«تد کروز»، سناتور جمهوری‌خواه، ریاست گروهی را بر عهده خواهد داشت که سقوط دو فروند هواپیمای «بوئینگ MAX۸ ۷۳۷» از اکتبر سال گذشته میلادی را بررسی خواهد کرد. او استفاده نشدن موقتی این هواپیماها «محض احتیاط» را پیشنهاد کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، تد کروز به عنوان رئیس زیرگروه امور هوا و فضای سنای آمریکا گفت از روی احتیاط، آمریکا به سایر کشورهایی می‌پیوندد که به‌طور موقت تا زمانی که اداره هوانوردی آمریکا امنیت این هواپیما و مسافران آن را تأیید کند از هواپیمای ۷۳۷ MAX۸ استفاده نخواهند کرد.

کروز گفت قصد دارد، «جلسه استماعی را برای بررسی این سوانح برگزار کند تا عوامل سهیم در آن‌ها مشخص شوند و این اطمینان حاصل شود که صنایع هوایی آمریکا امن‌ترین در جهان باقی خواهد ماند».

روز سه‌شنبه «ریچارد بلومنتال» سناتور دموکرات از شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی خواست تمامی پروازهای بوئینگ ۷۳۷ MAX۸ خود را لغو کنند.

همچنین سه شنبه «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، با دوست قدیمی خود «دنیس مولنبرگ» مدیرکل شرکت هواپیمایی بوئینگ در خصوص امنیت پرواز هواپیماهای این کشور صحبت کرد. مولنبرگ به ترامپ گفت این هواپیما امن است نیازی به زمین‌گیر شدن نداشت.

ترامپ بارها کشورهای متحدش نظیر کویت را تحت‌فشار گذاشته تا هواپیمای بوئینگ بخرند. چندی پیش مولنبرگ در نشستی در واشنگتن اعلام کرد ممکن است خرید هواپیما از آمریکا بخشی توافق اقتصادی در گفت‌وگوهای اخیر آمریکا با چین باشد.

این در حالی است که چین جزو کشورهایی است که عنوان کرده‌اند برای مدتی از این مدل بوئینگ استفاده نخواهند کرد. اما کانادا اعلام کرده دلیلی برای توقف پروازهای آن در کشورش نمی‌بیند.

در ماه اکتبر ۲۰۱۸ یک فروند بوئینگ MAX۸ ۷۳۷ در اندونزی سقوط کرد و همه ۱۸۹ مسافر آن کشته شدند. روز یک‌شنبه نیز یک فروند از همین مدل هواپیمای شرکت بوئینگ در اتیوپی سقوط کرد و تمامی ۱۵۷ سرنشین آن که از ۳۳ کشور جهان بودند و در میان آن‌ها ۱۹ کارمند سازمان ملل نیز حضور داشتند، جان خود را از دست دادند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.