مساحت پوشش برفی کشور تا هفته پایانی بهمن‌ماه با افزایش ۱۹ هزار کیلومتری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود ۲۷۵ هزار کیلومتر رسیده است که حجم آب معادل این میزان برف، دو میلیارد و ۷۴۸ میلیون مترمکعب برآورد می‌شود.

بر اساس اعلام وزارت نیرو، بر این اساس، مساحت سطح پوشش برفی ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشدی هشت درصدی را نشان می‎‌دهد، همچنین ارتفاع معادل آب این میزان پوشش برفی معادل ۱۰ میلیمتر تخمین زده می‌شود که این رقم نیز در مقایسه با وضعیت مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۱ درصدی داشته است.

بر این اساس، حجم آب معادل برف یاد شده نیز دو میلیارد و ۷۴۸ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با وضعیت سال گذشته بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده، تمرکز پوشش برفی امسال بیش‌تر در مناطقی از غرب و شمال غرب، نوار شمالی کشور و نواحی شمال شرقی ایران بوده است.

این در حالی است که در خرداد ماه، طبق گفته مسؤولان آبی، پوشش برف نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد کاهش داشته، یعنی به دلیل افزایش دما بارندگی‌ها از سمت برف به بارش باران تغییر پیدا کرده است.

بی شک بهبود وضعیت بارندگی‌ها می‌تواند تأثیرات بسیار مطلوبی را در وضعیت منابع آبی ایران داشته باشد، ذخیره برف نیز اطمینان بیش‌تری را برای فصل تابستان به‌وجود آورده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.