خبرگزاری فرانسه گزارش داد، دولت ترکیه روز سه‌شنبه صحبتهای اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل را که گفته بود "اسرائیل نه به همه شهروندانش بلکه تنها به یهودیان تعلق دارد" محکوم کرده و آن را "نژاد پرستی آشکار" خواند.

اظهار نظر اولیه نتانیاهو ابتدا در پی یک سری صحبتهای میری رگیو وزیر فرهنگ اسرائیل در تلویزیون مطرح شد. رگیو که عضو حزب راستگرای لیکود متعلق به نتانیاهو است در مصاحبه‌ای تلویزیونی به رأی‌دهندگان هشدار داده بود از رقیب اصلی این حزب در انتخابات پیش رو به دلیل همپیمان شدن با احزاب عرب اسرائیل حمایت نکنند.

در پی این اظهارات، یک بازیگر اسرائیلی به نام روتم سلا در اینستاگرام واکنش نشان داده و نوشت:" آیا کسی در این دولت پیدا می‌شود تا بگوید اسرائیل به همه شهروندانش تعلق دارد وهمه مردم برابر آفریده شده‌ند؟"

نتانیاهو پستی در اینستاگرام در واکنش به روتم سلا منتشر کرده و نوشت: "اسرائیل سرزمینی برای تمامی شهروندانش نیست. بر اساس قوانین ما اسرائیل تنها متعلق به یهود است".

در پی این مناقشه یک بازیگر اسرائیلی هالیوود به نام گال گادوت از روتم سلا دفاع کرده و در پستی در نوشت: "همسایه ات را مثل خودت دوست بدار."

روز سه شنبه ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه به اظهار نظر نتانیاهو واکنش نشان داد و آن را "نژاد پرستی و تبعیض آشکار" خواند و محکوم کرد.

نتانیاهو نیز در بیانیه‌ای از جانب دفترش به این صحبتها حمله کرد. او در این بیانیه نوشته است: "اردوغان دیکتاتور ترکیه در حالی به دموکراسی اسرائیل حمله می‌کند که خبرنگاران و قضات ترکیه‌ای زندانش را پر می‌کنند. چقدر مضحک!"

با این حال بلافاصله بعد از این بیانیه ابراهیم کالین در توئیتر واکنش نشان داد و نوشت، نتانیاهو به این دلیل به اردوغان حمله می‌کند چون حقیقت را درباره او بعد از حرفهای نژاد پرستانه نخست وزیر اسرائیل درباره عرب‌ها و مسلمانان فاش کرد.

او نوشت: "دولت آپارتایدی که نتانیاهو رهبر آن است اراضی فلسطینی را اشغال می‌کند و به کشتار زنان و کودکان و به زندان انداختن فلسطینی‌ها در سرزمین خودشان می‌پردازد. دروغ و فشار، جنایات شما را پنهان نخواهد کرد."

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.