مسئولان برخی از مساجد انگلیس روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا در لندن اعلام کردند که مأموران پلیس با لباس شخصی به مساجد مراجعه کرده و با اشاره به تحولات نیوزیلند نسبت به حملات تروریستی در انگلیس نیز هشدار داده‌اند. 

سخنگوی یکی از مساجد اظهار داشت، پلیس گفته است که به‌صورت غیر محسوس مساجد انگلیس را زیر نظر خواهد داشت. 

در حملات تروریستی امروز جمعه به مسجدهای شهر کرایست چرچ در نیوزیلند تاکنون ۴۹ تن کشته و حدود ۵۰ تن زخمی شده‌اند.

جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس با انتشار پیامی در توئیتر، با مردم نیوزیلند ابراز همدردی کرد و آن‌ها را ملتی صلح‌طلب و سخاوتمند خواند. 

وی افزود: دوستان شما در انگلیس در کنارتان ایستادگی می‌کنند.

منابع خبری از جمله اسکای نیوز عامل اصلی این حمله را مانند دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، معتقد به برتری کامل نژاد سفید توصیف کردند. 

این شهروند ۲۸ ساله استرالیا ملقب به «برینتوت ترانت» در صفحه فیس‌بوک خود از اشغال سرزمین‌های اروپایی توسط مهاجمان مسلمان، ابراز خشم کرده، دارای پدر و مادر بریتانیایی است.

ترانت با استفاده از دوربینی که به لباس خود متصل کرده بود، تمامی مراحل حمله به مسجد النور که دستکم ۳۰ کشته برجا گذاشته را در شبکه اجتماعی فیس‌بوک منتشر می‌کرده است

پلیس در پی این حادثه در شهر کرایست چرچ اقدام به بازرسی گسترده شهر و اعمال مقررات منع عبور و مرور کرده و سه نفر در ارتباط با این حملات دستگیرشده‌اند.

در بازرسی‌های به‌عمل‌آمده از داخل خودروهای دستگیرشدگان، مقداری مواد منفجره کشف کرده که پلیس حدس می‌زند مهاجمان قصد داشته‌اند از این مواد منفجره در این حملات و یا حمله به نقاط دیگر استفاده کنند.

نخست‌وزیر نیوزیلند در نخستین واکنش به این حادثه؛ آن را یکی از تاریک‌ترین روزهای کشورش توصیف کرد. 

به گفته شاهدان، مردی که لباس نظامی پوشیده بود وارد مسجد النور شده و اقدام به تیراندازی بی‌هدف و کورکورانه به‌سوی نمازگزاران جمعه کرده است. 

دولت نیوزیلند در پی این حادثه فعالیت تمامی مساجد این کشور را به دلایل امنیتی تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد.

گفتنی است که سطح هشدار امنیتی ناشی از تروریسم در انگلیس از آگوست سال ۲۰۱۴ میلادی در مرحله «شدید» قرار دارد که به این معنا است؛ حمله تروریستی در این کشور به‌شدت محتمل است. اگر این سطح به مرحله «بحرانی» برسد، «وقوع یک حمله قریب‌الوقوع تروریستی انتظار می‌رود.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.