آسوشیتدپرس گزارش داد، جلسه مذکور در پنتاگون از جمله با حضور مایک پنس معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا، جینا هسپل مدیر سیا و جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ و دیگر مقام‌ها برگزار شد. به گفته یک مقام کاخ سفید که نخواست نامش فاش شود، جلسه جمعه یک رایزنی محرمانه درباره افغانستان بوده است.

وزارت دفاع آمریکا در نظر دارد تا نیمی از ۱۴ هزار نیروی مستقر در افغانستان خودش را خارج کند. پاتریک شاناهان، سرپرست پنتاگون تاکید کرد که هیچ دستوری مبنی بر کاهش حضور نظامیان آمریکایی صادر نکرده است. این در حالی است که مقام‌های آمریکایی می‌گویند این یکی از درخواست‌های اصلی طالبان در مذاکرات صلح است.

زلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه و مذاکره‌کننده اصلی دولت آمریکا با طالبان اخیرا جلسه‌ای ۱۳ روزه با رهبران این گروه شبه‌نظامی داشت تا راهی برای پایان این جنگ طولانی بیابد. خلیل‌زاد گفت، طرفین به "پیش‌نویس توافقی" دست یافتند که خروج نظامیان آمریکایی را شامل می‌شود و تضمین می‌کند که افغانستان به پناهگاهی برای تروریست‌ها تبدیل نمی‌شود. اما او از متقاعد کردن طالبان برای مذاکره با دولت افغانستان بازماند.

به نظر می‌رسد طرفین درباره خروج نیروهای آمریکایی به توافق رسیده باشند اما بر سر جدول زمانی و اینکه آیا گروه کوچکی از نیروها باید باقی بمانند یا خیر هنوز به نتیجه‌ای نرسیدند. مقام‌های طالبان به آسوشیتدپرس گفتند که خواستار خروج کامل نیروها ظرف سه تا پنج ماه شده‌اند اما مقام‌های آمریکایی بازه زمانی ۱۸ ماه تا دو سال را مدنظر دارند. آمریکایی‌ها احتمالا روی حفظ نیروهایی برای تامین امنیت سفارتخانه آمریکا و سایر نهادهای دیپلماتیک تاکید دارد و ممکن است روی یک نیروی ضد تروریسم هم پافشاری کند.

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان پنج‌شنبه در سفر به واشنگتن علنا از دولت ترامپ که دولت افغانستان را به حاشیه رانده، این شبکه شبه‌نظامی را مشروع‌ کرده و در حال عقد قراردادی است که هرگز به صلح ختم نمی‌شود، انتقاد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.