مایک پمپئو در سخنانی خطاب به مدیران شرکت‌های انرژی بزرگ دنیا و وزیران نفت در کنفرانس سراویک هیستون اظهار کرد: فراوانی نفت و گاز طبیعی شیل آمریکا ما را در سیاست خارجی قدرتمندتر خواهد ساخت.

آمریکا در چند ماه گذشته ایران و ونزوئلا را که از جمله تولید کنندگان بزرگ نفت در جهان هستند، هدف تحریم قرار داده است.

پمپئو گفت: واشنگتن از همه ابزارهای اقتصادی خود برای کمک به پرداختن به وضعیت در ونزوئلا که سال‌هاست در بحران اقتصادی وخیمی فرو رفته است، استفاده خواهد کرد.

واشنگتن سال گذشته ایران را هدف تحریم‌های نفتی قرار داد و در نتیجه صادرات ایران در چند ماه اخیر افت پیدا کرد.

وزیر خارجه آمریکا بار دیگر در اظهاراتی خصمانه گفت: ما مصمم هستیم صادرات نفت ایران را هرچه سریع‌تر تا جایی که شرایط بازار اجازه دهد، به صفر برسانیم. پمپئو در اظهارات از پیش آماده شده گفت: ما باید آستین‌ها را بالا بزنیم و با تسهیل سرمایه‌گذاری و تشویق شرکا برای خرید از ما و مجازات بازیگران بد، رقابت کنیم.

وی در ادامه افزود: رونق صادرات نفت و گاز آمریکا به این کشور اجازه داده است نیازهای انرژی خود را که زمانی توسط رقبای ژئوپلتیکی اش تأمین می‌شد برآورد کند.

پمپئو با اشاره به توسعه خط لوله گاز طبیعی از روسیه به اروپای مرکزی گفت: ما بیش از آنچه نمی‌خواهیم به واردات نفت ونزوئلا وابسته شویم، نمی‌خواهیم متحدان اروپایی ما از طریق پروژه خط لوله نورد استریم ۲ به گاز روسیه وابسته شوند.

سخنرانی پمپئو در دومین روز کنفرانس سراویک که از سوی شرکت آی اچ اس مارکیت در هیوستون برگزار می‌شود، انجام گرفت. در این کنفرانس مدیران نفت و گاز آمریکا و مقامات کشورهای عضو اوپک برای گفت‌وگو درباره تحولات انرژی جهانی دیدار می‌کنند.

بر اساس گزارش رویترز، این سخنرانی در همان روزی انجام گرفت که وزیر خارجه آمریکا به مدت یک ساعت با مدیران نفتی ارشد دیدار کرد و تلاش کرد شرکت‌های انرژی را برای کمک به تلاش‌های دولت برای افزایش صادرات به آسیا و حمایت از سیاست منزوی کردن ایران متقاعد کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.