عیسی کلانتری در حاشیه مراسم افتتاح تصفیه خانه فاضلاب کارخانه پاندا میهن اظهارکرد: مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری به‌شدت از بوی نامطبوع مسیر فرودگاه حضرت امام گله مند هستند حتی رئیس جمهوری اظهار کرده است هنگامی که در مسیر فرودگاه هستم بوی منطقه سبب می‌شود از خواب بیدار شوم. مقام معظم رهبری دستور داده‌اند که تا پایان دولت دوازدهم بوی نامطبوع مسیر این فرودگاه باید رفع شود.

 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که این بوی نامطبوع ناشی از صدمه به محیط زیست و منابع ما در حال هدر رفتن است، تصریح کرد: همین آب و فاضلابی که استحصال می‌شود گرانبها است و نباید آن را از دست بدهیم. ما به عنوان دولت حق نداریم بگویم که چون در منطقه تولید صورت می‌گیرد و محل جمع آوری زباله است پس مردم باید این بوی نامطبوع را حس کنند.

 

کلانتری در ادامه گفت: دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای موظف هستند که بوی نامطبوع را رفع کنند. شهرداری تهران حق ندارد که در ارزان‌ترین جای ممکن زباله‌های شهری را دپو کنند.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به این که بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام خمینی (ره) ظلمی است که به مردم کرده‌ایم و باید حق آنان را به آنان برگردانیم،اظهارکرد: تمام واحدهای آلوده کننده آب موظف هستند که هر آبی را که آلوده می‌کنند هزینه‌اش را پرداخت کنند. رها کردن فاضلاب آسایش مردم را به هم می‌زند و جرم بزرگی است.

کلانتری با اشاره به این که شرکت پاندا میهن که اقدام به راه اندازی تصفیه‌خانه فاضلاب خود کرده است وظیفه‌اش را انجام داده است،تصریح کرد: زندگی را نباید برای مردم غیرقابل تحمل کنیم چرا که مسائل زیست محیطی حق مسلم آنها است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که ما عرضه نداشتیم که منابع کشور را پخش کنیم و همه آن‌ها را در شعاع ۵۰ کیلومتری تهران مستقر کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: شهر را باید محیطی قابل تحمل و قابل زندگی برای مردم کنیم. چنانچه این کار را انجام ندادیم، باید از آنان عذرخواهی کنم و من به سهم خود به خاطر بوی بد مسیر فرودگاه امام (ره) که آلودگی‌های محیطی را به همراه داشت، عذرخواهی می‌کنم.

دستور رییس جمهوری برای انتقال مرکز دفن زباله آرادکوه

کلانتری درادامه با اشاره به اینکه امیدواریم تا دو سال آینده بوی نامطبوع مسیر فردوگاه امام رفع شود، گفت: مسئله بزرگ‌تر در این رابطه پسماندهای آرادکوه است که در این‌باره رییس جمهوری به شهرداری تهران دستور داده است که مرکز دپوی زباله تهران را به مکانی دیگر - حدود ۱۰۰ کیلومتر پایین‌تر از محل فعلی- منتقل کند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان با بیان اینکه بخش خصوصی راغب به تولید برق از پسماند نیست، تصریح کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که بخش خصوصی به این کار به ویژه در شمال کشور تشویق شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.