لوکانگ روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در پکن افزود: آن‌ها از ایالات متحده و شرکت بوئینگ خواسته اند با دقت بالا دلایل سقوط دو هواپیمای بوئینگ در شش ماه گذشته را بررسی و آن را در اختیار خطوط هوایی چین قرار دهند تا بر اساس آن بتوانیم با هدف تامین امنیت جانی مسافران، تصمیم گیری کنیم.

در پی سقوط دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس سری ۸ در کمتر از ۶ ماه، ده‌ها کشور دنیا از جمله چین پرواز این سری هواپیما را تا اطلاع بعدی متوقف کردند.

یک فروند بوئینگ ۷۳۷ مکس هشت شرکت هواپیمایی اتیوپی که این هفته از آدیس آبابا عازم نایروبی پایتخت کنیا بود، دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه سقوط کرد و همه ۱۵۷ سرنشین آن از جمله هشت شهروند چینی کشته شدند.

هواپیمای دیگری نیز از همین مدل، اکتبر گذشته (آبان ماه) در اندونزی سقوط کرد که در جریان آن حادثه، ۱۸۹ سرنشین هواپیما جان باختند.

انگلیس، چین، استرالیا، آفریقای جنوبی و آرژانتین از جمله نخستین کشور‌هایی بودند که بکارگیری این هواپیما‌ها را در روز‌های گذشته ممنوع کردند.

پس از اتخاذ تصمیم مشابه از سوی دیگر کشور‌های اروپایی از جمله ایرلند، آلمان، ایتالیا، اتریش و هلند، آژانس امنیت پرواز اتحادیه اروپا روز سه شنبه حکم به تعلیق پرواز‌های تجاری هواپیما‌های بوئینگ ۷۳۷ مکس سری ۸ و ۹ در تمام کشور‌های عضو این اتحادیه داد.

امارات، ترکیه، کویت و عمان نیز از دیگر کشور‌هایی هستند که تصمیم به توقف بکارگیری این هواپیما گرفتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.