اسپوتنیک گزارش داد، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ممکن است در حمله به سفارت کره شمالی در مادرید که در ماه فوریه روی داد دست داشته باشد. این خبر را روزنامه اسپانیایی «ال پائیس» به نقل از پلیس و مرکز اطلاعاتی ملی این کشور منتشر کرد. 

به گزارش این روزنامه، «دست کم هویت دو نفر از ۱۰ مهاجمی که در ۲۲ فوریه وارد سفارت کر‌ه‌شمالی شدند و از کارکنان آنجا بازجویی کردند مشخص شده است. این دو نفر با سازمان سیا در ارتباط بوده‌اند.»

«آلخاندرو کائو ده بنوس»، نماینده ویژه کمیته کره‌شمالی برای روابط فرهنگی با کشورهای خارجی، گفت که که نباید در این زمینه عجولانه نتیجه‌گیری کرد. 

وی گفت: «در حال حاضر، این اطلاعات از سوی خبرنگاری منتشر شده که با سازمان اطلاعات ملی اسپانیا در ارتباط است، اما هنوز هیچ بیانیه رسمی در این خصوص صادر نشده است. این امر به معنای آن است که این اطلاعات با آنچه به راستی پیش آمده در تضاد است.»

این نماینده تایید کرد که پیشتر این روزنامه اسپانیایی گزارش داده بود که دکل مخابراتی سفارت کره‌شمالی از کار افتاده بود، اما ‌این خبر بعدا از سوی دیگر خبرنگاران تکذیب شد.

بنوس افزود: «من ترجیح می‌دهم عجولانه نتیجه‌گیری نکنم. بنابراین با وجود گزارش این روزنامه، باید منتظر بیانیه‌های رسمی در این مورد شد. دست کم باید منتظر محکومیت این حمله بمانیم، حداقل از سوی دولت اسپانیا.»

وی در پاسخ به این‌که آیا این حمله بر نشست میان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا و «کیم جونگ‌اون»، رهبر کره‌شمالی در هانوی تاثیر گذاشته یا خیر گفت: «این امر تاثیری در دیدار میان دو رهبر نگذاشت. طی این نشست، دو طرف درباره برداشته شدن تحریم‌های آمریکا و خلع تسلیحات هسته‌ای کره شمالی گفت‌وگو کردند.»

وی البته افزود که اگر دست داشتن سیا در این حمله تایید شود، ممکن است در ارتباطات بعدی دو کشور و مذاکرات در آینده تاثیر بگذارد. 

از سوی دیگر، گزارش‌ها حاکی از آن است «ری یونگ‌-هو» وزیر خارجه کره شمالی، امروز به روسیه سفر کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.