمت به محرومان است. از طرف قشرهای مختلف، بایستی ان‌شاءالله همکاری بشود، تا کشور بتواند نیازهای محرومان را برآورده کند.

۷۰/۰۶/۰۳

دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت

 

*همان‌طور که جناب آقای هاشمی اشاره کردند، من با همه‌ی وجودم مشکلات کار اجرایی را لمس کرده‌ام و میدانم که این، مشکل بزرگ شماست. خیلی از کارهاست که شما میخواهید بکنید، ولی نمیشود.

۱۳۷۱/۱۱/۱۹

دیدار مردم استان چهارمحال و بختیاری

 

*حالا که مسؤولین در خدمتند، شما مردم، شما جوانان و شما کسانی که قدرت فکری یا عملی دارید هم، باید کمک کنید. طرحهای دولت را زنده کنید؛ با دولت همکاری کنید.

*امروز دیگر قدرتهای سیاسی خارجی، قدرت ندارند سرنوشت این ملت را به ‌میل خودشان تعیین کنند. امروز، خود این ملت است و برگزیدگان این ملت. مجلس شورای اسلامی و این دولتخدمتگزار و این رئیس جمهور کم‌نظیر و بقیه خدمتگزارانی که مشغول خدمتند، نمایندگان این ملتند. 

*در ایمان اسلامی، در تعبّد اسلامی، در وحدت کلمه، در همراهی و همدستی و همدلی ملت و دولت و همکاری مسؤولین با مردم. این، راز اصلی است. این را باید حفظ کنید.

۷۵/۰۳/۱۱

پیام رهبری به مناسبت افتتاح مجلس پنجمین

*مجلس بر حسب طبیعت خود دارای رابطه‌ایی نزدیک و مهم با دولت است. تنظیم صحیح این رابطه، یکی از مهمترین کارهای نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی است. تصویب قوانینی که دولت را موظف و قادر بر اداره‌ی صحیح امور نماید و سپس نظارت بر اجرای آن از راههای قانونی، نخستین وظیفه‌ی مجلس است و این وظیفه مستلزم همکاری و همدلی میان مجلس با دولت و حمایت مجلس از دولت است.

۷۶/۰۵/۰۹

آخرین دیدار رئیس جمهور و اعضای دولت ششم

*چه در آن مواردی که کاری را که دولت انجام میداده است، به تمام معنا قبول داشتم و چه در مواردی که بخشی از مجموعه برنامه دولت را قبول هم نداشتم در همه این احوال خودم را موظّف میدانستم که از این دولت - که یک دولت حقیقتاً خدمتگزار و با ایمان و دارای حسّ خدمتگزاری و دلسوزی نسبت به مردم بوده است - حمایت کنم. این، وظیفه ماست. مردم هم حقّاً و انصافاً از دولت شما حمایت و از شما قدردانی کردند.

 

​​سید محمد خاتمی 
دولت اصلاحات یکی از دولت هایی بود که مخالفان علیه او به شدت وارد عمل شدند. ایشان در آخرین دیدار خود با اعضای دولت هشتم می گویند: یکی از نکات مثبت دولت آقای خاتمی، سرزنده بودن و تلاش و فعالیت اعضای دولت تا لحظات آخر است.

تاریخ

مناسبت

اهم بیانات

۷۶/۰۵/۱۲

تنفیذ حکم ریاست جمهوری

*علی‌رغم این همه توطئه و مخالفتی که با این ملت شد؛ با این محاصره‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی، این ملت توانسته است یکی پس از دیگری، دولتهایش را حمایت کند و دولتها توانسته‌اند این‌گونه کشور را از لحاظ عمران و آبادی و از جهات سیاسی و آبروی بین‌المللی و اقتدار ملی، پیش ببرند

۷۶/۰۳/۰۷

دیداربا نمایندگان مجلس شورای اسلامی

*{با اشاره به اهمیت همکاری مجلس با دولت، نظارت آن بر امور کشور و تهیه قوانین مورد نیاز دولت } به دلیل وضع خوب مجلس و مدیریت قوی و سالم آن، مجلس شورای اسلامی نه تنها مایه تشتت و تشنج مردم نیست، بلکه با عملکرد خود در مردم ایجاد آرامش میکند و این خود یکی از افتخارات مجلس محسوب میشود.

*نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نهایت صفا، صمیمیت، یکدلی و همدلی رسالت سنگین خود را انجام دادهاند و اکنون نیز با همه توان خود، از مقام معظم رهبری تبعیت کرده و همان گونه که با دولت جناب آقای هاشمی رفسنجانی همکاری داشتند، با دولت آینده نیز همکاری خواهند داشت.

۷۷/۰۱/۱۲

دیدار با کارگزاران نظام 

*حمایت و پشتیبانی از خدمتگزاران نظام اسلامی اعم ازدولت، قوه قضاییه و مجلس را وظیفه آحاد مردم است. همه وظیفه دارند از دولت که بار سنگین اداره کشور بر عهده او است پشتیبانی و حمایت کنند. نسبت به قوه قضاییه هم وظیفه دارند حمایت کنند، تا بتوانند کارهای بزرگی را که بر عهده دارد،انجام دهد. اگر قوه قضاییه نباشد عدالت، میزان و مبنایی نخواهد داشت.

۷۷/۰۶/۰۲

دیدار با اعضای دولت

*{ با تاکید بر اهمیت همکاری دست‌اندرکاران و صاحبنظران مسائل اقتصادی را با دولت برای اجرای طرح ساماندهی اقتصادی } وجود نظرات مخالف در ارتباط با این طرح ایرادی ندارد اما همه موظف بههمکاری هستند تا این کار انجام شود و آنچه که در این مجموعه به صورت سیاستها اعلام شده تحقق پیدا کند.

۷۸/۰۵/۰۸

خطبه‌های نماز جمعه

*اشتباه سوم در تحلیل بیگانگان، میزان وحدت مسؤولان بود. آنان همان شایعاتی را که خود درباره وجود اختلاف میان مسؤولان پراکنده می‌کردند، باور کرده بودند. مسؤولان نظام، هیچ اختلافی وجود ندارد، همه مسؤولان نظام، یک حرف واحد می‌زنند و اختلافی میان آنان وجود ندارد و در همین قضایای اخیر، مواضع رؤسای سه قوه بخصوص رئیس جمهور، موضعی بود که صد در صد مورد تأیید و حمایت من بود.من از مسؤولان کشور بویژه شخص رئیس جمهور، به طور قاطع حمایت می‌کنم و اگر ایرادی هم به عملکرد برخی افراد در دولت داشته باشم با رئیس جمهوری در میان می‌گذارم.

۱۳۸۰/۰۶/۰۵

دیدار با رئیس جمهوری و اعضای هیأت دولت‌

*من از دولت و یکایک شما دوستانی که در دولت هستید، بیحدّ و مرز - اما مشروط - حمایت میکنم؛ یعنی اگر بنا شد از وزارتخانه‌ای یا از دولت به طور عام حمایت کنم، این حمایت حدّ و مرز ندارد. زبان، عمل، اقدام و به‌کارگیری همه امکاناتی که در اختیار من است، مشمول این حمایت خواهد بود؛ تا الان نیز همین‌طور بوده است. بنابراین من هیچ حدّی برای حمایت خودم از دولت و یکایک وزرا نمی گذارم؛ اما این حمایت، مشروط به این‌است که این جهات را رعایت کنید. اگر من ببینم و تشخیص دهم - که من دیر هم جزم میکنم - وزارتخانه‌ای راهی برخلاف راه صحیح حق - که قانون اساسی و سیاستهای نظام و اسلام برای ما معیّن کرده - حرکت میکند، دیگر از او حمایت نخواهم کرد؛

۱۳۸۰/۰۳/۱۸

 مصاحبه پس از شرکت درانتخابات

*امروز هر کس که بر اثر آراء مردم به ریاست جمهوری انتخاب شد، رئیس جمهورِ همه است. همه باید با او همکاری و احترام او را حفظ کنند؛ او هم باید حقوق همه را به طور یکسان رعایت کند. همه باید دست به دست هم دهند و به دولت کمک کنند تا ان‌شاءاللَّه بتواند گره‌های زندگی مردم را باز کند و کشور را هرچه بیشتر به سمت هدفهای والا پیش ببرد.

 


محمود احمدی نژاد

تاریخ

مناسبت

اهم بیانات

۸۴/۰۵/۱۲

بیانات در مراسم تنفیذ حکم ریاست‌جمهور

انتظار مردم از دولت و رئیس‌جمهور منتخب این است که تلاش و جدیت کنند. تصور بنده - با شناختی که در طول این مدت از احساسات مردم دارم - این است که مردم مایلند تلاش و کار و قاطعیت و جدیت را در عمل مسؤولان مشاهده کنند.

 

 

۸۴/۰۶/۱۷

 

 

دیدار با اعضای مجلس خبرگان

*مورد دوم هم که وظیفه‌ی سنگینی است، حمایت از دستگاه‌های اجرایی و بخصوص حمایت از دولت است؛ این هم وظیفه‌ی همه است. دولتی با شعارهایی سر کار آمده، این شعارها هم شعارهای جذابی است؛ شعارهای مردمی و انقلابی است. اگر این شعارها تحقق پیدا کند، این کشور سود خواهد برد؛ همه‌ی دلسوزان این نظام سود خواهند برد. اگر ما بتوانیم حقیقتاً عدالت اجتماعی را به پیش ببریم.

* در همه‌ی دورانِ شانزده، هفده سالی که دولتهای متعددی سر کار بودند و چهار بار ما انتخابات ریاست‌جمهوری داشتیم و دو شخصیت محترم در این مدت مسؤول بودند، موضع بنده همین موضع بود؛ بدون کم و کاست. معتقدم همه باید از رئیس‌جمهور و از دولت حمایت و به آنها کمک کنند. هیچ دولتی و هیچ کسی هم نیست که ما بتوانیم بگوییم از همه جهت کامل است؛ هر کسی ممکن است در بخشی از کارش ضعفی وجود داشته باشد. دولتهای گذشته هم داشتند، این دولت هم مستثنا نیست. نباید ضعفها را عمده کرد؛ نباید نقض‌ها را بر کمالها ترجیح داد؛

* باید دولتها و رؤسای جمهور را تقویت کرد. این‌طور نباشد که بعضی به خاطر توقعات زیاد، و بعضی به خاطر برخی کدورتهایی که ممکن است وجود داشته باشد، از چند طرف دولت را تضعیف کنند. این وظیفه‌ی بزرگ ماست که دولت را تقویت کنیم؛ 

۸۶/۰۴/۰۹

دیدار با مدیران اجرایی و اعضای دولت نهم

*مسئولان دولتی از ورود به بگومگوهای متداول سیاسی و جناحی و تلف‌کردن وقت خود حذر کنند، باید از فرصت کنونی که فرصت خدمتگزاری به مردم فراهم شده و در واقع سرنوشت کشور و همچنین دنیای اسلام در دست مجموعه‌ی کنونی قرار گرفته، کمال استفاده به عمل آید. ضمن آن‌که با نیت الهی و خدمت صادقانه به مردم ذخیره‌ای برای آخرت فراهم شود.

۸۸/۰۴/۰۳

دیدار با نمایندگان

*شما این سه سالی که در پیش دارید، با این دولت جدید بناست مجتمعاً کشور را اداره کنید؛ شما در یک جهت، دولت در یک جهت؛ شما مقنن، دولت مجری؛ باید با هم کار کنید. بنا را بر مماشات، مدارا و روح همکاریبگذارید.

* بنا را بر این بگذارید که با دولت همکاری بشود. دولت آن کسی است که توی میدان است. من هم توی مجلس بودم، مثل شماها نماینده بودم، هم توی دولت بودم؛ هر دو حالت را من درک کردم. خوب، بله، نماینده متوقع است که من زحمت میکشم، مینشینم قانون میگذارم، باید به این قانون عمل بشود؛ این حرف درستی است، حرف حقی است؛ اما دولت هم حرف حقی دارد؛ 

* سختگیری نکنید. دولت، آن عنصر وسط میدان است؛ وسط معرکه است.

۸۸/۰۶/۱۶

دیدار با اعضای دولت

*مسائل اقتصادی اگرچه که محور فعالیت اقتصادی و تصمیم‌گیریهای اقتصادی دولت است، اما بقیه‌ی قوا هم خیلی نقش دارند؛ قوه‌ی قضائیه هم نقش دارد، قوه‌ی مقننه هم نقش دارد. آنها باید به وظائفشان در این زمینه‌ها عمل کنند؛ کمک کنند. بخش خصوصی و دستگاه‌های مرتبط با بخش خصوصی مثل اتاقهای بازرگانی و امثال اینها و بعضی از بنیادهائی که هستند، اینها همه بایستی در این جهت همراه باشند و با دولت همکاری کنند و کمک کنند.

 

 

 

حسن روحانی

تاریخ

مناسبت

اهم بیانات

 

 

۹۲/۰۵/۱۲

 

 

تنفیذ حکم ریاست جمهوری

*توصیه‌ی ما، هم به رئیس جمهور محترم، هم به هیئت دولتی که ان‌شاءالله به توفیق الهی در آینده‌ی نزدیکی از مجلس رأی اعتماد خواهند گرفت، این است که کارها را با صبر و بدون شتابزدگی انجام دهند؛ گامها را محکم و مطمئن بردارند.

*من به همه‌ی مسئولین محترم توصیه میکنم که ان‌شاءالله همکاری‌های خودشان را در زمینه‌ی برطرف کردن مشکلات کشور بیش از پیش کنند؛ قوای مجریه، مقننه و قضائیه حداکثر همکاری را بکنند. 

*درخواست میکنم به مسئولین، به دولت، به رئیس جمهور کمک کنند تا ان‌شاءالله بتوانند وظائف سنگینی را که برعهده دارند، بخوبی انجام دهند و توقعاتی را که وجود دارد و مردم دارند، ان‌شاءالله به بهترین وجهی برآورده کنند.

 

 

 

۱۳۹۴/۱۲/۲۰

 

 

 

دیدار با رئیس و اعضای مجلس خبرگان

* من همیشه در طول سالهای متمادی در مجالس مختلف ودولتهای مختلف، همیشه مجلس را به همراهی با دولت و کمک به دولت تشویق کرده‌ام؛ الان هم عقیده‌ام این است که مجلس بایستی به دولت کمک کند و راه را هموار کند برای اجرا؛ چون اجرا کار آسانی نیست، اجرا کار سختی است. 

*آن چیزهایی که در قانون وظیفه‌ی مجلس است -در قانون اساسی عمدتاً و در قانون عادی- مشخّص است که چه چیزهایی است؛ اینها را باید کاملاً رعایت کنند و اغماض از آنها نکنند منتها بنایشان بر کمک به دولت و همراهی و همکاری با دولت باشد؛ اینها با هم منافاتی ندارند.

۹۵/۰۱/۰۱

آغاز سال نو در حرم مطهر امام رضا(ع)

* من به شما عرض بکنم که مردم -چه افراد سیاسی، چه افراد اقتصادی، چه آحاد مردم- باید به دولت کمک کنند، به مسئولین کشور کمک کنند. این کار البتّه فقط هم کار دولت نیست؛ هر سه قوّه باید با یکدیگر همکاری کنند تا کار پیش برود؛ و مردم هم باید کمک کنند به اینها؛ این کمک لازم است و جدّیت مسئولین بخصوص قوّه‌ی مجریه هم لازم است.

۹۵/۰۳/۱۶

دیدار با نمایندگان مجلس دهم

*اعتقاد بنده این است و همیشه عقیده‌ام در همه‌ی دولتها این بوده که مجلس باید با دولت همکاری کند؛ امّا این همکاری به‌معنای گذشت از حقوق مجلس نیست؛ بایستی حقّتان را استیفاء کنید؛ تحقیق کنید، تفحّص کنید، مؤاخذه کنید که چرا نشد، چرا کم شد، چرا جور دیگر شد. این یک فرصت بسیار مهمّی است؛ این را قدر بدانید

۹۷/۰۴/۰۶

دیدار با رئیس و مسوولان قضایی

*ایجاد امنیّت فضای کسب‌وکار، مبارزه‌ی قاطع با مفسد اقتصادی، همکاری با دولت در حلّ مشکلات؛ این هم یکی از کارهایی است که در زمینه‌ی اقتصاد میتواند قوّه‌ی قضائیّه انجام بدهد

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.