خبرگزاری فرانسه گزارش داد، مسکو از رای دادن به پیش نویس قطعنامه آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل مبنی بر اینکه رهبران سودان جنوبی باید اراده سیاسی هرچه‌ بیشتر برای ارتقای صلح از خود نشان دهند، خودداری کرد.

جنگ داخلی پنج ساله در سودان جنوبی باعث کشته شدن ده‌ها هزار نفر و آواره شدن بسیاری شده است.

بر اساس این قطعنامه پیشنهادی ماموریت صلحبانان سازمان ملل در سودان جنوبی به مدت یک سال تمدید شد که ۱۴ نفر از ۱۵ عضو شورای امنیت از این قطعنامه حمایت کردند.

روسیه با اعتراض نسبت به این پیش‌نویس قطعنامه اعلام کرد که در این قطعنامه حمایتی از توافق صلح انجام شده در ماه سپتامبر صورت نگرفته است و این قطعنامه می‌تواند سینگال‌های اشتباهی به هر دو طرف ارسال کند.

معاون نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرد: ما از بی‌اعتنایی ممتد همکاران خود نسبت به استقبال از توافق خارطوم ناامید شده‌ایم.

همچنین چین نسبت به ناکامی شورای امنیت در حمایت قدرتمند از توافق صلح انتقاد کرد. با این حال به این قطعنامه رای مثبت داد.

در این قطعنامه اعلام شده که توافق صلح یک گام مهم پیش رو بوده و پنجره فرصت است اما رهبران باید اراده سیاسی خود را برای دستیابی به یک راه‌حل صلح آمیز در پیش گیرند.

در مقابل نماینده موقت آمریکا در سازمان ملل بعد از این رای گیری اعلام کرد که آمریکا عمیقاً نگران نبود تعهد سیاسی از سوی طرفین در سطح ملی برای اجرای کامل تمام مفاد توافق صلح است.

بر اساس این توافق باید یک دولت ائتلافی ایجاد شود که مقدمات انتخابات را فراهم کند اما به نظر می‌رسد که این توافق نیز بدون اجرا همانند توافقات پیشین ناکام بماند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.