گی‌یر پدرسن، نماینده سازمان ملل در سوریه در نخستین گفت‌وگوی مطبوعاتی خود از زمان برعهده گرفتن این سمت در اوایل ۲۰۱۹ در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط تصریح کرد، برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه اقدامات در حال انجام هستند.

وی بر ضرورت حمایت از اعضای کمیته که تعدادشان ۱۵۰ تن است، تاکید کرد و گفت: باید صریح صحبت کنیم اختلافاتی درباره اسامی این افراد وجود دارد و ممکن است کمیته قانون اساسی معیارهای سازمان ملل را اجرایی کند اما باید این کمیته معتبر و دارای توازن باشد ما روی اسامی کار می‌کنیم. همچنین باید روی اصول کار توافق شود به طوریکه کمیته به شیوه مناسب و حرفه‌ای کار کند اگر این اتفاق بیفتد همانطور که در شورای امنیت گفتم این راه ورودی به شروع روند سیاسی خواهد بود.

پدرسن افزود، به دنبال همگرایی جامع است که اصول کار در کمیته قانون اساسی و بررسی چهار سبد را شامل می‌شود، این چهار سبد متشکل از حاکمیت، قانون اساسی، انتخابات با نظارت سازمان ملل و امنیت و مبارزه با تروریسم است.

وی تاکید کرد، قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت مستلزم همکاری با دولت و مخالفان سوریه به صورت یکسان برای توسعه روابط میان آن دو و ایجاد راه‌هایی برای گرد آوردن طرفین با هدف آغاز مذاکرات اساسی است و نباید احکامی پیرامون نتایج مذاکرات صادر شود. پدرسن تصریح کرد، در جایگاهی نیست که درباره چگونگی قانون اساسی سوریه نظر دهد و این تصمیم به صورت مستقل از آن خود سوریه است.

نماینده سازمان ملل در سوریه به وجود پنج ارتش آمریکا، روسیه، ایران، ترکیه و اسرائیل در سوریه پرداخت و گفت، باید از عدم برخورد و رویارویی میان طرف‌ها اطمینان حاصل کرد، در این زمینه ممکن است اشتباهاتی رخ دهد و به نتایج فاجعه‌باری در سوریه منجر و در نهایت ثبات منطقه و جهان را به چالش بکشد.

وی درخصوص موضعش درباره نیروهای سوریه دموکراتیک تحت امر آمریکا که بر یک سوم سوریه تسلط دارند، گفت، این نیروها بازیگران مهمی در شمال شرق سوریه هستند و این موضوعی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.

پدرسن معتقد است، درگیری‌ها ممکن است پس از گذشت هشت سال از جنگ و درگیری آرام شوند اما این درگیری‌ها هنوز پایان نیافته و ریشه‌های آن همچنان موجود است.

این مقام مسؤول گفت، شکست جغرافیایی داعش نزدیک است اما این به معنی پایان عمر این گروه تروریستی نیست، دستیابی به راه‌حل عادلانه جامع درباره درگیری سوریه در ممانعت از بازگشت داعش و ایدئولوژی آن نقش دارد.

پدرسن چهارمین نماینده سازمان ملل در سوریه است که اوایل سال جاری میلادی جانشین استفان دی‌میستورا شد. با وجودی که نماینده سازمان ملل نقش محدودی در درگیری‌های پیچیده سوریه با توجه به محاسبات منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا می‌کند اما یک وزنه سیاسی نمادین و تاثیرگذار است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.