قانون‌گذاران انگلیسی در سومین شب پیاپی به‌پای صندوق رأی رفته و با اختلاف ۲۱۰ رای با تمدید مهلت قانونی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا موافقت کردند. به‌این‌ترتیب اگر اتحادیه اروپا هم با درخواست انگلیس موافقت کند، این کشور در تاریخ ۲۹ مارس از عضویت اتحادیه اروپا خارج نخواهد شد.

مدت‌زمان این تمدید بایستی از طرق مذاکره میان دولت انگلیس و اتحادیه اروپا مشخص شود. انتظار می‌رود که نخست‌وزیر انگلیس این مساله را در نشست هفته آینده سران اتحادیه اروپا در بروکسل مطرح کند.

اتحادیه اروپا پیش‌تر گفته بود که تنها با ارائه دلیل موجه با تعویق برگزیت موافقت خواهد کرد. برآیند رأی‌گیری‌های سه شب گذشته نشان می‌دهد که نمایندگان مجلس با طرح موردنظر دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا مخالف و درعین‌حال از برگزیت بی توافق هم حمایت نمی‌کنند.

آن‌ها همچنین امشب با شرکت در چندین لایحه پیشنهادی، به طرح کلیدی تعویق برگزیت برای برگزاری مجدد همه‌پرسی و واگذاری اختیار برگزیت به پارلمان رأی مخالف دادند.

سخنگوی رئیس شورای اروپا روز گذشته اعلام کرد که این اتحادیه تمام اقدامات لازم برای توافق با انگلیس را صورت داده است.

وی با اشاره به ضمانت‌هایی که بروکسل در سه مقطع مختلف طی سه ماه گذشته برای کسب رضایت پارلمان انگلیس ارائه داده است، رسیدن به راه‌حل جدید را دشوار خواند و افزود: اگر راه‌حلی برای خروج از بن‌بست کنونی وجود دارد بایستی در لندن جست‌وجو کرد.

این سخنگو همچنین با اشاره به نزدیک شدن به مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تصریح کرد که نتیجه رأی‌گیری دیشب شانس برگزیت بی توافق را افزایش داده است. در همین پیوند، میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد برگزیت از سوی اتحادیه اروپا هم اظهار کرد که آماده‌سازی برای برگزیت بی توافق بیش از گذشته حائز اهمیت به نظر می‌رسد.

در آستانه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا پارلمان این کشور روزهای پرحرارتی را پشت سر می‌گذارد.

قانون‌گذاران انگلیسی در دو مقطع مختلف با اختلاف رأی بالا، به طرح موردنظر دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا رأی مخالف دادند. برخی گزارش‌ها حاکی است که نخست‌وزیر قصد دارد تا هفته آینده برای سومین بار طرح دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا را به رأی بگذارد. اگر بازهم در این رأی‌گیری بخورد، آینده برگزیت به‌طورجدی در هاله‌ای از ابهام قرار خواهد گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.