بریان هوک، رئیس گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه الحره آمریکا با توجه سفر حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان به بغداد گفت: ما می‌دانیم که سیاست خارجه ایران به حاکمیت و استقلال کشورهای دیگر احترام نمی‌گذارد، ایران از سال ۱۹۷۹( پیروزی انقلاب اسلامی ایران) به دنبال خرابی در کشورهای دیگر و تغییر هویت ملی آنها به هویت دینی بوده است. این مساله باعث به وجود آمدن بی ثباتی و کشتار در خاورمیانه شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با این سفر و توافق‌هایی که به دنبال داشت ایران توانست پیشرفتی در دور زدن تحریم‌ها داشته باشد، گفت: خیر، به نظر من نتوانستند پیشرفتی حاصل کنند، ما تحریم‌های اقتصادی شدیدی علیه ایران وضع کرده‌ایم و این تحریم‌ها بر روی نظام ایران تأثیر خواهد گذاشت، ما از طریق تحریم‌های مالی و نفتی ایران را از میلیاردها دلار پول محروم کردیم و بسیاری از راه‌هایی که ایران می‌توانست از آنها استفاده کند را بسته‌ایم، ما راه متفاوتی برای اجرای تحریم‌ها در پیش گرفته‌ایم.

هوک در رابطه با توافقاتی که در این سفر به دست آمد هم مدعی شد: بار دیگر تاکید می‌کنم که حسن روحانی رئیس جمهور ایران حتی نتوانست وعده‌های اقتصادی برای مردم خود را اجرایی کند چگونه می‌تواند این وعده‌ها را برای مردم عراق انجام دهد، مردم عراق نباید منتظر نتایج متفاوتی از توافقات ایران باشند.

این مسئول آمریکایی در رابطه با پایبندی و یا عدم پایبندی عراق به تحریم‌های آمریکا علیه ایران مدعی شد: ما انتظار داریم که عراق به تحریم‌های ما پایبند باشد، این به نفع آنان است. ما از طریق محروم کردن ایران از درآمدش که آن را برای بی‌ثباتی منطقه و حمایت از سپاه و نیروی قدس استفاده می‌کند رویکرد دیگری داریم. جدای از اظهارت روحانی و توافقاتی که امضا شد، ایران تلاش می‌کند بر عراق سیطره پیدا کند. ایران تلاش می‌کند عراق را گذرگاه خود در خاورمیانه قرار بدهد. آمریکا خواهان عراقی قوی و دارای حاکمیت و آزادی و بدون دخالت روحانی و قاسم سلیمانی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.