به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دِن برویِت، معاون وزیر انرژی آمریکا گفت مذاکرات آمریکا و عربستان سعودی در خصوص دستیابی به توافق هسته ای همچنان ادامه دارد.

برویت افزود: از زمان آخرین دیدار وزیر انرژی آمریکا با همتای عربستانی اش، تحول تازه ای روی نداده است. توپ اکنون در زمین عربستان قرار دارد. ما منتظریم سعودی ها با ما تماس بگیرند.

ریاض که درصدد است برنامه هایش در زمینه انرژی را توسعه دهد، در حال مذاکره با واشنگتن بر سر یک توافق دو جانبه همکاری هسته ای بوده است که به عربستان این امکان را می دهد تا طرح های هسته ای غیر نظامی اش را پیگیری کند.

با وجود این، در پی قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، قانونگذاران آمریکایی متعددی از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا خواسته اند مذاکرات با سعودی ها در خصوص برنامه هسته ای غیر نظامی را متوقف کند.

همزمان، دموکرات های "کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا" با وجود هشدارهای مقامات امنیت ملی، بررسی درباره طرح دولت ترامپ برای انتقال فناوری حساس هسته ای به عربستان را آغاز کرده اند.

اِلایجا کامینگز، رئیس کمیته نظارتی مجلس نمایندگان آمریکا ماه فوریه (ماه گذشته میلادی) گزارشی موقت در خصوص این موضوع منتشر کرد. این گزارش پس از آن منتشر شد که چند خبرچین درباره تلاش های کاخ سفید برای سرعت دادن به انتقال فناوری بسیار حساس آمریکا به عربستان، هشدار دادند. این اقدام می تواند ناقض قانون انرژی هسته ای آمریکا باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.